Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

A

aenglah

Hur är det nu det funkar?

Man har 6 boxplatser i ett stall.
En av de inhyrda tar ett föl på sitt sto som föds i stallet.
Extra mat och strö får självklart stoägaren betala.

Men har ägaren av stallet rätt att ta extra betalt för sto med föl fast samma box sedan tidigare används (ingen större alltså).
Vid vilken ålder ska man börja betala för 2?

Hur gör ni i sådana här situationer?

//Lotta
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Min stallägare tar 500 kr i kallhyra för varje box och vill nu ha 300 kr i kallhyra för fölet fast de delar box.

Jag vill inte riktigt betala de här pengarna då jag inte förstår varför jag skall betala mer än de andra för boxen.

Strå och hö har jag ju räknat med att betala extra för.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Stå på dej, det kan inte vara rimligt att du ska betala extra så länge fölet delar box med sin mamma!

Immer
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Hur sköts in/utsläpp ? Fodringar? Kollektivt eller av stallägaren?
Kallhyra gäller ju den för boxen oavsett antal hästar i boxen däremot kan det ju vara befogat med ersättning för merarbete om det uppstår pga fölet.Så 300 kr i extra kallhyra verkar vara mycket .Hade inte jag heller velat betala.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

så länge fölet står i stoets box så e d eju samma box hyra därimot om de går åt mer hö så kan man ju ta lite extra för de om man nu orkar bry sej om de.. sen vid 6 mån så brukar vi ta för 2 fö annars låter vissa fölet stå hos mamma till dom e 1 för att slippa betala mer.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

det låter verkligen mycket med 300 kr, även om det är så att ägaren till stallet hjälper till med in/ut släpp. du hyr ju bara en box.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Jag undrar också vad som ingår. Även om du skriver kallhyra, ingår tex utsläpp? Strö?

Jag betalar 500kr för fölet istället för 1300kr men då släpper de ut på morgonen och så ingår hösilage. Så jag betalar ju för utsläppen och grovfodret för fölet kan man säga.

Till viss del kan jag inte se något fel i att ta lite för fölet också, även om det fortfarande står ihop med mamman. De går väl i hage? Staket osv, dessa kostnader ska väl fölet vara med och dela på också nu?

Ärligt så hade jag inte reagerat om min stallägare hade velat att jag betalade full stallhyra för fölet denna månaden, hade räknat med det men så behövde jag bara betala 500kr vilket jag tyckte var snällt. :bow:
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Nu har vi ju inte inhysningar själv........men vi tar föl varje år och jag måste bara säga att det är ett extra moment med sto med föl.Det tar liiiite längre tid under en period då den ska bli tam.

Kan också vara så att det blir ett riskmoment för en person som normalt inte hanterar fölisar.Man måste veta vad man gör och det kanske inte är så lätt om det bara blir ett ströföl då o då och som kanske inte ens är sitt eget.......

Helt rätt att ta betalt!
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

De var de dummaste jag hört den tillhör ju fortfarande sin mamma man bet mer förens den ska stå egen box.
Du blir utnyttjad. Byt ställe. där de finns andra fölmärrar.:mad:
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Nu har vi ju inte inhysningar själv........men vi tar föl varje år och jag måste bara säga att det är ett extra moment med sto med föl.Det tar liiiite längre tid under en period då den ska bli tam.

Kan också vara så att det blir ett riskmoment för en person som normalt inte hanterar fölisar.Man måste veta vad man gör och det kanske inte är så lätt om det bara blir ett ströföl då o då och som kanske inte ens är sitt eget.......

Helt rätt att ta betalt!

Mina föl hanteras dagligen från första dagen.
Fölet är väldigt välhanterad och okomplicerad.
Vi sköter stallet kollektivt. Alla har sina pass. Fölet är inte bråkigt, utan mkt snällare än några andra hästar i stallet.

Från 6 månader tycker jag att det är en självklarhet att betala då de borde stå i olika boxar från den tiden. Men när de står i samma box?
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Ja,jag tycker nog det.

De äter mer,använder mer strö och tar lite mer tid.Man kanske inte behöver ta ut full taxa,men av erfarenhet vet jag att ju fler hästar man har desto mer tid tar det.

Förstår inte varför många hängt upp sig så på boxen just.Är det lika ok att ha en shettis tillsammans med ett halvblod utan att betala hyra?En shettis är ju oftast mindre än ett föl av halvblods;)ras
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Men det är ju inte bara själva boxen du betalar för utan även utnyttjandet av hagarna, eller?
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Det är väl fritt att avtala om. jag skulle ta extra betalt för föl men givetvis skall allt sånt överenskommas i förväg.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Allting förutom boxen betalar jag själv så alla merkostnader tillfaller ju även mig såklart.

Kallhyra för en box, för mig klingar det som att hyran för hagarna ingår i det?

Om man driver ett inackorderingstall där fodringar och in och utsläpp ingår förstår jag att man vill t aut en extra avgift.
Då fölet ska ha sin mat och ska också han ut till hagen.

Hagen ligger i direkt anslutning till stallet = Inga grindar mellan box och hage.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Allting förutom boxen betalar jag själv så alla merkostnader tillfaller ju även mig såklart.

Kallhyra för en box, för mig klingar det som att hyran för hagarna ingår i det?

Om man driver ett inackorderingstall där fodringar och in och utsläpp ingår förstår jag att man vill t aut en extra avgift.
Då fölet ska ha sin mat och ska också han ut till hagen.

Hagen ligger i direkt anslutning till stallet = Inga grindar mellan box och hage.

Jo men själva utnyttjandet av hagen skall väl också betalas för. Och med föl blir det en häst till i hagen.

Men kom ni inte överens om det här innan du tog för på din häst? jag tycker stallägaren har rätt att ta ut det han tycker är rimligt i hyra för fölet. Om du anser det oskäligt så skulle du ju inte tagit föl eller också letat ny stallplats.


När folk som vill hyra in sig här har frågat har vi sagt att vi inte tar in sto med föl här. Om vi någon gång skulle ändra oss så skulle vi ta betalt för det helt klart.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Nu vet ju inte jag hur snällt ditt föl är, men min erfarenhet är att det är en hel del extra bök med sto med föl, och det blir ju ett extra ansvar för dem som hanterar dem.
Jag stod förut i ett stall där det föddes ett föl. Hon var förb**t bråkig och sprang omkring överallt förut där hon skulle vara.
Som stallägare skulle jag nog vilja ha extra för ett föl om jag skulle hantera det. Om alla delar på att ta ut och in hästarna kan jag tycka att man borde ta den diskussionen med dem.
Men mer boxhyra tycker jag verkligen inte att man kan ta förrän de står i egen box.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Kanske för att fölet bajsar och det går åt mer strö=mer gödsel =mer kostander vid gödselhantering?
Extra jobb att leda ut en extra häst, slitage på hagar, går åt mer vatten etc.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Det är väldigt vanligt att man får betala lite extra om boxen delas, det handlar om hantering, extra slitage på inredning och hagar som stallägaren rättmätligen borde få ut.
Nu handlar det ju mest om vad som har avtalats innan, om avtalet gällt samma pris per box trots att den är delad så är det ju det som gäller. Men har man i avtalet att extra häst i box får betala en mindre extra summa så är det ju det som ska gälla.

När jag hade min häst på sto/föl flock, gick fölet på mammans pris de 3 första månaderna och därefter fick jag betala ½ priset för fölet per månad.
 
Sv: Sto med föl, rätt att ta betalt för 2?

Jag står i ett stall där strö+hö+utsläpp+fodringar ingår.Jag betalar en halv boxhyra för mitt föl,hon delar fortfarande box med mamman(fölbox).Helt okey tycker jag med tanke på foderåtgång+merjobb.Opps de första 3 månaderna tog de inget extra.Trots att fölet är sent född och inte kunnat gå på ordenligt sommarbete.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 062
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp