Lilo Wonder
Trådstartare
Hej på er! Nu behöver jag goda råd. Trots flera seminationer med två olika hingstar (som båda ska ha god fertilitet) har mitt sto inte tagit sig. Hon är nog seminerad 5 ggr under säsongen med början i April och sista dräktighetskollen imorses som visade att hon återigen inte tagit sig. Hon är 15 i år och fölade 2006 för första gången sen ett uppehåll 2007, tog sig lätt första gången. Har brunstat under säsongen men haft ganska långt mellan brunsterna och inte svarat särskilt bra på att bli igångsprutad. Behandlad en gång med Hippotrim då baktprov visade att hon hade något i livmodern senare under säsongen en gång till med penicillin då hon fortfarande inte var riktigt ren vid baktprovet. Hon har nog stått på seminstationen i minst 40 dygn och är UL:ad 32 (!) gånnger under säsongen. Har varit i fint hull och mått bra i övrigt. Har sugit lite luft sen första fölningen men de har sytt henne så det ska inte vara något problem nu. UL visar på fin livmoder och hon brunstar ju och har ägg. Vad göra? Hur ska jag tänka inför nästa säsong, har ni något riktigt specialtips? Under vintern ska hon promenadridas och kommer att vara lagom både i hull och kondition. Har en möjlighet att ev släppa henne med en bekants hingst som är avelsvärderad och som visat fina resultat i Falsterbo i somras. Dock lite liten för just detta stoet.. å andra sidan är en av hingstarna hon betäckts med stationerad på "hennes" station så det borde väl i princip motsvara naturlig betäckning (han har dessutom varit 100%:ig förutom henne). Kan tillägga att stoet är ett oldenburgsto som jag vill använda i hoppavel. AB-premierad och har själv presterat så enligt mig är det värt att lägga lite krut på att få henne dräktig.
Tacksam för goda och väl underbyggda råd! MVH Lilo Wonder
Tacksam för goda och väl underbyggda råd! MVH Lilo Wonder