Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Hos oss betalar man för antalet boxar man har oavsett hu rmånga djur du stoppar in i boxen (lagligt). Däremot så betalar vi per häst till anställd som har fodringar och utsläpp. Fodret köper vi själva.

Jag tar pass för de antal boxar jag har.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

I "våra" kretsar är det vanligt att sto med föl tas det 10 kronor extra per dag.

Mycket mer jobb med dom än en singelmärr.
Och skotta skit i en box där det står en fölmärr med en halvstor unge är inte kul.

Så 300 extra är definitivt inget överpris.
Annars kan hästägaren släpa runt med skottkärran själv.


AM
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Jag tar betalt för box. Inte för antalet hästar. Så under den tid hästen står tillsammans med sitt föl så skulle jag inte säga något.

Endast om personen i fråga ska paxa en box för senare bruk så skulle jag ta betalt. Men det är en annan fråga.

Dock som andra skrivit. Tar det längre tid och gör in/ut släpp och utfodringar mer komplicerade förstår jag att vissa tar betalt. Jag skulle nog inte göra det.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

KL

Och liten trådkapning:D

Pratade med en av mina bekanta om innehållet i den här tråden och frågade hur de löst det.(De har en inhyrd som har sto o föl)

Håll i er nu......

De har i kontraktet skrivit upp allt tänkbart även detta med sto med föl (om det skulle bli aktuellt för någon av de inhyrda)

I kontraktet står att fölet står utan extra kostnad i samma box som stoet och att det sedan betalar full hyra när det står i egen box.

Nu har de en kreativ inhyrd som har sitt föl (som är fött i slutet av mars) i samma box som stoet och ska ha så till sista december då hästen fyller 1 år.(Då är den inte föl lämgre enligt ägaren definition)

Hon har ju rätt att ha hästen kostnadsfritt enligt kontraktet.(och med hennes def av föl)

Haha.Kreativt tycket jag.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

I "våra" kretsar är det vanligt att sto med föl tas det 10 kronor extra per dag.

Mycket mer jobb med dom än en singelmärr.
Och skotta skit i en box där det står en fölmärr med en halvstor unge är inte kul.

Så 300 extra är definitivt inget överpris.
Annars kan hästägaren släpa runt med skottkärran själv.


AM

Mocka åt sto och föl är inge kul!

Jag har hälften av alla fodringar per dag och mockar självklart själv.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

KL

Och liten trådkapning:D

Pratade med en av mina bekanta om innehållet i den här tråden och frågade hur de löst det.(De har en inhyrd som har sto o föl)

Håll i er nu......

De har i kontraktet skrivit upp allt tänkbart även detta med sto med föl (om det skulle bli aktuellt för någon av de inhyrda)

I kontraktet står att fölet står utan extra kostnad i samma box som stoet och att det sedan betalar full hyra när det står i egen box.

Nu har de en kreativ inhyrd som har sitt föl (som är fött i slutet av mars) i samma box som stoet och ska ha så till sista december då hästen fyller 1 år.(Då är den inte föl lämgre enligt ägaren definition)

Hon har ju rätt att ha hästen kostnadsfritt enligt kontraktet.(och med hennes def av föl)

Haha.Kreativt tycket jag.

Så efter detta antar jag att de skriver in hur gammal fölet är. Däremot ska ju fölet dia enligt de nya rönnen tills de är 8-9 månader. Så egentligen är det inte fel att låta dem dela box tills dess.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Så efter detta antar jag att de skriver in hur gammal fölet är. Däremot ska ju fölet dia enligt de nya rönnen tills de är 8-9 månader. Så egentligen är det inte fel att låta dem dela box tills dess.

I såfall gäller det att man har ett snällt sto. Mina ston brukar mota ut sina föl från sina boxar när det närmar sig 6-7 mån. Snutta lite i hagen går an men äta av mammas mat är tabu :smirk:
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Som stallägare tycker jag att 300 kr per manad later rimligt som en merkostnad för ett föl i samma box som mamman.
Vatten, slitage pa inredning och hage samt gödselhantering är en stor kostnad för varje häst. Varför ska stallägaren bjuda pa det?
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Ska man tänka så så borde det kosta mer att ha en häst som äter mkt och skiter mkt. För att inte tala om att det borde kosta massor för de som har en häst som kliar sig, skrapar med hovarna el sparkar i väggen.

Jag tycker att det är rimligt att ta betalt per häst
vid mockning
foder
hantering

men själva förvaring sliter inte mer på boxen genom att ha sto o föl tillsammans. Finns ingen som står så stilla som ett sto som har sitt föl sovandes på marken.

Vatten kostar inte så mkt till ett föl då de diar mer än dricker.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Visst sjutton ökar slitaget i en box avsedd för en om det står två hästar i den. Sen har du gödselhanteringen, beroende på vilket typ av hantering man har så ökar ju kostnaden vilket är det samma som om den skulle ha haft en egen box. Alltså 2 hästar skiter mer än en, så enkelt är det. Sen bör du inte ta upp ämnet hur mycket skit en häst lämnar efter sig per år förrän du själv tagit reda på det själv. Jag vet, och fick en mindre chock.;)
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Kl

Finns nog en bra orsak till att seminstationerna tar dygnsavgift på:
50 - 80 kronor för singelmärr
90 - 120 kronor för märr och föl

AM
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

men själva förvaring sliter inte mer på boxen genom att ha sto o föl tillsammans. Finns ingen som står så stilla som ett sto som har sitt föl sovandes på marken.

Vatten kostar inte så mkt till ett föl då de diar mer än dricker.

Våra 17 ungar ligger då inte still nattetid i box om man ttänker på hur det ser ut där vid utsläpp.
Och äter det gör dom. Massvis med hö och mammas krafftfoder eller i separat krubba beroende på hur dum mamma är.

Och är det några som gillar att pyssla med vattenkoppar så är det föl. ÖVERSVÄMNING är jättekul!! Säger dom :smirk:

AM
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Visst sjutton ökar slitaget i en box avsedd för en om det står två hästar i den. Sen har du gödselhanteringen, beroende på vilket typ av hantering man har så ökar ju kostnaden vilket är det samma som om den skulle ha haft en egen box. Alltså 2 hästar skiter mer än en, så enkelt är det. Sen bör du inte ta upp ämnet hur mycket skit en häst lämnar efter sig per år förrän du själv tagit reda på det själv. Jag vet, och fick en mindre chock.;)

Jag har haft eget stall med 9 egna hästar och vet mkt väl hur mkt en häst skiter. :smirk: Vad jag vänder mig emot är att ni anser att sto med föl skiter mer än 1 häst. Det beror alldeles på hur mkt hästen äter. Ett ponnysto med föl vid sidan som tillsammans äter 10kg hö om dagen skiter lika mkt som ett halvblod som äter lika mkt. Så den vinklingen går inte att använda för att vilja ha mer pengar. Slitaget ökar inte heller bara för att det står 2 ien box, MINA 20 avkommor har varit stillsamma inne i boxen brevid mammorna, de ligger i mitten och sover medan mamma får stå tryckt i en hörna. Däremot har vi haft 3 valackar på rad i stallet som ätit på inredningen, sparkat av en dörrstolpe och flyttat väggar. Ska dessa hästar betala mer i månaden?

Ang gödselhanteringen så kostar den inget mer beroende vart i landet man bor. Bor man där man har container som ska tömmas så kostar det pengar men de flesta med föl står i stallar på landet där bönder/stallägaren lägger gödslet på egna fält.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Våra 17 ungar ligger då inte still nattetid i box om man ttänker på hur det ser ut där vid utsläpp.
Och äter det gör dom. Massvis med hö och mammas krafftfoder eller i separat krubba beroende på hur dum mamma är.
Betalar för fölets hantering.
Och är det några som gillar att pyssla med vattenkoppar så är det föl. ÖVERSVÄMNING är jättekul!! Säger dom :smirk:

AM

MIna föl har inte lekt med någon vattenkopp, mestadels för att mina föl är små och vattenkoppen högt upp, kör med hink åt fölstona. Det är slätt o fint i våra boxar morgontid. De kommer in sent och går ut tidigt.

Jag betalar per box men sköter mockning själv, köper in allt strö o foder själv. Betalar för fölets hantering. Går något sönder betalar jag för det oavsett om det är avelshingsten el ett föl som har orsakat det.

Jag kan förstå att man tar högre betalt om allt ingår men i TS fall är det som i mitt. Vi betalar separat för allt, då anser jag inte att boxen ska kosta mer bara för att det står ett föl tillsammans med sin mamma i den några månader om året.

