Sv: Sto eller valack?
Oh well, jag gjorde ju så när jag köpte min första häst: jag hade riktat in mig på en kallblodsvalack men föll för ett varmblodssto - det som stämde var väl åldern och att hon hade lite temperament
.
Men å andra sidan slutade det med att jag köpte min kallblodsvalack, då jag efter ett hästfritt år sålde stoet till fodervärden. Min nuvarande (fjordvalack) är på många sätt vad jag sökte, men en handfull år äldre än jag hade siktat in mig på i min första hästjakt. En riktig allroundhäst som är med på det allra mesta, har en bra skolning i grunden och är kallblod - jag har varit kallblodsfrälst sedan yngre tonåren. Honom köpte jag å sin sida för att han är Hästen, så visst valde jag med hjärtat lik förbaskat
(Han har också vissa mentala aspekter, som gör att jag nog inte skulle köpt honom om han inte varit Han - hästen som jag förälskade mig i sex år innan jag köpte honom. Jag hade nog inte köpt en sådan häst på annons.)
Jag låser inte fast mig vid kön, förutom att jag inte skulle köpa en hingst utan att få den kastrerad (av praktiska skäl). Det har funnits ston som jag verkligen klickat med på alla plan. Men generellt trivs jag bäst med valacker, på flera plan, och har nog alltid gjort. De är i regel mer okomplicerade. Jag håller inte på med avel och lägger därför ingen vikt i det eventuella avelsvärdet.
Storleken, eller egentligen steget, är något jag lägger stor vikt vid. Min rygg mår inte bra av att rida hästar med för korta steg till vardags; någon gång i veckan eller så funkar bra, men jag köper inte en sådan häst själv. Därför går de under 145cm bort från början, i princip. Jag har trivts hemskt hemskt bra med "jättar" på 170-175cm, men lägger också vikt vid exteriör (för det jag vill göra med hästen) och hållbarhet. Ingen av mina hästar har kommit i närheten av den stora storleken, men; inget mindre än en medelhög D-ponny.
Jag vill ha tre åtminstone hyfsade gångarter (återigen: för det jag vill göra med hästen). Jag satsar inte på att rida i Globen, men jag vill att hästen ska ha hyggliga förutsättningar för att bli en trevlig häst som jag kan göra lite allt möjligt med. Jag
försöker att titta på sadelläge etc också, men hittills har det gått sådär - inga katastrofer iaf. Men en väldigt, väldigt överbyggd häst t.ex., går bort för min del.
Hästar med fysiska skador/sjukdomar går bort. Jag räknar med risken att hästen skadar sig ändå - jag behöver inte betala för att få en befintlig skada på köpet.
Rent farliga hästar köper jag inte på mig, eftersom jag inte är säker på att kunna få det ur dem. Däremot har båda mina hästar varit lite..speciella i skallen. Jag drar gränsen vid beteenden som jag kan hantera och känner mig säker på att klara av i längden. Står hästen på bakbenen så fort jag sätter foten i stigbygeln, får det vara.
Jag vill att hästen har en bra grund i utbildningsväg att stå på. Hellre en oinriden eller bara grundutbildad häst, än en som blivit felskolad - lättare att lära in än att lära om.