Stimulera häst att röra sig i hagen?

finapina

Trådstartare
Jag har en häst som nu måste stå i gräsfri hage pga hård fettnacke.😐Hagen är inte jättestor jämfört med vad hästen har tillgång till annars,
men jag skulle ändå vilja försöka stimulera till mer rörelse.Tips? Mat och vatten är i varsin ände av hagen.Bollar är tråkigt...

Vi sprider ut höet i hela hagen, ponnyerna får i princip några strån här och där, stor hästarna får mindre högar annars blir det för mycket spill.

Korridorer är verkligen toppen om du har möjlighet till det. Jag hade ett år i ponnyhagen så att det var tvunga att gå i zig zag för att komma till den bortre delen av hagen. Mycket effektivt!

Annars försök sprids ut resurerna så mycket som möjligt, vatten i en ände, salt sten i en, ligghall i en annan, gärna även grinden på ett helt annat ställe då även den ofta blir en "resurs" i sig.

Sen ska ett aktivt, lekfullt sällskap inte underskattas för att få till rörelse men det är ju svårare att få till om det inte finns någon lämplig individ i närheten.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Julklappar 2024!