Sto som hobblades på stallbacken på 90-talet

hag391

Trådstartare
Är det någon som kommer ihåg vad hon hette?

Hon fick åka till en NH tränare som skulle försöka få ordning på henne men han hobblade henne på stallbacken. Det var reportage (innan det hände tror jag) i travronden där de visade skillnaden på häst innan hon kom till NH tränaren och efter. Vet inte om jag minns fel men har för mig Stig H hade henne och hon hette något crys/cri.. någonting.

Kom och tänka på henne när jag läste en tråd på buke om hobbles och tänkte söka och se om det stod något på nätet vad det blev av henne.

Kan det ha varit Cristelle 90-1126
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaHerstamning&hestId=31609

Hittade inget nämnt på nätet om det som hände

Senast ändrad:
Sv: Sto som hobblades på stallbacken på 90-talet

Så stor skillnad gjorde det nog inte. Hästen startade aldrig mer efter hobblingen.

Kommer ihåg hennes tokigheter på banan och sen visade de kort i travronden hur lugn hon var då (det var dock före hobblingen om jag minns rätt). Men frågan är vad den tränaren sysslade med om man hobblar där alla kan se, vad gör man då när ingen ser?

blev lite nyfiken, vad är hobbling för nåt? har aldrig hört begreppet innan

man binder ihop frambenen...hemskt.

men fy det låter ju inte klokt. Vad vill man ha ut av det? att hästen står still?

men fy det låter ju inte klokt. Vad vill man ha ut av det? att hästen står still?

Så att den inte kan springa iväg när det inte finns några träd eller annat att binda fast den i. Det är inte tillåtet i Sverige.
Prova sök på forumet, youtube eller google så hittar du massor.

NH i allmänhet fungerar.
Detta var ju en ytterlighet av det.
Men bara för det kan man väl inte säga att NH inte fungerar.

Uppenbarligen fungerade inte konventionell hantering/travträning heller.:grin:

Det var en tidigare känd hästtränare/hästtämjare som hade henne då, jag tror inte han håller på med "NH" (eftersom NH är namnet på den träningsmetod som Pat Parelli jobbar med, hans trademark). Denne tränare är/var för många hästar sista anhalten, det var det eller korv liksom. Jag vet inte exakta bakgrunden till hobblingen men jag kan förstå tanken bakom men det är fortfarande helt oförsvarbart eftersom det är en otillåten metod och man hade antagligen uppnått samma syfte med godkända metoder och metoder med mindre skaderisk.

Det komiska i hela historien var att det som upprörde mest var inte hobblingen i sig. Nä, det var det faktum att denna helgalna, tokheta märr lunkade några lunga vändor på rakbanan i sidepull. Hon var ju för böfvelen hjärntvättad. :rofl:

Uppenbarligen fungerade inte konventionell hantering/travträning heller.:grin:

Det var en tidigare känd hästtränare/hästtämjare som hade henne då, jag tror inte han håller på med "NH" (eftersom NH är namnet på den träningsmetod som Pat Parelli jobbar med, hans trademark). Denne tränare är/var för många hästar sista anhalten, det var det eller korv liksom. Jag vet inte exakta bakgrunden till hobblingen men jag kan förstå tanken bakom men det är fortfarande helt oförsvarbart eftersom det är en otillåten metod och man hade antagligen uppnått samma syfte med godkända metoder och metoder med mindre skaderisk.

Det komiska i hela historien var att det som upprörde mest var inte hobblingen i sig. Nä, det var det faktum att denna helgalna, tokheta märr lunkade några lunga vändor på rakbanan i sidepull. Hon var ju för böfvelen hjärntvättad. :rofl:

Vilket i min värld gör att jag hade röntgat hela skallen på kusen för att se VAD som störde. Att det funkade att köra på sidepull alltså. Om det inte varit förbjudet hade jag gärna provat det på banan på min ena.

Och är det inte så att en häst som programmeras om till viss del blir hjärntvättad? Hjärntvätt behöver ju inte alltid ha negativ betydelse.

Jo iofs, då är ju egentligen all träning hjärntvätt, allt utom ren fys.träning då. När man kör in en häst så är det ju densensibilisering man sysslar med vare sig man vill eller inte. Det behöver inte vara negativt, det måste ju vara bättre med en häst som inte är skitnervös eller livrädd, även i travlopp.

Jag vet in vad han gjorde med henne, men jag tänka mig att man började om helt som om hon vore en vildhäst och jobbade med förtroende, trygghet och ledarskap. Men det funkade väl i alla fall inte när hon hamnade i tävlingssammanhang och tillbaka i konventionell träning. Det var väl inte hennes grej helt enkelt, det där med travtävling.

Nu när jag skolat om min egen kallblodstravare som egentligen aldrig varit het har jag tagit vägen om sidepull och repgrimma för att efter flera månader börja jobba med bett i munnen. Ibland undrar jag om det hos vissa hästar blir en låsning i skallen korrelerat till bettet? Jag har sett det på några hästar, när de käner tryck från bettet i munnen så stänger de liksom ner ochbara kastar sig på och stenpullar. Jag red in en sådan märr när jag jobbade hos tränare. Hon var okörbar i princip. Men när jag red henne provade jag hackamore och då blev hon helt plötsligt kontaktbar igen. Detta överfördes sedan till bettet och hon blev bättre. Min egen visar också lite sådana tendenser. I dessa fall kan ju ett bettlöst huvudlag och jobb med eftergift vara en nyckel. Vilket sen överförs till vanligt bett och kontakt. Men det är som sagt min helt egen personliga tanke, inget jag vet eller har belägg för.

Senast ändrad:

Varför tänker alla så?

Varför inte tandproblem som inte syns utifrån och inte tillräckligt kunniga/inne på fel linje som kollar munnen?

Hur menar du "tänker så"? Och vilka "alla"?
Jag kanske är korkad men jag förutsätter att det är självklart att man uteslutit skador/smärttillstånd i mun, tänder, skelett och muskulatur samt inre organ. Mitt resonemang utgår ifrån en frisk häst så "frisk" mun som en travare med lång historia av att ha dragit en vagn i munnen kan ha. Men det kanske inte är så i verkligheten?:confused: I alla fall har detta varit fallet hos de hästar jag pratar om. Alltså hästar som de facto har detta beteendet och inte en outredd problematik som kan bottna i munproblem eller hälta/smärttillstånd.

Eftersom jag sett andra hästar "stänga av" på helt andra stimuli så jag gjorde ett antagande att hos en vissa hästar kan ett bett kan orsaka samma inlärda beteende. Men det kanske är ett falskt samband.

Jag har snarare upplevt tvärtom under mina aktiva år i travsporten. Nyckeln till allt sitter i tänderna och efter att ha anlitat någon som under blodiga förhållanden drar lite tänder och raspar så provas bettalternativ i det oändliga men ingen direkt åtgärd i hästens psykiska välbefinnade görs.

men detta kanske är lite OT :O

Delvis Kl

Ber om ursakt att jag fortsatter OTn men kanns lite onodigt med en ny trad. Har en san dar dead mouthed sak jag vill borja rida. Eller tva eg. De kan ga lugnt och avslappnat pa tom men sen slardet slint och det blir anglok istallet. Den ena nervos och den andra forbannad.
Jag vill borja rida bada tva men ar mer an ngt nervos maste jag erkanna. Jag fick mamma att kopa med sig tva ponnyhack nar hon var har senast men sen da? De har aldrig blivit ridna och har aldrig gatt pa bettlost. Bara att slanga pa grejerna och hoppas pa det basta eller hur gar man tillvaga?
Marren har inte haft bett sen juli (enbart gatt pa skritten och simmat) och valacken har bara bett nar han varmer/gar lopp ~ 7 - 10 dgr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka