sto med väääldigt mkt vilja

M

monsterblom

mitt sto har väldigt mkt go i sig. det stör inte mig så mkt, jag har ju valt henne efter hur hon är. men nu är det så att så fort hon har fått töltat eller eller gått i nån annan snabb gångart så blir hon ännu piggare och lite stissig. hon har ju en snabb skritt så det är jag van vid, men hon försöker alltid smyga upp i traven eller tölten.

jag rider henne på ett rakt gummibett och kommer inte byta.(kanske ska tillägga att de innan bara hade ridit henne på islandstång och hon blev väldigt stum i munnen) jag tror inte på att rida på enbart bettet utan mer på skänklar, men jag skulle vilja ha lite råd om saker jag kan göra för att få henne att förstå att han inte får göra som man vill utan ska lyssna på ens signaler. jag har också ett helt vanligt träns eftersom hennes nos är för smal/liten för att någon nosgrimma skulle sitta bra i mina ögon.

vad skulle ni göra?

Sv: sto med väääldigt mkt vilja

Min foderhäst, Snudda är precis likadan. Väldigt mycket vilja i den hästen! I somras funkade det inte alls, hon bara var stressad och låg på hela tiden.
Men som min tränare Hinni säger "Att hästen är pigg är bara ett lyxproblem, om man ens kan kalla det ett problem", och jag håller med honom, för har du en häst som har motorn av sig själv, och du behöver alltså inte banka på den, så får man så mkt gratis, och det sparar en massa ork för ryttaren. Dessutom kan en lat häst aldrig bli så flott som en med mkt energi. Det är hästarna som har mkt energi som får det där lilla extra.

Men, nu gled jag ifrån själva ämnet lite kanske... Jag tycker det är kul att höra att du förstår att skarpa bett inte löser några problem :)

Men, hur ska man göra nu då med en häst som bara vill springa. Först och främst skulle jag ta reda på varför hon bara vill springa ifrån dig (jag är sjukt analytisk, bara så du vet, jag analyserar allt vad gäller ridningen så gott jag kan, vet inte om det är bra eller dåligt faktiskt, men sån är jag). Det kan bero på många olika saker, och behöver då olika lösningar.
Det kan tex vara så att hästen helt enkelt har ont, att den är stressad mentalt, att ryttaren inte varit konsekvent nog och låtit hästen göra lite som den vill, eller att hästen helt enkelt har mycket energi, och ryttaren vet inte hur man ska förvandla energin till flottare resning och aktion och bättre form, istället för att använda energin till att springa.

Man brukar märka om hästen har ont, och om det är därför den springer. Är det liksom en positiv energi hästen har, och den är glad och frisk och inte ömmar och så, så är det troligtvis inte pga smärta som hästen är så pigg/stressad.
Tycker man däremot att hästen ömmar, är stel, kanske äter dåligt, är sur eller grinig, eller liknande tecken på smärta, så bör man kontakta veterinär/kiropraktor och undersöka hästen.

Sen kan det ju också vara så att ryttaren har slarvat lite, och inte varit så konsekvent, och kanske låtit hästen bestämma tempot. Då är det klart att hästen fattar att det är han/hon som bestämmer, och börjar då göra det när man rider.
Man får helt enkelt ta och tänka till och försöka minnas hur man har ridit och om man har låtit hästen bestämma i många fall.
I det fallet så får man helt enkelt visa för hästen att den faktiskt inte kan bestämma tempo och gångart själv, och träna med ledarskapsövningar och övningar (både från marken o sadeln) som gör att hästen börjar lyssna på sin ryttare och bli lydig o uppmärksam.

Sen kan ju hästen vara spänd och lite rädd av sig, och då gäller det ju att få hästens tillit och få den lugn och avslappnad. Ett bra tips på hästar som är spända och gärna koncentrerar sig på omgivningen och allt sådant, är att hela tiden sysselsätta hästen och jobba med olika saker, tex olika dressyrövningar, tempoväxlingar, halter, rida serpentiner, övergångar mm. Allt för att få hästen att koncentrera sig på dig istället för allt annat.
Då brukar de slappna av lite mer i alla fall.

Men det jag tror är absolut vanligast (så var det för mig i alla fall, och är nog lite fortfarande) är att man helt enkelt inte vet hur man ska ta till vara på all energin.
I mitt och Snuddas fall så tror jag att hon inte riktigt förstod att när jag trycker med skänkeln - driver - så betyder inte det att hon ska springa eller gå snabbare. Det betyder att hon ska jobba med mer energi. Det är två väldigt olika saker.
Det här fick jag mycket hjälp med av Hinni, och vi jobbade med att lära henne att drivning inte betyder "spring sannabre", bland annat genom att öva ryggningar.
När man ryggar så flyttar man ju tyngdpunkten bakåt och tillsätter energi - drivning - och sedan, men bara om det behövs, kan man använda sig av tygeln. Tygeln fungerar dock inte som en signal som säger "gå bakåt" utan den stoppar bara vägen framåt om man känner att hästen börjar röra sig framåt. Målet är liksom att kunna backa utan att behöva använda tygeln :idea:
När man backar använder man sig alltså av skänkeln, men hästen går inte framåt. Drivning betyder alltså inte "spring snabbare". Den här övningen var jättenyttig för mig o Snudda, och känner man att hästen börjar dra iväg igen så är det bara att stanna och backa ett par steg.

En annan bra och enkel grej för att lugna ner hästen är att, så fort den försöker springa ifrån hjälperna, flytta den ett par steg åt sidan. När hästen kliver under sig och korsar bakbenen kan den inte lägga sig på handen och spjärna emot, alltså kan hästen inte fly ifrån ryttaren när man flyttar hästen åt sidan. Sen när man känner att hästen börjar ge efter så slutar man - beröm.
Man kan också använda sig av böjning o ställning på samma sätt, men jag tycker att det är mer effektivt att flytta åt sidan.

Det var väl lite av de tipsen jag hade.
Nu vet jag ju inte varför hon liksom springer ifrån dig, vad det beror på, men kan du försöka ta reda på det så kommer det säkert gå att hitta en bra lösning på problemet.
Jag hoppas jag inte förrvirrade dig bara, jag är lite trött :D

/Anna

Jag har också en häst med en massa energi och vilja, dels är det som Boj skriver - ledarskapet är A och O och dessutom att man vågar släppa. Nu framgår det inte hur du håller tyglarna dvs har dem strama eller slappa? Själv rider jag min valack med slappa eller halvlånga tyglar beroende på vad jag gör men ju mer jag tar i honom ju mer far han iväg.

När jag rider ut på honom får han alltid gå på halvlånga tyglar för att slappna av, en del vågar inte göra så för de tror att hästen ska dra iväg, men har man ett ledarskap som fungerar så lyssnar de på små signaler.

Jag har med ryttare på min ena häst som ibland far iväg med henne och såg då att strax innan det händer tippar hon lite framåt varpå hästen tar det som en signal till att öka takten markant så även sitsen är A o O på känsliga hästar, också något du kan fundera över, hur din sits är för den inverkar väldigt mycket.

Jag har också ett sto hos mig för tillridning som drar iväg så fort jag tar i tyglarna och henne måste jag släppa för att hon ska slappna av och skritta lugnt, hon är från början riden med händerna så hon har lite andra problem så att säga och där är tilliten mycket viktig.

Tycker att det är bra att du inte byter till skarpare bett, tyvärr är det allt för många ryttare som byter när de inte riktigt klarar av att hålla hästen. Själv rider jag också på rakt gummibett vilket fungerar jättebra.

Nu blev det ett väldans rörigt inlägg men det är nog de enda tips jag kan komma på.

Se till att du är balanserad, lutar du dig framåt ? I traven försök att kontrollera din kropp i lättridningen så att du bestämmer hästens hastighet. Börja i ridhus eller inhägnat så att hon inte försvinner från dig. Sen rider du lätt i den hastighet du vill att hästen går inte den hon väljer. Alltså räta upp dig och arbeta på hästens lydnad.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 929
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 608
Senast: Boj
·
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 239
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025