Sto som ger dåligt med mjölk

Sv: Sto som ger dåligt med mjölk

Vad är alternativen?
Skicka hem hästen och fölet och slipp problemet?

Har man inte tillräckligt med bete för att ha sto/föl med speciella behov hemma ska man inte ha inackorderingar. Då får man låta någon som är mer lämpad göra det jobbet.

I stoets hage som är ca 2 hektar finns det gott om gräs till henne. Men släpper jag in fler hästar i hagen blir återväxten för dålig. Sommarbetet är en odlad vall på 6 hektar, som betas av tre fölston. Det är dit jag hoppas på att kunna flytta henne så snart hon verkar bättre.
Det är knappast så att jag svälter henne, eller saknar bete till de hästar jag har ansvaret för ;)

Min fråga i tråden var om jag kan separera sto från föl, och det tycker jag mig ha fått svar på. Likaså att åring ej är optimalt sällskap.

Ursäkta men 2 hektar bara räcker till ett sto med föl, hur räkna du då för att 6 hektar räcka till 4 ston med föl? Det bli ju mindre per häst.

Men nu generaliserar du väl hårt tycker jag! Det är otrolig skillnad på vall och vall, man kan inte enkelt säga att två ha räcker till endast ett sto med föl.

//athena, som räknar ganska mycket på betestillgång för mjölkkor på jobbet

Men nu generaliserar du väl hårt tycker jag! Det är otrolig skillnad på vall och vall, man kan inte enkelt säga att två ha räcker till endast ett sto med föl.

//athena, som räknar ganska mycket på betestillgång för mjölkkor på jobbet

Jag vill bara ifrågasätta TS tänkesätt med anledning av att hon inte kan ha ett sto hemma som sällskap tills stoet "mår" bra.

Det gick 2 ston med föl i hagen tillsammans med stoet i tråden fram tills de släpptes på sommarbetet. Alltså var betet delvis redan nedbetat.

Stoet har blivit bättre, så förhoppningsvis kan hon flytta till sommarbetet nästa helg. Fast fölet kommer att behöva sin pellets, så det blir till att snickra.

I första inlägget skriver du att stoet är i bra hull men har lite mjölk, Sen har hon sinat helt. Sen skriver du nu kryptiskt om att det är något fel på stoet eftersom du vill ha koll på att hon äter och dricker och att hon nu verkar bättre ??????? Det verkar liksom fattas en viktig pusselbit för att du skall få hjälp, har det visat sig vara något fel på stoet är det anledningen till att hon sinat ?
Det blir liksom väldigt förvirrat att hänga med när inte all information finns med. Har du provat att fodra upp henne rejält med proteintillskott för att se om det är där det brister ? Förstår liksom inte riktigt varför man ens funderar på att sära sto och föl vid 1 månads ålder om det inte är nödvändigt, först försöker man väl allt för att få det att fungera. Om allt fungerade bra fram tills de åkte till seminstationen så har väl den psykiska stressen att behöva vara i en främmande miljö med sitt föl blivit för stor för stoet en annan möjlighet är ju att det blivit något knas i hormonbalansen, eller har hon inte fungerat bra som mamma även innan de åkte till seminstationen ?
En annan intressant bit är hur är fölet, följer det inte sin mamma ? Även om inte stoet är särskilt mammigt och hänger efter sitt föl så är hon ju ändå fölets trygga punkt som finns där att söka tröst och skydd hos och varför skulle man vilja ta bort detta om man inte måste ? Vad händer om du särar på dem skriker de efter varandra ?
Nästa bit att du inte kan ta hem ett annat sto med föl får jag inte riktigt ihop, det är ju inte så att de behöver gå där hela sommaren förhoppningsvis räcker det ju med några veckor för att trigga igång det andra stoet igen. Räcker inte betet får du väl tillskottsfodra med hö och kraftfoder svårare än så behöver det ju inte vara. Varför krånglar till det en massa i onödan och se allt som omöjligt istället för att prova alla varianter innan man ger upp och rycker bort tryggheten för en liten 1 månads unge.

Stoet fölade normalt. Allt ok.

Skickar stoet på betäckning på 30-dagars. Där tycker hingstägaren att fölet tappar i vikt. Då startar denna tråd.

Nu är fölet drygt 2 månader. Stoet ännu i ok hull, men ger knappt någon mjölk. Juvret slappt och fölet tappar i vikt.

Åtgärd nu är extra mat till sto plus föl. Verkar bli bättre.

30 -dagarskollen med ultraljud kommer. Efter att vet konstaterat dräktig är plasthandsken blodig. Inte mycket mer än blodfärgat. Ett par timmar senare ligger stoet i svettningar. Naturligtvis ringer jag omg vet som kommer. Kolik blir diagnosen.

Sedan dess har vet varit ute 3 gånger. Hittar inget fel, mer än att stoet ligger för mycket, struntar i sitt föl och sinar. Fölet mår bra, då det får fölpellets och övrigt den behöver, men jag är orolig för stoet.

Stoet har ej heller senaste dagarna legat lika mycket. Verkar lite piggare.

Nu till helgen är det nästa dräktighetskoll. 45 dygn. Kan ej säga att jag ser fram emot den.:(

Kanske är det nu lättare att förstå min frustration i frågan. Mitt minsta bekymmer är i nuläget sällskap till fölet. Vågar ej ens tänka på att skicka henne en km bort. Kollar minst 20 gånger per dag, från 06-23...

Min fråga om att separera dem, var ifall stoet måste tas bort. Hypotetiskt förhoppningsvis. Hur viktigt är det att behålla en sjuk häst för fölets skull?

Senast ändrad:

Det är inte lika viktigt för dig att behålla ett sjukt sto för fölet skull som det är att fölet får lära känna andra hästar. Dessutom så fort som möjligt. Eftersom fölet redan äter merparten av sin mat utan stoet så är sällskap av andra hästar som är den viktiga biten. Om man ska få fölet att växa som häst och enkelt klara om stoet måste tas bort.

Tack! Ditt svar var vad jag önskade, men ej kunde finna. Om det fungerar med övrigas sällskap, finns ingen anledning till oro. Då får tiden ha sin gång.

Hur viktigt är det att behålla en sjuk häst för fölets skull?
Frågan är ju hur sjuk hon är. Lite trött och seg, men inte verkar ha ont någonstans hade jag inte avlivat innan fölet var äldre.

Men har hon ont någonstans och lider av att vara vid liv så hade jag tagit bort stoet efter att jag hade introducerat sto med föl i en fungerande flock där fölet trivs och hittat sin plats.

Ägarna vill ej bokosta någon utredning. Men helt klart är det något som är fel. Hade jag ägt henne själv, hade hon för 2 veckor sedan stått på klinik för utredning. Vad detta sedan hade resulterat i, vet jag dock ej.
Vet kommer igen i veckan och kollar. Ingen feber, äter men ingen livslust. Trött och hängig.
Men så länge hon inte blir sämre, får hon vara kvar. Blir hon sämre låter jag avliva åberopande av djurskyddsskäl. Förhoppningsvis är fölet då lite äldre.

Den sits jag sitter i, är det ej läge att avundas mig...

Hon kanske får livslust om hon får gå i en flock med andra ston?

Om ingenting annat så tvingas hon ju in i mer aktivering genom flocken. Antingen så är det inget fel på henne då, eller så går hon ner sig och ägarna inser att de behöver ringa efter mer veterinärvård. Det är ju inte fel att prova i alla fall. Funkar det inte så går det ju att plocka ut henne.

Har precis haft hemma vet som kollat. Vi ska ge det tills i nästa vecka. Får se då om stoet blivit bättre eller inte. Fölet är ok.

Det är ett sådant typiskt veterinärsvar tycker jag. "Vi väntar en vecka till". "I början på nästa vecka ser vi hur det har utvecklat sig". Och så finns det ingen riktig plan på vad som ska hända nästa vecka, utan man kör med samma dialog då!

Jag vet ju inte hur det förhåller sig med ditt sto egentligen, hur länge hon varit på hingststationen. Men har hon varit där under ett par till flera veckors tid, stressig miljö, nya ihopsläpp med nya hästar, då kan det ha hunnit hända saker. Hon kanske är mycket orolig och kan ha börjat bevaka sin fölunge mycket gentemot andra hästar. Oro och stress hos digivande individer hämmar hormonet oxytocin. Oxytocin gör att mjölken rinner till. Hur tror du att hon har tacklat det på stationen, alla hästar är ju så olika?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 091
Senast: Lobelia
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Har ett digivande sto som under dagtid (från kl 08:00-21:30) går på bete. Betet är jätte fint, speciellt nu när det har blivit lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 242
Senast: axel
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 931
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka