Sv: Sto som ger dåligt med mjölk
Stoet fölade normalt. Allt ok.
Skickar stoet på betäckning på 30-dagars. Där tycker hingstägaren att fölet tappar i vikt. Då startar denna tråd.
Nu är fölet drygt 2 månader. Stoet ännu i ok hull, men ger knappt någon mjölk. Juvret slappt och fölet tappar i vikt.
Åtgärd nu är extra mat till sto plus föl. Verkar bli bättre.
30 -dagarskollen med ultraljud kommer. Efter att vet konstaterat dräktig är plasthandsken blodig. Inte mycket mer än blodfärgat. Ett par timmar senare ligger stoet i svettningar. Naturligtvis ringer jag omg vet som kommer. Kolik blir diagnosen.
Sedan dess har vet varit ute 3 gånger. Hittar inget fel, mer än att stoet ligger för mycket, struntar i sitt föl och sinar. Fölet mår bra, då det får fölpellets och övrigt den behöver, men jag är orolig för stoet.
Stoet har ej heller senaste dagarna legat lika mycket. Verkar lite piggare.
Nu till helgen är det nästa dräktighetskoll. 45 dygn. Kan ej säga att jag ser fram emot den.
Kanske är det nu lättare att förstå min frustration i frågan. Mitt minsta bekymmer är i nuläget sällskap till fölet. Vågar ej ens tänka på att skicka henne en km bort. Kollar minst 20 gånger per dag, från 06-23...
Min fråga om att separera dem, var ifall stoet måste tas bort. Hypotetiskt förhoppningsvis. Hur viktigt är det att behålla en sjuk häst för fölets skull?