Betydligt ruffare tag är det i den fölboxen där vi klämmer in alla små ponnyföl vid avvänjning. I år är det stofölet som brukar härja med hingstfölet men slitage? En box ska vara byggd så den ska klara av en häst som rör sig i boxen, lättare sparkar el skrapningar på golvet. Håller den inte för ett föl så är det ingen säker box att ha en häst i alls :crazy:

Att seminstationen tar högre betalt för sto med föl beror nog mer på att jobbet med en fölunge brevid blir mer än faktumet att man har 2 i samma box.

Återigen! Glöm inte bort att TS mockar själv och allt det där när ni jämnför med helinackordering.

En extraf råga till er. Tar ni mindre betalt för att ha en shettis i stallet som står i en stor box? Jag menar, den måste ju skita mindre än en travare samt att den inte kommer åt att slita lika högt upp på en boxvägg ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Så efter detta antar jag att de skriver in hur gammal fölet är. Däremot ska ju fölet dia enligt de nya rönnen tills de är 8-9 månader. Så egentligen är det inte fel att låta dem dela box tills dess.

Enligt lag så får sto + föl stå i en "vanlig" fölbox tills fölet är 6 månader. Efter det ska sto + föl stå i en box där stoet har 100% av sin egen boxstorlek och fölet ha 50% av en box i sin storlek. Många gånger räcker inte fölboxen till då. De som satsar på avel har vanligtvis stora boxar som täcker detta behov men i mindre stallar så finns det oftast inga boxar större än 12m2.

Jag som har ponnyuppfödning har det lättare då mina fölston inte behöver ha speciella fölboxar, de kan föla i alla halvblodens boxar :p
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

En extraf råga till er. Tar ni mindre betalt för att ha en shettis i stallet som står i en stor box? Jag menar, den måste ju skita mindre än en travare samt att den inte kommer åt att slita lika högt upp på en boxvägg ;)


:D:D
Nää..shettisar gnager sig igenom väggarna.. ;)
Nu är vi sådana att vi inte tar in annat än travston ;)
Shettisar defintivt inte då dom kryper så elegant ut ur hagarna.

Men för jämförelsen skull så skulle det bli så här:

En fölmärr tar vi 2400
Om vi skulle mot förmodan få en avvand unge i box så skulle den stå där för 2000. Fram till våren. Sen blir det full boxavgift för den med.
Vi tar ju 1800 för en "lösdriftare" så 200 extra för samma men på box är inget överpris.

AM
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Ang gödselhanteringen så kostar den inget mer beroende vart i landet man bor. Bor man där man har container som ska tömmas så kostar det pengar men de flesta med föl står i stallar på landet där bönder/stallägaren lägger gödslet på egna fält.

Men nu vet vi inte hur dessa förhållanden är hos TS, stallägaren har kanske en avsevärt dyrare gödsel hantering än hos dig. I vårat fall skulle det handla om en extra tömning per år vilket absolut skulle generera i en extra kostnad för stoägaren även om fölet delade box.
En liten häst lämnar mellan 2-3 ton träck per år, antingen faller den i hagen eller i boxen. Oavsett så krävs ju extra insatser för detta, eller är det så att man inte mockar sina hagar och genom det inte ser kostnaden som uppstår?
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

ett exempel från mitt stall.

Fölet föds i april. Står på stall fram till 1 juni (dåligt väder etc)
går på bete fram till slutet av september.
stallas upp med mamma sept-okt alltså 1-2 månader.
egen box nattetid fram till 8-9 mån ålder
skild från mamma helt (om den blir kvar i stallet)

Det rör sig alltså om 2 månader den står tillsammans med mamma då få stallar i Sthlm har den storleken på box som krävs för att ett föl ska stå ihop med mamma efter 6 mån ålder.

På 2 månader kan den knappast generera en till tömning. Har 2 föl i samma box idag och där mockar jag ut 1/4 så lite som en vuxen häst.

Hos oss så har vi valt att göra så att sto med föl betalar inget extra för hanteringen förrän efter betet. DÅ betalar man först för fölets hantering (ut/insläpp/fodringar) och sen betalar man fullt pris för en box när den flyttar hemmifrån nattetid.

Min stallägare resonerar så att ett ponnyföl skiter så lite att det är en droppe i havet jämnfört med Görels stora halvblod :p
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Min stallägare resonerar så att ett ponnyföl skiter så lite att det är en droppe i havet jämnfört med Görels stora halvblod :p


Vilket är sant, ett stort halvblod gör sig av med ca 8 ton per år i träck genomsnittligt men å andra sidan är 2-3 ton inte lite det heller.;)
 

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 012
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp