Sto som ger dåligt med mjölk

cutty

Trådstartare
Har ett inackorderat sto, fullblod, som ger dåligt med mjölk. Fölet är nu en månad och är magert. Stoet i bra hull.

För tillfället står stoet på hingststation och därifrån kommer varningen. De har provat att släppa på riktigt fint bete under en vecka med viktnedgång hos fölet som resultat.

Jag ska hämta hem i morgon, och vill ju inte att fölet skall tappa ändå mer.

Någon med erfarenhet och tips?

Sv: Sto som ger dåligt med mjölk

Det är svårt (omöjligt) att få ett sto att mjölka mer, om hon har dålig mjölkproduktion genetiskt. (Jag utgår från att hon får den mat hon ska behöva).

Det ni kan göra är att tillskottsfodra fölet.

Vad kan jag ge fölet? Hur ger jag till fölet som ej stoet tar ifrån det? Nappflaska?

Vad kan jag ge fölet? Hur ger jag till fölet som ej stoet tar ifrån det? Nappflaska?
Du har två alternativ på fölfoder. Dels flytande d v s välling och du kan ge den i spann så att fölet får dricka. Dels fölpellets baserade på mjölk, kallas ibland för mjölkpellets. Då ger du det till fölet på ett sätt som gör att stoet inte kan nå det. Kan vara att man stänger av en vrå av hage eller box med staket som bara fölet kan passera under och inte stoet. Eller att man har en krubba som går att dela av så att den blir så smal att stoet inte kan ner nosen i den.
Du kan säker hitta mer om om du googlar på creep feeding.

Verkar som att det blir att det stoet får gå själv med sitt föl på bete. Har fem föl till som inte behöver något extra.

Välling verkar som att den kan bli dålig med den värme som till och från blir. Ska kolla på att bygga en minibox i hagen eller en liten smal krubba.
Får man inte en rymmare om man lär fölet att den goda maten finns på andra sidan?

Men, det är alltså ingen idé att fodra stoet extra i hopp om att få ut extra mjölk?

Men, det är alltså ingen idé att fodra stoet extra i hopp om att få ut extra mjölk?
Du kan ju alltid testa! Mitt xx-sto behöver enorma mängder foder när hon ger di.

Sen hade jag inte låtit fölet styra över matintaget själv. Jag hade tagit in sto och föl 3 ggr/dygnet och gett fölet extra inne. Morgon, middag och kväll. Då blir inte heller vällingen dålig och du ser precis hur mycket som fölet får i sig.
Då hade jag även gett stoet lite extra. Så blir de enkla att fånga in också.

Välling är ju i pulver form och blandas vid mat tillfällena, den blir inte dålig då du endast blandar det den ska ha. Och vällingen ska inte användas efter, så det fölisen inte äter upp kastas.

Sen funderade jag bara på vad som är bäst för fölet?? Har själv ingen aning om hur föl magar och tarmar fungerar, är det bättre med mjölken möjligen? Någon som vet?

beror ju på hur gammalt fölet är, när det är en månad så är det väl på gränsen till att det kanske är bättre med mjölk, men det beror ju på hur mkt annat fölungen äter, min var ju tidig med att försöka sno morsans mat:)

Sno morsans mat är en sak o tillgodogöra sig det en annan, små bäbismagar kan inte tillgodogöra sig kraftfoder

Nej men fölpellets är ju anpassade för just föl men där handlar det om att fölet ska äta dem, och alla föl är inte intresserade av sådan föda tidigt

Jo det kan det absolut vara! Digivande ston har "enorma" behov -en del mer än andra. Jag hade ökat på fodret på stoet och sett vad som hände. Har själv ett sto som går ner i produktion snabbt om hon inte får väldigt mycket mat.

Nej men fölpellets är ju anpassade för just föl men där handlar det om att fölet ska äta dem, och alla föl är inte intresserade av sådan föda tidigt

Men du skrev inget om mjölkpellets, du skrev om o smaka på mammas foder o du ger väl inte henne mjölkpellets?

Jag tycker att jag får tillskotts fodra kopiösa mängder åt mina digivand ston så inte dessa o fölen ska falla ur, jag har ändå shettisar. Tror inte personligen på att enbart bete räcker för stor häst när det inte gör det på mina småttingar. På med proteinrikt foder bara

--------------------------- raderat dubbelpostat

Senast ändrad:

JAg menade just fölets intresse för annan mat, vilket har betydelse för om man ska fodra med fölpellets eller mjölk.
Mitt sto åt 5 kg kraftfoder, 14kg hö och gick på vall ,men såg ut som ett vrak i alla fall, emn fölet var runt och gott.

Tror vi får börja reda ut lite här innan det skenar iväg åt fel håll.
1. Det går att spara överbliven utblandad fölmjök. Man ställer den i kylen till nästa mål och då värmer man det till rätt temperatur. Detta är jag helt säker på efter att ha haft oturen att få några moderlösa föl under mina år som uppfödare.
2. Ett lite föl har inte en färdig utvecklad matsmältning och kan inte ta näring ur vanligt hästfoder. Fölets mage är från börja helt inställt på att bryta ner mjölk. För att sedan långsamt utvecklas till att klara gräs fullt ut vid ca 8 - 10 månaders ålder. Helt korrekt enligt naturen med att stoet vänjer av sitt föl i den åldern några månader innan nästa års föl föds. Så ska ett så lite föl ha någon glädje av extra foder så ska det vara helt baserat på mjölk än så länge.
3. Visst kan det ibland ha betydelse hur man fodra stoet för hur hennes hull och mjölkproduktion ska se ut. Men i just det här fallet så är ju stoet i bra kondition och det är bara fölet som faller ur. Helt ärligt är just detta fenomen en väldigt vanlig orsak till ston sorteras ut ur avelsboxen av erfarna uppfödare. De saknar helt enkelt förmågan att producera tillräckligt med mjölk för att föda fölet.
Som jag har uppfattat tråden så är detta stoet redan hos hingst igen och skulle det bli likadant med nästa föl så är det bäst för alla parter att ta henne ur avel.

Hur det var med förra fölet vet jag ej. Kom till mig först i år.

Brukar detta vara ett återkommande problem?

Visst är det ett fint sto, men kanske inte värt så mycket extra jobb...

Tror inte personligen på att enbart bete räcker för stor häst när det inte gör det på mina småttingar. På med proteinrikt foder bara

Här klarar sig stona gott och väl på bete långt in i augusti. Fast då har vi ordentliga, gödslade beten på åkermark.

Tror vi får börja reda ut lite här innan det skenar iväg åt fel håll.
1. Det går att spara överbliven utblandad fölmjök. Man ställer den i kylen till nästa mål och då värmer man det till rätt temperatur.

Försvinner inte näringen om man värmer upp flera gånger?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 091
Senast: Lobelia
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 242
Senast: axel
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 931
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka