Stimulans för innekatt. Förslag?

Yrja

Trådstartare
Vi har en liten kisse som absolut vill vara innekatt, och det får hon såklart. Men problemet är att hon är så hemskt lekfull och ostimulerad. Hon har sin 6 månader äldre bror samt hunden att leka med, men det är inte riktigt tillräckligt.

På nätterna får hon iband (ofta) spel och kutar genom lägenheten för att avsluta med att glida in i väggen. Hon klättrar bakom blommorna och har ner saker, river ner grejjer som står ostadigt eller spenderar tiden med att bara gå runt och jama. Det är värst när hon löper dock. Hon står också gärna och tittar ut genom fönstret och öppnar man dörren leker hon gärna ute i trapphuset.

Vi har kastat ut henne - hon skriker och vill in, antagligen är det för kallt ute nu. I höstas var hon ute med sig bror på tomten medan vi satt upp lister inne, men var bara ute korta stunder och gick in och ut hela tiden genom öppna fönstret, tills hon tröttnade och kom in helt.

Hon är lite skygg av sig och kanske är det därför hon inte vill gå ut, men samtidigt är hon väldigt nyfiken och lekfull. Inne är hon väldigt kelig och social och när hon inte stojjar runt om natten så sover hon ibland i sängen - men med 1dm luft mellan oss, ingen närkontakt här inte. :smirk:

Vad sjutton ska jag hitta på? Små kattleksaker fungerar inte för då äter hunden upp dem när vi inte är hemma. Hon leker dessutom inte speciellt mycket med saker. Ibland när hon hittar smuts på golvet kanske. Och hon gillar att sitta och tugga på plast av någon anledning. Det enda jag sätt som hon aldrig tröttnar på (förutom att störa på natten) är när pojkvännen leker med henne med laserpennan eller när hon brottas med brorsan. ;) Men då märker man ju också hur mycket energi hon har.

Jag har funderat på kattgräs men hon skulle nästan behöva något att leka med också. Som inte hunden äter upp. Jag är en utekattmänniska så jag har inte konfronterats med det här problemet tidigare. :o

Sv: Stimulans för innekatt. Förslag?

Skaffa en till laserpekare, så kan du också leka med henne! :D

Kastrera om ni inte tänkt avla, så slipper ni löpperioderna. Speciellt som ni också har en hankatt.

Plocka upp leksakerna när ni inte kan hålla uppsikt, eller ha bara leksaker som ni leker med henne med (t.ex "metspö"). Pröva sånt som hunden förhoppningsvis inte är intresserad av att äta, t.ex papperskasse (obs för handtagen, där katten kan fastna).

Fixa iordning ett riktigt mysigt ställe till henne! Det funkar på våra kissar! Om de har hittat ett riktigt trevligt litet krypin så är det inget i världen som får dom att vilja göra något annat.
Se om du kan bygga någon grotta med tak och väggar och bara ett litet hål och där inne har du en filt eller något annat så det blir varmt.

Sen håller jag med Kem, kastrering är en väldigt bra idé!

Icka skrev:
Fixa iordning ett riktigt mysigt ställe till henne! Det funkar på våra kissar! Om de har hittat ett riktigt trevligt litet krypin så är det inget i världen som får dom att vilja göra något annat.
Se om du kan bygga någon grotta med tak och väggar och bara ett litet hål och där inne har du en filt eller något annat så det blir varmt.

Sen håller jag med Kem, kastrering är en väldigt bra idé!

Håller med! vi hade problem med att våran kisse oxå var orolig på nätterna, lekte med bollar och annat, sedan gjorde vi iordning en liten egen sovplats till henne inne i vårt sovrum, och faktiskt har hon hållit sig lugn sen dess på nätterna. Känns som om hon trivs på den platsen iallafall.:banana:

Kan ju också tilläggas att katter faktiskt är nattdjur, så att dom blir "oroliga" på natten förvånar mig inte. Har själv två innekatter som sätter igång och leker så fort vi gått och lagt oss och då är det fullt ös. Springer fram och tillbaka, jagar varandra, sladdar så dom ibland far in i väggen osv. Dom brukar dock lugna ner sig efter en stund:rofl: Vi har ett "katt-träd" inne (köpt på djurmagazinet) som dom ofta är och leker i. Där klättrar dom hej vilt och tycker det är jätteskoj. Dom flesta katter gillar höjder så det är väldigt praktiskt då de kan ligga nästan uppe i taket och se ner på oss människor;)
I trädet finns det dessutom ett "bo" eller om man vill kalla det grotta eller liknande där katterna kan krypa in och sova om dom vill. Mina katter ÄLSKAR sitt träd:banana:

Tack för alla svar! :bow:

kem: Hon leker bara egentligen på natten eller när hon är själv, mycket sällan leker hon med oss. Och det är svårt att ha uppsikt på hunden då. Han tar det säkert inte av henne när hon leker men hittar han det sen så. Dessutom finns det inget som den hunden inte skulle kunna äta. Dock kanske inte på natten då men när han är ensam hemma har han nog provat allt från papperskassar till 1kg godis. :smirk:

Icka: De har hela sovrummet för sig själva - vi sover i bäddsoffa i vardagsrummet. I sovrummet har de en massa bråte att krypa under och dessutom står dubbelsängen uppställd mot väggen vilken dom ligger både på och bakom. Hon har också en egen plats på tv:n där bara hon ligger.

ang. att vi har en hankatt så är det inget problem än. För det första verkar han inte ett dugg intresserad av att para sig med henne trotts att hon försökt. Och om det mot förmodan skulle ske så skulle det kanske inte vara jordens undergång. Vad kostar det att kastrera en honkatt?

Alla: Kanske skulle det fungera att hängde upp någonting i ett snöre nånstanns? Finns det någon leksak man kan ha på golvet som är hund-vänlig om han skulle få för sig att tugga i sig det? Kanske kan man knöggla ihop ett papper eller något..

Vad tror ni om kattgräs? Kan det vara bra?

Lägger till att hon gärna får vara aktiv på natten - visst kan det vara störande men det får man ta när man skaffar katt tycker jag. Det som gör att jag vill ge henne mer stimulans är att jag tror att hon skulle må bättre av det. Det är för hennes skull och inte våran, även om det är trevligt att slippa köpa nya krukor och glas med jämna mellanrum. :D

Som sagt, plocka upp leksakerna när ni inte kan hålla uppsikt över hunden. Hopknögglade papper gillar min katt, så det kan du pröva, torra blad brukar också vara kul. Annars får du antingen tänka i banorna hundleksak som katt kan gilla, eller kattleksak som är lättsmält.

Angående parning, du sa ju att det var hennes äldre bror, inavel kan ge svåra missbildningar etc på kattungarna, så där skulle jag nog ta det säkra före det osäkra även om jag skulle kunna tänka mig att ta mig tid att föda upp en kull. Tyvärr vet jag inte vad det kostar.

Kattgräs har jag ingen erfarenhet av, då jag bara haft katter som går både ute och inne.

Det där känner jag igen. Min katt, inneboende hos mina föräldrar, har ett antal självvalda sovplatser, bl.a. min gamla säng, ett soffhörn, och en låda med returpapper. Hamnar han på en av dessa platser kan han sova, och sova, och sova, och sova ännu mer. Den lilla nackdelen är att man blir smått attackerad om man själv försöker använda sängen eller hans soffhörn. De är tillhör ju honom. ;)

Mina gillar olika leksaker, hanen vill ha bollar som plingar och små prylar som glider bra på golvet (som platta stenar). Maja gillar bollar i foliematerial som prasslar, och allt hon kan bära i munnen. Hon är en duktig apportör, och kan hämta bollar i timmar.

Kastrering kostar runt tusenlappen, och är en av de bästa "investeringar" man kan göra i sin katt. Man slipper på en gång risken för livmoderinflammationer (som är smärtsamma, farliga och ofta kräver akut kastrering= mycket dyrare), risken för kattungar som kostar både tid och pengar att föda upp (för att inte tala om vad det kostar om något går snett under dräktighet eller födsel).

Pingisboll i en långpanna med ljummet vatten.

Fågelfjäder du hittat ute.

Liten stock eller bräda du hittat ute, gärna lite murken. Kul att vässa klorna på.

Sätt upp fågelmatare utanför fönstret.

Roten av växten Valeriana officinalis, vänderot. Alternativ till kattmynta. Katter är tokiga i doften. Köp torkad rot på apotek eller hälsokost. Lägg i en strumpa och knyt till. Man kan också plocka själv på sommaren. Liten vit eller rosa ört som växer där det är fuktigt. Lätt att dra upp med roten och så allmän man kan lugnt ta det man behöver till katten.

Så kattgräs är jättebra. Även om de inte leker med gräset är det annan stimulans. Finns på påse i fröhyllan eller så kan man så havre = samma sak. Man kan också ta in en tuva kvickrot utifrån. Blir kanske lite söligt men kul. :D

Leksaker av typen fiskespö kan man enkelt göra själv, likaså hänga upp grejer i resårband. Poulärt härhemma är ett gammalt gosedjur som hänger i strypsnara. :devil:

Radiostyrd liten bil. Ska visst även finnas radiostyrda möss! :)

Rastgård eller innätad balkong tror jag är jättebra, om man har möjlighet att ordna det. Daglig utevistelse tror jag är det allra bästa för både människor och djur. Frisk luft, uppleva årstidsväxlingarna, nya ljud och dofter... :)

vill ocskå säga att det är verkligen värt att kastrera sin honkatt (även hankatten såklart) om man inte ska avla på dom. Min mammas katt gick på p-piller väldigt länge och när hon var runt 8-10 så blev hon skendräktig som bara den och det visade sig att hon hade fått en inflamation. Det kostade runt 4000:- att "fixa d".. Honkastrering kostar här runt 800:-, för hanar e d hälften.

Lycka till:)*9

*kl*
Jepp, kastrera! inte för att hon blir mindre lekfull, men det är bättre för henne.

Se till att leka med henne en stund varje dag, med den där laserpekaren tex! då har hon fått lite aktiv tid med er också.
Sen tror jag intre att hon tar skada av att leka själv ett tag på natten. Hon verkar ju vara jättebra på att ge sig själv stimulans!
Det är nog bara som det ska. Hon är ju ung ;)

Våra katter går igång rejält emellanåt, när de känner för det. När vi har möjlighet hänger vi på och leker med dom, men det kan man ju inte göra jämt.

Kattgräs är väl inget ur leksynpunkt direkt, men det är ju kul för henne att göra nåt nytt, plus nyttigt!

Det finns massor av leksaker och grejer på djuraffärer, om du inte vill kosta på så kan du gå dit och titta och sen använda fantasin och bygga något själv. Kastrering av honkatt kostar 1200kr här, hankatt skulle jag tippa på hälften men jag fick min kastrerad för 200 då jag känner distriktsveterinären.:banana:

Om ni fixar leksaker som hänger i taket, i snöre eller resår, så låt inte katten leka med dem när ni inte har uppsikt över dem. En av mina bekanta hittade sin kattunge intrasslad och nästan strypt i en sån anordning...

Har ni plats häng upp en matta på väggen som går från golv till tak!

Vi har ett 3 våningshögt klösmöbel som våra älskar, den står stadigt på 4 ben som våra katter älskar.

Sen vet jag inte om mina damer missat något, för på kvällen när vi går och lägger oss går de också och lägger sig sen ligger de tills vi går upp på morgonen! De går inte ens upp och kissar!

Angående parning, du sa ju att det var hennes äldre bror, inavel kan ge svåra missbildningar etc på kattungarna, så där skulle jag nog ta det säkra före det osäkra även om jag skulle kunna tänka mig att ta mig tid att föda upp en kull. Tyvärr vet jag inte vad det kostar.

Jaså, det har inte jag fått höra. Tvärt om ska inavel vara BRA. Jag trodde nämligen att det kunde bli missbildningar också men killen sa annat så jag kollade upp det med div. bekanta och de sa som han.

Inavel av första generation ska ge ovanligt BRA katter, och det gör man tydligen ofta inom kattavel. Däremot ska man aldrig avla inom andra generationen då detta kan medföra missbildningar etc. Men första generation ska visst bli ovanligt bra kullar. Erfarna med andra åsikter får gärna komma in här! Jag är inte speciellt kattkunnig.

Kastrering kan det ev. bli tal om men jag kan inte förstå varför det skulle vara dåligt för honkatten att vara okastrerad? De är ju gjorda för att vara det.. :crazy: Och infektioner kan man ju få på andra ställen i kroppen också? Nja, jag vet inte riktigt om jag tycker att det där är motevering nog. Kanske kastrerar vi henne ändå, men varför utsätta henne för operation och nedsövning om det är av så små anledningar?
(tillägger att min kille har i tankarna att kastrera båda till våren, men det är inget bestämt)

Sotis: Tack för svaret, ffa om kattgräset. Så man kan alltså ta lite havre från stallet? Är det samma sak? Det låter ju spännande. :) Fast jag provar nog att köpa hem en sån där platta från ica först o ser hur poppis det blir.

Alla: Jättetack till er som har svarat..

tintilar skrev:
Jaså, det har inte jag fått höra. Tvärt om ska inavel vara BRA. Jag trodde nämligen att det kunde bli missbildningar också men killen sa annat så jag kollade upp det med div. bekanta och de sa som han.

Inavel av första generation ska ge ovanligt BRA katter, och det gör man tydligen ofta inom kattavel. Däremot ska man aldrig avla inom andra generationen då detta kan medföra missbildningar etc. Men första generation ska visst bli ovanligt bra kullar. Erfarna med andra åsikter får gärna komma in här! Jag är inte speciellt kattkunnig.

Kastrering kan det ev. bli tal om men jag kan inte förstå varför det skulle vara dåligt för honkatten att vara okastrerad? De är ju gjorda för att vara det.. :crazy:

Hoppla, hoppla... vad för resultat man får av en inavelsparning beror helt på individerna man inavlar på. Det är inte så enkelt som att första generationen ger ovanligt bra resultat och att det blir katastrofalt i andra generationen om man fortsätter inavla. Inavel handlar om att dubblera anlag och ALLA anlag kan dubbleras, bra som dåliga. Experter (tex. biologer och husdjursagronomer) brukar säga att man inte ska göra närmare parningar än kusinparningar och detta för att skydda de enskilda individerna (dvs. avkomman) från direkta inavelsskador (gomspalt, navelbråck, flat chest och liknande har ofta inte någon enkel nedärvning och visar gärna sitt fula tryne när man inavlar på "fel" individer). Anlag som i normala fall dvs. när man inte inavlar ges möjlighet att slå igenom, goda som dåliga anlag.

Vissa uppfödare ägnar sig åt inavel, men många gör det inte eftersom det i längden utarmar rasen på genetisk variation (många kattraser har smala avelsbaser). Jag känner till en hankatt som är resultat av en halvsyskonparning (den uppfödaren verkar digga inavlade stamtavlor). Katten är SKITSNYGG, men har är väldigt liten och... tji fick alla som vi som ville avla på honom, infertil.

Katter är som sagt inte gjorda för att kastreras, MEN våra katter idag lever sällan något "naturligt" liv. I det vilda skulle honkatten para sig på varje löp och mer eller mindre ha kattungar och/eller vara dräktig hela tiden. Så är sällan fallet med tamkatter. Om en honkatt går och löper tomt flera gånger löper hon större risk att drabbas av livmoderinflammation (5000:- kostade det mig att kastrera en honkatt akut pga. livmoderinflammation).

Många av dagens tamkatter har inte heller någon "naturlig" löpcykel. Pga. artificiellt ljus, bra tillgång på mat, värme och skydd är de fertilare än de skulle varit i det vilda.

Visst kan man para sin honkatt varje gång hon löper, men det är knappast bra för honkatten och vad ska man göra med alla kattungar? Det är inte direkt lätt att få kattungar sålda till bra hem.

Inavlar gör VISSA uppfödare, för att de vill ha fram en bra utställningstyp snabbt. Det har inga som helst fördelar genetiskt och hälsomässigt, och alla med lite kunskap om populationsgenetik undviker det så gott det går.

Kastrering är den absolut mest fördelaktiga "hälsoinvestering" man kan gör i sin katt. Dels pga av alla de sjukdomsrisker som en fertil (framförallt hona) har som undviks genom kastrering, dels för att kattens sexuella drivkraft stressar dem enormt. Både hanar och honor blir mer harmoniska och tillfreds efter kastrering än som fertila, stressande för att hålla revir och leta partner. Den enda anledning jag kan tänka mig till att inte kastrera en katt är att den är i så dåligt skick att den inte skulle klara operationen. Även bra avelskatter hålls bara fertila den period de måste vara det, så fort man har tagit de kullar man planerat så kastrerar man.

Liknande trådar

Katthälsa Igår skulle jag skriva om en av våra katter. Den som höll på att göra oss galna med sina jämranden och skrik. Men så öppnade vi upp ett...
Svar
0
· Visningar
3 269
Senast: et_flickan
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 734
Katthälsa För två år sedan fick vi en 7-8 årig kastrerad utekatt från ett hem där han inte längre var önskad. Han fanns sig till rätta oväntat...
Svar
5
· Visningar
1 819
Senast: moiran
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 361
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?