Stimulera mjölkproduktion?

via

Trådstartare
Jag har en märr som mjölkar lite dåligt, ffa när fölen är små. Hon har nu haft två föl som har varit lite väl tunna de första månaderna. Sedan har de tagit sig i hull. Till saken hör att båda de fölen har blivit stora, så de har ju växt mycket.
Jag skulle dock gärna se att hon hängde med bättre med mjölkproduktionen i början, så att fölen får en jämnare tillväxt. Finns det något man kan ge henne för att stimulera mjölkproduktionen?

Sv: Stimulera mjölkproduktion?

Det enda jag tänker på ar att fodra på ordentligt, gärna lusern har jag hört nånstans, så att det blir mer över till mjölk.

Och självklart fritt med vatten, fast det behöver jag väl inte skriva egentligen:)

Hon får så mycket foder man bara kan proppa i henne. Lucern är ett av de fodermedel hon får, men jag har också tänkt på att man kanske ska ge henne en större andel av det.
Vatten har hon ju självklart fri tillgång till, men dricker tyvärr lite dåligt.

Är stona dåliga att mjölka trots bra med mat, så är det inget att göra.
Vissa djur mjölkar dåligt, så är det bara....

För att mjölkproduktionen ska komma igång ordentligt krävs först och främst att stoet mår bra, både psykiskt och fysiskt. Mycket foder med högt proteinvärde och bra vatten så att hon dricker så mycket som möjligt.

Lugn och ro så att stoet får komma till ro ordentligt och känna sig trygg är också jätteviktigt. Men alla är inte lika bra mjölkare, vissa ston har alltid lite klenare föl medan de själv kan vara i nästan överhull.

Har hört att bockhornsklöver är bra för mjölkproduktionen,men har inte provat.Annars rekommenderar jag krafft groov och lucern!

Som skrivet innan finns det vissa ston som inte producerar så mycket mjölk som fölet behöver även om hon frisk och får rätt foder. Helt krass så kan säga att de stona inte är bra fölston för det finns inget som gör att hon får mer mjölk. Men vill ändå använda henne i avel så kan man om man vill hjälpa fölen på vägen ge fölet tillskott. Det blir samma som man ger föl utan mamma d v s mjölkersättning (välling) i början och när det äter bättre kan man ge mjölkpellets istället.

Håller helt med.
Hur välmatad än märra är så kan hon vara kass mjölkerska.

Stödfodrig på ungen är alternativ.
Själv tycker jag sådana är helt hopplösa. Krasst skrivet, ta inte illa vid dig Via, så skulle dom bort från avelsboxen.
Men lämnar sådana bra ungar ändå så får man kämpa vidare.

AM

Håller med om att en sådan egentligen skulle bort från avelsboxen.
Nu är hon väldigt välstammad, de två föl hon fått hittills ser väldigt lovande ut och mjölkproduktionen har kommit igång en bit in på säsongen. Detta inebär att vi kämpar vidare ändå.

Håller med om att de egentligen inte är optimala i avelsboxen de stona.
MEN... innan vi började fodra hästar med lucern hade man gett det till kossorna för det ökade mjölkproduktionen så bra.
När jag fick mitt 3e barn hade jag urkasst med mjölk, vilket var helt nytt. För med de första 2 så var jag som en mjöälkko o sålde även till bb.
En barnmorska sa åt mig att köpa lucern te på hälsokost o dricka 3 koppar per dygn.
Fy f-n vad illa det smakade ...men ett dygn senare så hade det markant ökat i mängd.
Så av personlig erfarenhet kan jag säga att det KAN fungera men är definitivt ingen garanti.
Med 4e barnet hjälpte varken lucern eller pumpning för att öka så det blev kort amning med honom. Hade helt enkelt med ökad ålder att göra tror jag.
Jag skulle byta ut en del några kg av ensilage/hö till lucern peletts eller lucernhack. Inte ge båda i fri mängd för då väljer de flesta ensilage/höet istället.
Hjälper det inte så köp en säck med mjölkersättning. Lycka till!

Senast ändrad:

Håller med om att de egentligen inte är optimala i avelsboxen de stona.
MEN... innan vi började fodra hästar med lucern hade man gett det till kossorna för det ökade mjölkproduktionen så bra.
När jag fick mitt 3e barn hade jag urkasst med mjölk, vilket var helt nytt. För med de första 2 så var jag som en mjöälkko o sålde även till bb.
En barnmorska sa åt mig att köpa lucern te på hälsokost o dricka 3 koppar per dygn.
Fy f-n vad illa det smakade ...men ett dygn senare så hade det markant ökat i mängd.
Så av personlig erfarenhet kan jag säga att det KAN fungera men är definitivt ingen garanti.
Med 4e barnet hjälpte varken lucern eller pumpning för att öka så det blev kort amning med honom. Hade helt enkelt med ökad ålder att göra tror jag.
Jag skulle byta ut en del några kg av ensilage/hö till lucern peletts eller lucernhack. Inte ge båda i fri mängd för då väljer de flesta ensilage/höet istället.
Hjälper det inte så köp en säck med mjölkersättning. Lycka till!

Jag kan bara hålla med !
Jag har oxå druckigt lusern te för att öka mjölkproduktionen med mkt gott resultat.
Kan bara säja som dom andra tillsätt Lusern eller varför inte Protein + koncentrat.

Man kanske kan köpa lusernpellets och blöta upp i lusernte för dubbel effekt :idea:;)

Är stona dåliga att mjölka trots bra med mat, så är det inget att göra.
Vissa djur mjölkar dåligt, så är det bara....

Som skrivet innan finns det vissa ston som inte producerar så mycket mjölk som fölet behöver även om hon frisk och får rätt foder. Helt krass så kan säga att de stona inte är bra fölston för det finns inget som gör att hon får mer mjölk. Men vill ändå använda henne i avel så kan man om man vill hjälpa fölen på vägen ge fölet tillskott. Det blir samma som man ger föl utan mamma d v s mjölkersättning (välling) i början och när det äter bättre kan man ge mjölkpellets istället
.

Håller helt med.
Hur välmatad än märra är så kan hon vara kass mjölkerska.

Stödfodrig på ungen är alternativ.
Själv tycker jag sådana är helt hopplösa. Krasst skrivet, ta inte illa vid dig Via, så skulle dom bort från avelsboxen.
Men lämnar sådana bra ungar ändå så får man kämpa vidare.

AM

Kan bara hålla med föregående talare(Skivare), Dessa ston är sk "Dåliga" Mammor och bara tar allt foder själva och blir feta och fina utan att ge tillräckligt till sina föl...

Vi brukar sluta avla på sådana ston efter 2 föl om dom gör lika dant 2.a gången...

Men som du skriver, hon har bra stam och lämnar bra, har ni röntgat hennes avkommor?

Det kan ju bli OCD om näringsbehovet inte tillgodoses under uppväxten...

Jag skulle stödutfodra fölungarna dirket, finns ju mjölkersättningspulver (Kan ju vara svårt att få i dom om mamman ger mjölk, men ger för lite, men det är ju värt att prova), samt fölpellets att ge lite senare.

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 896
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 442
Senast: Ragdoll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka