Stimulans för innekatt. Förslag?

Sv: Stimulans för innekatt. Förslag?

Har man sett någon kull kattungar dö inom ett par dygn efter födseln pga missbildningar, som man ganska säkert kan säga beror på inavel, är man gärna extra försiktig. Jag är inte heller speciellt kunnig inom avel, men paranoid av egen erfarenhet av okastrerade honkatter. De två andra skälen till kastration jag kan komma på är risk för livmoderinflammation, vilket min ena hund fick avlivas för, och stress under löptiden. En kastration är såklart inte helt riskfri, men jag skulle helt klart föredra den riskbilden än den för en okastrerad katt. Men det är då min åsikt som grundar sig på mina erfarenheter av okastrerade hondjur.

Tack alla tre för era svar. :bow:
Att sälja en katt häromkring är inga större problem. Fd stallägaren säljer sina bondkatter (vars honor faktiskt kan vara ungar till den hane som de nu antagligen parar sig med, han har en speciell färg som alltid ngn katt i varje kull haft) för 500kr/st och folk ringer tom och bokar ungar innan hon ens vet om det kommer att bli ngn mer kull. :crazy: Alla katter hamnar hos folk som låter dem vara utomhus, alltså ingen blir innekatt - krav från "uppfödaren".

Vad anser ni om att para unge med pappa då? I det här fallet har alla ungar blivit riktigt bra katter - då menar jag extremt härliga djur. Och jag känner varken till dödfödda ungar eller några sjukdommar (fastän jag vet att en dödfödd unge i en kull inte är ovanligt). De katter som blivit kvar i stallet är sjukt sociala, de klättrar upp på en och en av dem var faktiskt helt omöjlig att hindra vissa gånger. De följer med en överallt och leker gärna i stallet med sina möss - om man är där. En har även påträffats liggande på min hästs rygg under morgonfodringen (han hade täcke)... Tillägger att hästen är ytterst förtjust i katter. Det är också pga av katternas temperament som de är så populära. Men även när min syster sålde sina korsningsungar gick de bort på ca en vecka, och nu när hon sökte ny katt berättar säljarna att de går åt hur fort som helst och en tjej blev av med alla sina fem på en enda dag.. (och säljarna har i de flesta fall ett eller flera krav på köpare).

Men som sagt, hur är det med att para unge med sin far? Jag är helt okunnig i ämnet och tycker att det är mycket intressant att höra vad ni säger. :bow:

(vi ska inte ha ungar då min kille inte har tid eller lust med det egentligen. jag fick veta att honkatter kan löpa nästan hela våren och sommaren så det kan säkert komma på tal att kastrera honkatten och även hankatten då han hamnat i lite värre slagsmål och vi inte vill att varken ha eller ngn annan katt ska bli skadade. men vi får se...)

tintilar skrev:
Men som sagt, hur är det med att para unge med sin far? Jag är helt okunnig i ämnet och tycker att det är mycket intressant att höra vad ni säger.

Finns inget bra skäl till att göra en sådan parning (att få fram snygga katter är INTE ett bra skäl). Förälder + barn och helsyskon + helsyskon är de närmsta parningar man kan göra. Man har 50% släktskap till sina föräldrar och till sina helsyskon så inavelsgraden blir av en sådan parning 25%. Man fördubblar alltså 25% av anlagen. Kusinparningar är som sagt det närmsta experter rekommenderar för att skydda avkommorna från direkta inavelsskador.

En gång är ingen gång, flera gånger är en vana är ett bra talesätt. Händer det en gång ska man inte förvänta sig att himlen ramlar ner, men sker det upprepade gånger inom en begränsad population riskerar man allelförluster (man förlorar alltså genetisk variation) vilket i längden visar genom mindre kullar, katterna blir fysiskt mindre, svagare immunförsvar, recessiva sjukdomar/defekter börjar dyka upp med högre frekvens... man får alltså rent allmänt en mindre livskraftig djurstam.

Man bör räkna med att alla individer bär på iaf en genetisk defekt, alla individer bär på genetiska svagheter och när man inavlar ökar man risken för att dessa defekter/svagheter ska slå igenom. Det är inte säkert att det syns i första inavelskullen, eller andra kullen eller den tredje. Det är inte säkert att det kommer synas i första generationen MEN när problemen väl dyker upp (för det gör de om man rutinmässigt inavlar) är det svårt att ta sig ur sörjan.

tack för svaret..

Anledningen till att de får fortsätta para sig är ju
1. för att det är svårt att undkomma om man inte kastrerar sina honor. Och
2. för att det blir så hemskt fina katter - mentalt sätt alltså, utseendet är inget märkvärdigt förutom att en del får pappans färg (typ creme med mörk teckning i ansiktet, som en birma - maskad heter det väl. "Brunmaskad")..

Är det alltså ingen här som har ngn erfarenhet av att man parar två syskon? För när jag frågade runt här så var det tydligen inte alls ovanligt och gav riktigt bra kullar. Men man skulle absolut inte avla dessa i andra generation.

Liknande trådar

Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 269
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 734
Katthälsa För två år sedan fick vi en 7-8 årig kastrerad utekatt från ett hem där han inte längre var önskad. Han fanns sig till rätta oväntat...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: moiran
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve