Sto som ger dåligt med mjölk

Sv: Sto som ger dåligt med mjölk

Nej man värmer ju den bara upp till kroppstemperatur. Det blir precis som med välling till småbarn. Går att värma i mircon vid behov (eller kastrull när det gäller föl kanske ;) )

KL

Har idag hämtat hem sto med föl. Fölet är stort. Var det naturligtvis redan som nyfött ;)
Men är tunn. Revbenen står ut. Stoet ej i överhull, men ej heller tunn. Revbenen skymtar men ej mer.

Hingsthållaren som tillika är veterinär förespråkar tillskott till fölet en gång om dagen.
För säkerhets skull har fölet fått antibiotika i tre dagar på stationen så att det ej skall vara så att den dragit på sig någon sjuka där.

Nu till min rädsla. Kan fölet vara sjukt? Hur många dagar i egen hage behövs för att vara säker? Jag har fem friska egna som jag inte vill riskera.

en vecka kanske för att vara riktigt säker, men är fölis piggt och glatt är det nog ingen fara.

Har satt sto och föl i paddocken själva tills vidare. Vet kommer åter i morgon.

Får hålla kolla full kolla morgon middag kväll ...

Fast välling till små barn (eller esättning då) rekomenderas inte att värmas i micron och man bör slänga det som blir över... Därför jag funderade på hur det va till föl.

Ja i ock för sig så är ju micron inte så tillförlitlig när det gäller exakta grader. Sedan finns det nog också en hel del föräldrar som inte sparar överbliven välling i kylen. Har ju sett mer än en som har flaskan liggande i vagnen och lånar micro någonstans. När jag fick mitt första föl som behövde välling så fick jag också klartecken från både tillverkaren av mjölken och djursjukhuset att spara och värma. Dels för att fölen sällan kan äta hela portionen som de behöver på en gång så att det blir bättre för fölet att få den uppdelad på flera gånger. Dels för att det inte händer något med den när den värms upp men man bör inte värma den mer än en gång. Då är det för att den ev bakterietillväxt kan ha skett när det gått längre tid.

Uppdaterar

Stoet är nu dräktigt 30 dygn, fölet nästan 2 månader. Mjölken helt sinad och stoet ej intresserat av sitt föl. Inte så att hon är avvisande eller ej låter fölet dia, utan mer likgiltig.

Naturligtvis har fölet tillgång till fölpellets, bete och friskt vatten.

Kan jag separera fölet från stoet och släppa med kompisar i stället?

Jag hade börjat med att spruta bort 30 dagars och sen låta mamma o föl gå med andra "par",sådana ston ska inte gå i avel.:idea:

Nu var det väl inte detta saken gäller;) Dessutom är stoet inte mitt. Jag har den bara inackorderad, och vill få bästa förslagen och tipsen från andra med större erfarenhet. Vill göra vad jag kan för såväl sto som föl.

Vad gäller lämplighet i aveln, är det upp till ägarna att besluta. Jag kan inte göra annat än informera.

Vad är alternativen?
Att gå i ensam hage bara med en ointresserad mamma.
Att gå som moderslös med andra, glada föl.

Då skulle jag välja alternativ 2, eftersom det inte alls är omöjligt att fölet skulle börja dia nån annan morsa.

Varför kan inte fölets morsa gå med de andra fölen hon med?

Vågar inte släppa stoet på betet som ligger en km bort. Vill kunna kolla henne så att hon äter och dricker som hon ska, flera gånger per dag.

Får se hur jag ska lösa det. Men det verkar ju inte vara helt förkastligt att låta fölet växa upp i flock utan mamma.

Fast du kan väl visst hålla koll på att stoet äter fast hon är på betet 1 km bort? Det verkar ju inte ha varit något problem med att hon äter så jag förstår inte riktigt problemet? Jag hade släppt upp dom på betet och förstås åkt dit flera gånger om dagen dels för att ge ungen sin pellets och förstås kolla så att stoet äter osv:).

Lycka till!

1km cyklar man ju på typ 10 minuter, så hur kan det vara ett problem?

Dessutom är det inte helt omöjligt att märren kommer "till sans" och börjar äta oc ta hand om ungen om hon hamnar med likasinnade.

Stoet har fram till i måndags haft sällskap av de andra. Nu går hon själv på 2 ha.

Att ha stoet i hagen utanför fönstret möjliggör en helt annan kontroll. Eftersom hon går själv, kan jag dessutom se på vattenkaret att hon druckit. Att göra det då det finns bäck samt vattenkar till 6 hästar blir för svårt ;)

Ska se om jag kan släppa in en snäll åring till sto med föl som lekkompis.

En åring behöver själv stöd från äldre individer.
Det är nog inte din fölmärr lämpad för. Hon har fullt upp med sig själv och sitt föl ju.

Om hon ska ha lugn och ro och kunna slappna av i sin mammaroll behöver hon ett fölmärr med föl vid sidan som sällskap och "avlastning". Och ett väldans bra bete.

AM

Kan du inte hämta hem någon av dom andra fölmärrarna så att dom kan gå med dom istället för att ta dit en åring?

OK, men där kommer den knappa betestillgången in. Beter räcker ej till två fölston.

Kanske en tjock äldre valack som sällskap?

Håller tummarna för att stoet blir bättre snart, så att jag kan flytta dem båda till de andra och göra creepfeeding-hage där med.

En tjock valack äter väl inte så väldans mycket mindre.

Har du så dåligt med bete så är det bättre att du har henne hemma. Tar in märren två gånger per dag. Stödfodrar fölet med fölpellets.
Se till att dom har högvärdigt grovfoder inne.
Ta in vid mycket dåligt väder, vid insektsangrepp.

Det är det enda du har att välja på om du inte vill släppa med andra ston som har föl på rejält bete.

Och med rejält bete menar jag gödd vall och inte nån ängshage.

Sto med föl skall inte blandas med ettåringar ur parasitsynpunkt också.
Och en ettåring tröskar bra med gräs så vet du.

Låt henne gå själv och se till att dom kommer in på box.

AM

Öhh valacken äter väl också? Stödutfodra med annat grovfoder tills damen blivit bättre?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 091
Senast: Lobelia
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 242
Senast: axel
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 931
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka