Sto eller valack?

Sv: Sto eller valack?

Jag frångick min plan totalt..förutom på en punkt: en valack :D

Jag skulle ha en stadig, trygg allroundhäst för hobbyridning/träning, inte över 10 år och gärna en med färg då jag är svag för det ex skäckar.

Vad jag fick hem?

En brun travare
13 år
Relativt otränad och outbildad
Ganska upp och ner i temperament dvs ibland väldigt pigg och ibland mer sansad


Men roligare å trevligare häst får man leta och jag ångrar mig icket!

Idag är han 23 och vad nästa häst blir har jag funderat lite på och hunnit ändra mig sisådär femtio gånger också men jag tror att jag kommer att hålla mig mer till grundplanen denna gång och inte välja ut hästar så slumpmässigt som jag gjorde då utan kommer vara betydligt mer krävande för att kunna ersätta min nuvarande..

Prio ett kommer att bli samma skalle men med betydligt bättre gångarter, då har jag min ultimata häst :)
Skulle han haft bättre förutsättningar är det en häst som skulle gå hur långt som helst
 
Senast ändrad:
Sv: Sto eller valack?

Kön och ålder är faktiskt det enda som stått fast för mig när jag köpt hästar ;)
Min första ponny var ett sto och efter henne så köpte jag min första häst, då var jag säker på att jag ville ha en valack (varför kommer jag inte ihåg för ponnyn var genomtrevlig och lärde mig "allt" trots att hon var ett russ ;) ).
Däremot efter den valacken har jag bara köpt ston :p
Jag är en "sto-människa" - på gott och ont :D
Men den valacken var något i hästväg... haha, sorry :p Vi kastrerade han som 3-åring (köptes som 2-åring) och han fattade aldrig det...:meh: Fastän det är snart 17 år sen jag tog bort han (pga av olyckliga omständigheter) så kan jag stöta på gamla bekanta från den stalltiden som minns han än...O_o
Redan när han var 5-6 år så sa jag - aldrig mer en hingst/valack...:crazy:
 
Sv: Sto eller valack?

Ja, vad ska man säga annat än att det inte alltid går enligt planerna...:p

Första hästköpet: vi skulle ha en lite äldre, välskolad och säker valack till hela familjen där ingen på den tiden var så där väldigt hästvan. Helst ingen bleksvart eller fux eftersom de (enligt oss) är tråkiga. Efter diverse sökande kom vi hem med ett 6-årigt fuxsto som importerats från Island en månad tidigare. :o Ganska så grön ridmässigt och väldigt envis ibland, men gosig och rar då saker och ting passar henne. Visst blev det en del problem, men med facit på handen kan vi ändå tryggt påstå att det var ett lyckat köp :love:

Häst nr 2 inhandlades ett drygt halvår senare eftersom en häst inte räckte till för 4 personer. Det här köpet gjordes egentligen utan större planer och eftertanke - blev ett sto till, en rödblack. (Jep, fux som grundfärg där också).

Inga problem pga könet - sto nummer 1 märker man knappt några brunstar på, sto nummer 2 visade klara brunsttecken i flocken, men inte annars. Vi anser oss alltså gilla ston :)

När sto nr 2 efter drygt 5 år helt plötsligt dör (pga brusten tarm) ger vi oss ut på seriös hästjakt. (Den mest seriösa härtills.) Vid det här laget har vi hunnit lära oss mer och dottern är seriöst intresserad av att tävla. Har kämpat på med de båda stona i lägre klasser, men de hade ju ingen större tävlingskapacitet eftersom de köpts som familjehästar. Nu skulle vi köpa tävlingshäst och bokade in resa till Sverige, provridning på sammanlagt 15 hästar i 10 olika stall! Listan på krav och önskemål var lång och de flesta höll vi fast vid. Men - vi ville gärna ha ett sto till, ville ha en svenskfödd häst och mer än gärna nåt annat än en fux den här gången! Av alla 15 hästar var endast 1 islandsfödd och 1 fux (egenskaperna kombinerade i samma häst) och vilken köpte vi månne? Jo, häst nummer 3 blev givetvis den islandsfödda fuxvalacken... (Till vårt försvar måste väl sägas att vårt första alternativ faktiskt var ett brunt svenskfött sto, som dock inte gick igenom vet.besiktningen...) Vid det här laget började stallkompisarna dra på munnen åt vår färgfixering....

Sen efter 1 1/2 år gick det som det gick - helt utanför planerna blev vi erbjudna att (tillfälligt) ta en 12-årig valack på foder. Så kom det sig att vi sökte hem häst nr 4 utan att ens ha sett honom före. Färgen? En röd konstantskimmel, alltså i grunden fux han också! Efter ett halvår var det meningen att han skulle åka tillbaka till ägaren för försäljning, men ja - trots att budgeten inte eg tillät fler än 2 hästar slutade det med att vi köpte honom. Det har vi inte ångrat en enda dag! :love:

Tråkigt nog drabbades häst nr 3 (som vi lagt ner mest möda på vid köpet) av allvarliga knäproblem efter bara 2 år och vi blev tvungna att avliva honom bara 9 år gammal. :cry: Så var vi tillbaka i läget med 2 hästar vilket enligt oss (eller åtminstone våra plånböcker) var helt tillräckligt.

Men nej - ett halvår senare förälskar sig dottern på jobbet i en saluhäst som hon kan få köpa rel billigt. VI SKULLE JU INTE HA NÅ FLER! Underligt nog anländer häst nummer 5 några veckor senare :angel: 6-årig valack och färgen kan ni ju redan gissa! Jep - den tredje 6-åriga fuxen vi på nåt vis lyckats skaffa oss. Vi som aldrig skulle ha en enda fux!! Och inte var så värst intresserade av valacker efter att ha haft 2 ston!

Så ja, nu 10 år efter första hästköpet har vi kvar häst nr 1, 4 & 5. (Sälja nån har vi aldrig kommit oss för att göra...) Ska bli intressant att se vad som händer till nästa ;)

Blev visst en hel roman, ähar alltdi varit "lite" dåligt på att fatta mig kort ;)
 
Sv: Sto eller valack?

Härligt att jag inte är ensam, jag kommer också bara hem med en massa fuxar jag inte skulle ha :D

Fel färg, fel ras och fel kön har jag lyckats med på det :cautious:
 
Sv: Sto eller valack?

När vi köpt ponnyer till döttrarna har vi egentligen inte haft mer krav än på storlek och hur pass rutinerade de ska vara, och egentligen inte det heller. Storleken har (så klart) varit viktigast, men i övrigt har det inte varit några större krav mer än att äldsta dottern nu senast ville ha en yngre d-ponny och då köpte vi också det.

Det är först nu när äldsta dottern börjat ta steget upp på stor häst som vi varit lite petigare, och vi fick ungefär det vi sökte:

- Hyfsat liten √ (han är ca 165 cm)
- Gärna valack √
- Bra temperament √ (11-åringen rider honom själv utan problem)
- Rutinerad √ (placeringar i 150)
- Mellan 10 och 13 år √ (han är 12)

Däremot fick vi med oss en häst på köpet, och hon var väl inte riktigt det vi sökte...

- Hyfsat liten X (hon är över 170)
- Gärna valack X
- Bra temperament X (raka motsatsen, en riktig problemhäst)
- Rutinerad X (förvisso startad 130, men långt ifrån rutinerad)
- Mellan 10 och 13 år X (hon är 8)

... Och vilken tror ni det är som dottern tycker bäst om? ;)
 
Sv: Sto eller valack?

Jag har aldrig sett mig som en person som passar ihop med ston. Jag är själv jäkligt stoig - varierande humör, mkt humör, starka åsikter, envis... :angel: Det roliga är att jag haft 4 hästar och 3 ston :meh:

Dock kan de första två inte räknas då jag i den åldern ärligt talat inte reflekterade så mkt över att det ens var skillnad på valacker och ston. Det var under min ponnytid och det fanns i mitt närområde ett begränsat antal ponnyer att låna/köpa - man tog vad som fanns. Min första gick väldigt bra ihop med mig, min andra och jag var inte speciellt välmatchade. Min valack var min soulmate. Mitt nuvarande sto antingen älskar jag eller hatar jag, oftast inget däremellan :angel:

Letar jag häst igen tittar jag i första hand på valacker. Men jag skulle nog kunna köpa ett sto igen om jag hittar rätt individ, men det beror på att jag isf kommer att köpa en ponny. Jag inbillar mig att det är mer lätthanterat format på tjurerierna. Dessutom känner jag att efter att ha haft min nuvarande häst kan ingenting bli annat än räkmacka :o Och vill jag ta ett ridponnyföl säger det ju sig självt.
Hingst kommer jag aldrig att köpa, mest av praktiska skäl.
 
Sv: Sto eller valack?

När jag leta häst var jag HELT öppen för förslag men var helst inne på valack. FRÄMST en D-ponny och då helst en smäckrare/sportig. Framåt snäll okomplicerad stabil lugn och lätt i all hantering. Grundutbildad och lätt att rida. Frisk. Ålder mellan 10-15 (det jag hade råd med)

Jag har nu en valack (var nära på ett sto men fick absolut INTE ha det i stallet på grund av hingst) grov D-ponny som ser lite ut som en knubbig new forest med stort huvud och korta ben haha. Inte den typen jag dras till egentligen :) men annars snäll lugn trygg osv dock går inte att leda utan kedja ;) lite sur och otrevlig i boxen. 15 år och ganska okomplicerad. Bortsett från det yttre och att han inte är så gosig fick jag väl det jag var ute efter. Dock var han inte frisk (skadehistorik bakåt och kotledsinflammation strax efter köpet).
Han hade kunnat få vara mer pigg på banan men tyvärr inte ;) tävlar ju dock inte. Inte helt "lätt" för han jobbar inte gratis men annars ganska enkel att rida.

Det var andra hästen jag provred och han bodde i grannkommun så det var lämpligt också
 
Senast ändrad:
Sv: Sto eller valack?

Det som inte blev som jag tänkt var ålder (ville ha inriden häst) mankhöjd och färg ;)
För mig var individen viktigast, en nervstark häst som gillar nya påhitt!

Iomed detta känner jag nu att det hade varit bra om jag iaf hållt fast vid åldern(utbildningen) eftersom jag hade planer att nu i vår börja rida lektioner och träna mer, fokusera på att bygga muskler och få en bättre kondition medans jag kunde fortsätta rida lektioner för min egen utbildnings skull (red lektioner på min medryttarhäst efter många års uppehåll innan jag köpte egen)

Jag tycker ändå att de finns endel att välja på så välj ut de kriterier som du inte vill tumma på och åk bara o kolla på de hästarna ;) och sen går du efter hjärtat såklart!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 528
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Jag måste få prata av mig lite, detta kommer nog bli långt. När jag var nio år köpte vi min första häst. Min dröm gick i...
Svar
8
· Visningar
1 739
S
Avel Hej alla! Har lite funderingar som jag hoppas att Ni duktiga avelsintresserade kan hjälpa mig att reda ut. Fallet är detta: Jag har...
2
Svar
27
· Visningar
2 689
Senast: Slobodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp