Stjärnkikare..

T

Triax

Har blivit ägare till ett varmblod, hon är aldrig startad men travtränad. Men hon har typ varit sällskapshäst i ett år och bara blivit riden någon enstaka gång.
Nu när jag ska börja träna upp hennes muskler är frågan... hur ska jag få ned huvudet lite på henne när jag longerar och tömkör? Hon vill gärna ha huvudet högt upp.
Tycker ni att det är rätt eller fel att använda inspänningstyglar eller gummisnodd vid tömkörning och longering? Eller har ni andra tips och övningar för att få hästen att sluta titta på stjärnorna :)

Sv: Stjärnkikare..

jag skulle nog fortsätta longering utan inspänning..och sedan se om hon söker sej neråt automatiskt.
hon är inte stel eller något någonstans då?

Hon är nyligen vet. besiktad och gick igenom. Men visst är hon lite stel, hon har ju stått så länge. Har svårt att böja sig, vill gärna titta utåt. Nu har jag ju bara longerat henne en enda gång så visst, det blir nog bättre.
När jag gick på naturbruksgymnasiet så skulle det alltid på inspänningsyglar så hästen skulle jobba med rätt böjning och ställning när vi longerade, men det var ju måååånga år sedan, tiderna ändras och alla tycker ju så olika.

jag har nyligen börjat tömöra och longera mitt vbl.sto lite, alltid utan inspänning eller dylikt..hon har varit lite stel i sidorna men det har blivit mycket bättre sen jag köpte henne.

en bra sak om han är väldigt stel, är att ta ut en häst-massör, ET, som får känna igenom och mjuka upp honom lite..kan göra underverk ;)

Jag tycker att du ska fortsätta jobba utan inspänningar så att hästen får hitta sig själv.

Sen som någon annan sa, massör, ET kan vara en bra grej nu i början (och även i framtiden, det är ju bra för hästen!) just för att hitta ev låsningar.

Jag är av den åsikten att om man spänner ihop en redan spänd häst så kommer hästen inte alls att jobba med kroppen utan snarare MOT den.
Man flyttar bara på spänningen(arna)

Hade det varit min häst hade jag arbetat den mkt i skritt, då i hand över bommar eller ute i skogen så att hästen får en chans att varva ner, slappna av och tänka på fötterna och underlaget.

De travare jag har ridit in har mitt första mål alltid varit att de ska gå avslappnat, utan att titta i himlen, därefter har jag börjat försöka få dem att arbeta mer i form.

Ingen skulle ju få för sig att sitta upp på en ren unghäst och direkt kräva av den att den ska gå i form, och det kan man inte heller göra av en travare som inte blivit ordentligt riden heller innan, eller hur?

Ta det lugnt med pållen, ta hjälp av någon som kollar upp hennes kropp så hon inte är låst någonstans och gå varligt fram. Var beredd att behöva backa ett steg någon gång så ska du se att du kommer få en riktigt bra kompis i framtiden!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 223
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden