Stissig hund

Maia

Trådstartare
Hej!
Vi har en 2-årig kastrerad Spansk Vattenhund. Han hade en lite tuff start på livet så vi visste att (förutom att rasen är ganska reserverad) det skulle bli lite extra jobb med honom. Men nu till min fundering, när vi är borta eller har vänner och släkt hos oss så har han galet svårt att slappna av. Han tar in precis allt i omgivningen. Vi har försökt träna in en filt som hans plats men jag har svårt att få honom att stanna där när vi inte är endast familjen hemma. Skulle en bur kunna vara bättre för honom? Att ha som sin plats tänker jag. Eller är det bara att gå runt hans problem och att det inte ger så mycket effekt? Tanken är alltså att han behöver lite mer hjälp att komma ned i varv.
Är det någon som gör så över huvudtaget? Kanske bara är mer stressande?
Någon som har erfarenhet eller tips?

Om dörren är avtagen är det helt OK, sitter dörren till på buren eller om buren är stängd är det olagligt. Testat att ha honom i ett annat rum där du satt ett kompostgaller i dörrhålet?

Jag tror att det kan vara en idé att stänga in honom i ett annat rum (med kompostgaller för dörröppningen) så att han kan se er men inte komma till er. Samt säga till gästerna att de ska strunta i honom.

Ja, tanken är ju att han ska kunna gå in och ut själv men att han kunde känna sig lite mer trygg. På promenad så går han tätt intill när vi möter någon men snurrar alltid runt efter att vi passerat som för att kontrollera att ingen smyger sig på bakifrån. Dvs han litar inte riktigt på situationen...
Så vi har kompostgaller när vi har gäster, ingen som han inte accepterat bryr sig om honom för att han ska få välja om han vill umgås eller inte. Det funkar bra, men han kommer inte till ro. Vill vara med som att han ska ha koll. Kanske ska stryka iden med bur /nylonbur och fortsätta med filten.

Kan han ta det lugnt och slappna av när bara ni är hemma? Olika hundar behöver olika saker för att kunna ta det lugnt. För min förra hund var det bäst att gå undan med honom i ett annat rum. Stanna där med honom en stund, klappa och prata lugnande och sedan be honom stanna där och stänga dörren. Efter 5-10 minuter kunde han då komma ut och gå och lägga sig i bädden men han behövde komma ifrån helt först innan han kunde slappna av. Han valde ofta att stanna kvar i rummet när den värsta stressen hade gett sig. Min förra hund var enormt stressad från både arv och sina första månader (han kom hit när han var nästan sju månader) och det var något vi kämpade med något enormt hans första år här men även sedan. Att belöna att han låg i bädden var en av de viktigaste träningarna vi gjorde jag och han. Att bädden var hans, hans grejer var hans och ingen annan än vi i familjen fick röra de grejerna och ingen fick störa honom där var jätteviktigt för honom att lära sig.
Hur andra bemöter hunden spelar också in. Jag hade bett alla ignorera hunden så han slippar intregrera om han inte vill. När folk har kommit in och satt sig kan han få hälsa om han vill men det ska inte vara något tvång, inget lockande eller ropande.

En stressad hund som alltid stängs bort när andra kommer dit kan bli stressad bara av det så det kan också vara något att tänka på. Man måste hitta vad som fungerar för just den individen.

Han kan ta det lugn när det är vi och de som han känner bäst hemma (han funkar även jättebra helt ensam) Eller om vi är där han känner sig hemma. Men han blir så galet glad (stress-glad) när vissa kommer och jätteskällig när andra är med. Och det är just de två scenariorna som gör att jag funderar på hur man ska få honom att lugna ned sig. Han kan vara jättetrött, få vara helt ifred men så fort någon rör sig, något händer så går han i gång igen. Mest glad men också väldigt vaksam. Vi har tränat massor med hans filt (som bädd) men när det blir något nytt så kan han inte vara stilla. Går dit på kommando, stannar men är uppe igen på nolltid. Tänkte på något vis att en typ nylonbur kanske skulle fungera lite avskärmande men jag vill inte testa en massa olika saker som inte är bra. Därav att jag frågar! Vi har jobbat massor med att han ska vara lugn och vi har kommit jättelångt i vissa områden (promenader, hundmöten, cyklister, barn) men det här uppstressade vid besök/när vi är borta hos andra, där har via en bit kvar....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 100
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar