Sto dressyrdiplom

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Björn
  • Startdatum Startdatum
B

Björn

Några funderingar om ett välstammat sto 9-8-8-7-9-8 = 49 P. 4 år.
Ovanstående sto har lösa benbitar i bakknä.
Avel ? Ärftlighet ?
Sälja billigt ? Tyvärr lågt försäkrad
Operation ? 50 % chans att bli frisk.
Avlivas ?
Vill gärna veta hur andra har agerat (erfarenhet) i denna situation.

En fråga bara, har stoet ont av sina lösa benbitar eller har hon röntgats och de har upptäkts ändå?

Det finns massor med hästar med lösa benbitar som inte har ont av dem och då ingen har en aning om, där av frågan.

men vad det gäller avel så nej tyvärr, tråkigt på ett för övrigt fint sto men det är väldigt korkat att avla på defekter.

Det var inte meningen att göra någon irriterad, utan att skapa en debatt. Ska förtydliga mig. Hästen har lösa benbitar i båda bakknäna. Har besökt veterinär för svullnad
över ena bakknät, "hästen visar lindrig hälta", enl. vet.
Två operationer rekommenderades, med 50 % chans att bli frisk. Detta är 10.e avkomman från samma möderne, varav 2 är
friröntgade, övriga ej röntgade för lösa benbitar.

Jag skulle vilja ha lite mer info om släkten och diskutera lite samt en lyckad operation! Även om de är vackra och rör sig bra så är det ju bra om de håller...

Råkade ut för detta för ett par år sedan. Vår häst hade ganska allvarlig ocd i bakknäna och var lindigt halt utav det.
Vi avlivade henne efter att rådslagit med veterinär. Som du redan vet så är det dålig prognos vid operationen, som dessutom är ganska omfattande.
Avel kändes inte heller som något alternativ. Risken att en avkomma drabbas av samma åkomma är ca 30%, vilket ju känns som alldeles för stor risk. Inte vill man avla fram hästar som man lägger ned mycket tid och pengar på, och dessutom har höga förhoppningar på, för att sedan inse att de har ocd och förmodligen inte kommer att varken uppfylla förhoppningarna eller inbringa några pengar.

Tråkigt när sådanat här händer. Att de är lågt försäkrade (vilket även vår häst var) gör det ju inte roligare direkt...

jag tror inte att "Mycket irriterad" är mycket irriterad på dig... det står liksom så till alla... :o :crazy:

HAr som tur är ingen egen erfarenhet av detta, men jag tror att jag hade tagit en lång diskussion med vet angående operation. Är chansen för tillfrisknande 50% och det inte innebär ett ohyggligt lidande för hästen så hade jag nog provat. Hästen är ju trots allt ung och går det bra så har den ju förhoppningsvis en lång frisk tid framför sig. Men detta gäller som sagt om man tror att det är en individ som klarar av konvalescencen utan att må alltför dåligt av det. Sen är det ju pengafrågan förstås, men bara hästen har full veterinärvårdförsäkran så blir det ju inte orimligt dyrt.

Däremot hade jag ju inte avlat på henne då OCD har en bevisad, om än inte helt klarlagd, ärftlighet.

Himla trist när sådant här händer..

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 385
Senast: Digbil
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 032
Senast: Similitude
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 962
Dressyr Hej alla! har inte varit aktiv här på säker 7-8 år nu, men har hamnat i en situation som jag behöver hjälp, tips och peppning och kom...
2
Svar
35
· Visningar
5 853

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka