sto betäcker sto... :/

ameo

Trådstartare
Moderator
Ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på tanterna i hagen :crazy:

För några år sen var det halvblodsstoet, som "betäckte" andra ston i hagen, när hon var iväg på seminstation.
För 2 år sen, när hon var dräktig, "betäckte" hon sin kompis fullblodsstoet, även hon dräktig.
NU är det fullblodsstoet som har fullständigt hingstbetteende, springer runt och hingstgnäggar och "betäcker" ett väldigt brunstigt halvblodssto...:crazy: (positivt är väl att det är en riktigt rejäl brunst, på ett sto som jag i princip ALDRIG sett brunsta ordentligt :smirk: )

Jag har börjat fundera på eventuella orsaker till beteendet.
Vad jag VET är att hblstoet hade något hög testosteronhalt innan hon seminerades första gången för 2 år sen - kan hon möjligen ha haft det då hon var på semin några år tidigare också?
Jag VET också att hon hade ett hingstföl i magen då hon betäckte fblstoet här hemma.
Jag VET att fullblodet är dräktigt nu.

Jag bara funderar på om det kan vara testosteron som orsakar detta? Vad är Era erfarenheter?

Sv: sto betäcker sto... :/

Jag vet bara att vårat ena arabsto betäcker när hon väntar hingstföl.

vi har ett sto i stohagen som är absolut ranghögst som betäcker de andra stona när hon själv är brunstig. Hon har aldrig varit dräktig och är inte det nu heller!

Mitt ena shettissto "betäckte" hingsten när hon var dräktig men det spelade ingen roll vad hon hade i magen:D Kan tillägga att "Rasken" snällt stog för henne tills hon ansåg sig klar:angel: :D

Intressanta funderingar.
Nu när jag tänker efter så stämmer det där med att det blivit hingstföl när stona betäckt andra ston i hagen...

Jag har också hört att om stoet blir hingst så kan man förvänta en hingst. Har dock inte märkt något på mina egna.. Men är stoet dräktigt?

knapplån

Intressanta teorier om hingstföl...

Mitt ena sto var jordens keligaste och snällaste förra dräktigheten, hon var pigg och glad och älskade att komma ut på tur, jag red henne ända fram till sista dagen fölet föddes, dock barbacka och lugnt de sista månaderna. Hon fick då ett hingstföl - precis som jag hoppats på.

Denna dräktighet är hon skittjurig, hon är bara i femte månaden och blir förbaskad bara hon ser sadeln, men att rida barbacka försiktigt går bra. Borsta henne på magen är bara att glömma, man får kela och nojsa och borsta försiiiiiiiktigt med mjukaste borsten om man ska få tillträde där. Annars är hon go i all hantering, men hon har blivit grinig mot hingsten också :crazy: (de går ihop) Förra gången var hon kärleksfull mot honom hela tiden. Hon är till o med grinig mot sin egen mamma som är högre än henne i rang, men det glömmer hon bort ibland när hon har en dålig dag :o Vissa dagar är hon snäll och gullig, andra en riktig bit*h

Jag önskar mig ett stoföl nu. Tror ni det är det hon har?

Jag tror faktiskt inte att det har så mycket på ifall det är ett hingstföl eller ett sto föl. Hörde om exakt detta i torsdags då jag hade avelslektion på skolan (naturbruk-häst), och vissa ston utvecklar väldigt mycket testosteron när de har sin brunst, eller när andra "hormonella" omställningar dyker upp, som tex dräktighet.
Så testosteronet är anledningen varför ett sto bestiger ett annat sto. (Kan delvis oxå ha o göra med rangen)

/Anna

TÄnkte bara uppdatera med resultatet - det blev ett stoföl... :bow:
Så min teori föll :smirk:

Ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på tanterna i hagen :crazy:

För några år sen var det halvblodsstoet, som "betäckte" andra ston i hagen, när hon var iväg på seminstation.
För 2 år sen, när hon var dräktig, "betäckte" hon sin kompis fullblodsstoet, även hon dräktig.
NU är det fullblodsstoet som har fullständigt hingstbetteende, springer runt och hingstgnäggar och "betäcker" ett väldigt brunstigt halvblodssto...:crazy: (positivt är väl att det är en riktigt rejäl brunst, på ett sto som jag i princip ALDRIG sett brunsta ordentligt :smirk: )

Jag har börjat fundera på eventuella orsaker till beteendet.
Vad jag VET är att hblstoet hade något hög testosteronhalt innan hon seminerades första gången för 2 år sen - kan hon möjligen ha haft det då hon var på semin några år tidigare också?
Jag VET också att hon hade ett hingstföl i magen då hon betäckte fblstoet här hemma.
Jag VET att fullblodet är dräktigt nu.

Jag bara funderar på om det kan vara testosteron som orsakar detta? Vad är Era erfarenheter?
Jag vet 3 ston som alltid gör så då dom väntar hingstföl. Så om detta stämmer så skall Alizia få ett sto nästa år. Dom 3 ggr hon har lekt hingst och betäckt andra ston så har hon levererat ett hingstföl.

Min kan bli sådan precis innan brunst. Hingst"jollrar", spänner upp nacken osv. Under förutsättning att det finns ett snyggt litet Bponnysto att kopulera med :crazy: Inte annars (som tur är). Iofs slog hon åt hingsten och hingstade upp sig innan förra försökler men då var hon igångsprutad. Nu står hon bara.

det kanske är ett dominant stoföl du fått, men "hingstfasoner":angel::D

Attans med...jag som var så säker på teorin..

"Mitt" halvblodsto som är dräktigt har blivit hingstig och jag tror hon får ett hingsföl nästa vår. Vissa ston blir sådana när de bär hingsföl imagen.

Har ditt betäckande sto fått en hingst eller ett sto? *nyfiken*

Vi red förbi hingsten idag med barnridningen och ena stoet ställer upp sig och brunstar...:angel: Så vi satt ihop henne med hingsten och det blev betäckning. Men han var lite på (1:a stoet för säsongen) så vi tog ut henne och stoppade in henne med de andra stona igen efter 3 betäckningar, till hingstens förtret! Men väl inne med de andra stona betäckte mitt ena dräktiga sto det nybetäckta brunstiga stoet. Och det brunstiga stoet verkligen hatar det dräktiga stoet, så jag fattar ingenting...:confused:

Men jag anar iof att dräktiga stoet väntar hingstföl för våran hingst ger mycket hingstar, men jag tycker det ändå var så konstigt att det kan vända bara sådär...

Vet ett annat av mina ston som betäckte ett annat sto men ingen var dräktig då... Det betäckande stoet fick iof ett hingstföl i år :D

Fler teorier?

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 328
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 789
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka