T

Tippan

GHA! Jag fixar inte detta! Hur gör jag en style på en tabell så att alla celler får kanter i en viss färg?

Det enda jag får till så blir det bara en kant runt hela tabellen... :mad:
 
Sv: Stilmall

Du kanske kan använda:

<table bordercolor="#xxxxxx">

Då bör väl kanterna på tabellen få den färg du sätter?
 
Sv: Stilmall

Om du tenker på en style som i et stilark (CSS) kan du gjøre det slik f.eks.

.stil { font-family : Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size : 11px;
color : #ff0000;
background-color : #00ff00;
border : 1px solid #0000ff;
font-weight : normal;
width: 75px;
}

(dette er bare et eksempel)

For å benytte denne stilen på en celle skriver du <td class="stil">Blatti</td> i tabellen din. Du kan også benytte denne stilen direkte på hele tabellen, ved å definere klasse i selve table-taggen.
 
Sv: Stilmall

border : 1px solid #0000ff; ger bara en kant runt om, inte runt varenda cell så att säga.

Att styla en TD fungerar ju så klart, men eftersom att det är 32 celler så blir det lite tjatigt :)

Hur gör jag för att ange i "table" att alla celler ska ha färgad kant?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stilmall

Du kan definere <td class="stil"> for hver celle. Eventuelt si at alle td-taggene skal ha denne egenskapen.

Da bytter du .stil med td dersom det er td (ikke th) du benytter for å lage celler i tabellen.

Jeg liker å lage klasser for utseende som er "ikke standardisert". Da må jeg lage tabellen slik:

<table class="stil">
<tr>
<td class="stil2">Blatti</td>
</tr>
</table>
(da har jeg definert to ulike stiler, men du kan benytte samme på ulike tagger)

Jeg tror du ikke kan angi i table-taggen hvilke egenskaper alle cellene skal ha (ikke med CSS iallfall). Med mindre du definerer om standard td til å ha de egenskapene du ønsker.
 
Sv: Stilmall

Okej... Jag får nog ange TD... Jag tänker inte skriva <td class="stil2"> i 32 celler :)
 
Sv: Stilmall

Tippan skrev:
Hur gör jag för att ange i "table" att alla celler ska ha färgad kant?
Du skriver:

table.stil td {
...
...
}

Såhär går att göra med nästan allt. Om du vill att all text i tabellen ska ha en marginal på 20px så skriver du:

table.stil p {
margin: 20px;
}

/Erica
 
Sv: Stilmall

Okej... Tänkte väl att det borde funnits nått fiffigt sätt för det...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: pepp
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 401
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 488
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp