Sto med svåra fölningar - kan man göra något?

thoora

Trådstartare
Ett sto i min närhet har nu två år i rad mist sina föl vid fölningen. Hon kommer troligtvis inte betäckas mer, men jag är ändå nyfiken på om det finns något att göra i förebyggande syfte.

Det är ett ungt sto som lätt blir dräktigt och bär fram fölet fint under hela dräktigheten. Har varit i fint skick när det varit dags för fölning. Förra året rullade hon fast mot en vägg, vilket gjorde det hela mer problematiskt och att fölet inte gick att rädda då var kanske inte så konstigt. I år fölade hon dock ute på morgonkvisten, med kunnigt folk med hela tiden. Inget felläge eller liknande, men stora föl båda åren. Jag antar att det är en kombination av att hon är för trång och har för svaga krystvärkar.

Om man skulle vilja göra ytterligare försök med ett sådant sto, finns det något en veterinär kan göra i förebyggande syfte? Finns det något ägaren kan göra i förebyggande syfte? Eller är det bara att acceptera att vissa ston inte passar i aveln, hur fina de än är?

Sv: Sto med svåra fölningar - kan man göra något?

Alla ston passar helt enkelt inte i aveln. Efter 2 misslyckade försök hade iaf inte jag provat mer, man ska inte utsätta dom för onödigt lidande.

Förra året rullade hon fast mot en vägg, vilket gjorde det hela mer problematiskt och att fölet inte gick att rädda då var kanske inte så konstigt. I år fölade hon dock ute på morgonkvisten, med kunnigt folk med hela tiden. Inget felläge eller liknande, men stora föl båda åren. Jag antar att det är en kombination av att hon är för trång och har för svaga krystvärkar.

I mina öron låter detta inte som komplicerade förlossningar utan snarare om orutinerade medmänniskor i samband med förlossningen:confused:

Att ston lägger sig mot väggen är vanligare än vad man tror, därför är det viktigt att man vakar och närvarar direkt när förlossningen börjar! Jag hade felläge förra året där stoet låg mot väggen och fölet hade inte vänt sig i förlossningsläge... utan fölningen började och fölet låg upp och ner:crazy: vilket innebär att den INTE kommer ut den vägen, vi var 5 personer som drog loss stoet från väggen och jag gick in i henne och rättade till felläget och sen fick vi hjälpa till att dra i de få värkar som stoet orkade att prestera... Ut kom en pigg, MKT stor fölunge som idag är ett år och mår prima!

Vid svaga värkar måste man hjälpa stoet och dra försiktigt vid varje värk i timing med hennes värkar... Annars kan det gå som för er...

Låter mer som okunnighet än som att det är fel på stoet....

Senast ändrad:

nej hade ett sto i min närhet som man fick såga sönder fölis på , vet rek att inte avla på henne men några år senare såldes hon(inte av samma ägare) som förstklassigt fölsto trots att hon aldrig fött ett levande föl, har ff inga..

jo mitt sto fölade, men hade svaga krystvärkar i kombination med att hon haft rejäla förvärkar i över en vecka så hon var helt slut, dessutom låg fölet med ena benet fel, men som tur är så har jag ju arbetat på flera stuterier och i rådgivning med vet så kunde jag dra benet rätt, det var inget svårt fleläge, men sen fick jag hjälpa stoet, men fick ringa efter hjälp att hålla emot, en jättefölis född två veckor för tidigt, undrar hur det gått om hon gått tiden ut?

Rejäla förvärkar en vecka innan är inte ovanligt! det tillhör förberedelsen när fölet börjar att vända sig inför förlossningen och stona känner av det...Det brukar stona inte bli trötta av, däremot en långdragen förlossning som inte går vägen som den ska...

Jag förstår inte ditt inlägg nt#4...

I mina öron låter detta inte som komplicerade förlossningar utan snarare om orutinerade medmänniskor i samband med förlossningen:confused:

Att ston lägger sig mot väggen är vanligare än vad man tror, därför är det viktigt att man vakar och närvarar direkt när förlossningen börjar! Jag hade felläge förra året där stoet låg mot väggen och fölet hade inte vänt sig i förlossningsläge... utan fölningen började och fölet låg upp och ner:crazy: vilket innebär att den INTE kommer ut den vägen, vi var 5 personer som drog loss stoet från väggen och jag gick in i henne och rättade till felläget och sen fick vi hjälpa till att dra i de få värkar som stoet orkade att prestera... Ut kom en pigg, MKT stor fölunge som idag är ett år och mår prima!

Ptja, det är möjligt att det är som du säger. Jag var inte närvarande och är inte särskilt rutinerad heller, så jag vet inte. Förra årets fölning kan mycket väl ha de orsakerna, men...

Vid svaga värkar måste man hjälpa stoet och dra försiktigt vid varje värk i timing med hennes värkar... Annars kan det gå som för er...

Låter mer som okunnighet än som att det är fel på stoet....

...detta året var det som sagt annorlunda. Fyra personer hjälptes åt att dra, varav två mycket rutinerade lantgårdsarbetare som dragit kalvar hela livet och även varit med vid en och annan fölning. Stoet låg inte fast på något vis och det var inget felläge. När det trots detta inte fungerade måste man väl få fundera, eller?

Men kalvning och fölning är två vitt skilda saker, man kan INTE dra ut ett föl på samma sätt som en kalv, då är det bara tur att inte stoet strök med också.

nej mankan inte dra bara,man hjälper till vid krystvärken och håller emot så fölet inte åker tillbaks när värken avtar.

Ang mitt inlägg nr 4 stoet ifråga var för trångt och kunde inte få fram fölungen.. så de fick såga itu för att rädda henne. vet sa att stoet inte var lämpat för att föla och avrådde ytterligare försök. då var ändå vet där när fölningen startade och det var kunniga människor runt henne.
Så alla ston är inte lämpade, och då får man helt enkelt avstå eller använda embryotransfer.

Fast mitt sto fölade på en halvtimme och det som var problemet var stort föl, förstföderska och svaga värkar, men sen var hon väldigt tagen efter förlossningen med.
JAg är som sagt van och hade kontakt med vet ang felläge men det var ju absolut inget svårt läge det hade kanske gått att föda fram fölet så men det gick att lirka benet rätt och då gjorde jag det försiktigt, har gjort det förr med vet närvarande.
Så vad som tröttade ut stoet vet jag inte riktigt men det var också otroligt varmt på dan innan.

nej mankan inte dra bara,man hjälper till vid krystvärken och håller emot så fölet inte åker tillbaks när värken avtar.

Ang mitt inlägg nr 4 stoet ifråga var för trångt och kunde inte få fram fölungen.. så de fick såga itu för att rädda henne. vet sa att stoet inte var lämpat för att föla och avrådde ytterligare försök. då var ändå vet där när fölningen startade och det var kunniga människor runt henne.
Så alla ston är inte lämpade, och då får man helt enkelt avstå eller använda embryotransfer.

Att hon avråddes ur aveln kan ju ha kliniska förklaringar.
Lätt man skadar stoet med den tandade tråden.
Och då kan det vara omöjligt för henne att behålla dräktigheten då det befruktade ägget åker ut.

AM

ja jag var inte med på den fölningen som tur var men hade stoet som sällskap åt vår häst ett tag efter innan hon såldes vidare och jag vet att då informerades den hästhandlaren om detta, men de som sedan köpte henne gjorde ett par starter, (travhäst), sedan såldes hon som avelssto men har till dags dato inga levande föl.

Men kalvning och fölning är två vitt skilda saker, man kan INTE dra ut ett föl på samma sätt som en kalv, då är det bara tur att inte stoet strök med också.

Måste säga att jag inte direkt förstår ditt inlägg.. En kobonde har oftast mellan 10-30 kalvningar varje år medans vi hästfolk har 1 eller 2, få har flera. Jag är glad att min pojkvän betämde sig för att dra ut min fölunge på "kovis" för annars hade nog det hela inte gått så bra, som tur är bestämde jag mig för att lyssna mer på kofolket som med en snabb titt på mitt dräktiga sto sa att fanns risk för en komplicerad fölning. Medans hästfolket konstaterade att det absolut inte skulle bli några problem..
Hans erfarenhet på ett antal kalvningar genom alla år kontra mina och alla andra hästfolk häromkring får inte att jämföra. Och de veterinärer jag har språkat med genom åren har haft samma uppfattning som jag..
ERFARENHET på födslar väger mer än något annat och där kommer kobönderna alltid ligga i överläge mot hästfolket. Tråkigt men sant.
Detta kan diskuteras i oändlighet men tycker att du var lite väl dömande, tyvärr..

Det handlar inte på något sätt om att döma någon men det ÄR skillnad på kalvning och fölning vad det gäller hur man hjälper till.
Jag har varit med om i runda slängar 200 fölningar och ett gäng kalvningar så jag har sett skillnaderna, men i ett nödläge gör man naturligtvis allt man kan efter att man bestämt sig för om stoet eller fölet är viktigast, oftast brukar det vara stoet och då väljer man att avliva fölet och stycka ut det.

MEN, min syster som är veterinär har berättat de mest hårresande historier om hur "kobönder" dragit ston sönder och samman med diverse rep och kedjor....

Nej usch, jag vet ju att bönder tar traktorn till hjälp, det skulle aldrig falla mig in till en häst:)
Däremot ev nån gång nåt runt hovarna för att få grepp, men det är typ en av hundra fölningar, på min hade jag bara handskar.
Där höll jag bara emot när krystningen avtog för att inte fölis skulle glida tillbaka och det tog inte många minuter innan hon var född.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Avel Hej! Jag har ett ardennersto på 15 år som är dräktigt på dag 39. Det är hennes första föl. Hon har blivit dräktig genom att stimulera...
Svar
2
· Visningar
1 684
Senast: loobah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka