stilla skänklar

Sv: stilla skänklar

Jag tänker lite på vad händer om hästen går runt? då fan är man död! finns ingen chans att man kan kunna komma undan där inte.

Jo det är fullblod jag rider. det är precis som du säger, spänner jag men en halv sekund är det kört i ungefär 5 min innan vi är tillbaka i det normala tempot och trampet igen.

För tillfället tränar vi (efter uppvärmningen) att jag ska sitta ner utan att röra henne med skänklen (varken över eller underskänklen) och visst går hon toppen, fast ibland är det som hon går in i sig själv och slappnar av typ meditation:rofl: så reagerar hon inte på mitt nästa kommando, hehe.

Men ska testa det med att longera, för själv vet jag att jag lätt tappar ajälvförtroendet och tålamodet om jag rider sjölv och det inte fungerar.

Kl.

Som hoppryttare tycker jag att många dressyrryttare rider med alldeles för långa stigläder. Jag skulle också ha svårt att hålla skänkeln stilla om jag var tvungen att stå på tå i stigbyglarna.

Som hoppryttare tycker jag att många dressyrryttare rider med alldeles för långa stigläder. Jag skulle också ha svårt att hålla skänkeln stilla om jag var tvungen att stå på tå i stigbyglarna.

Jo, så är det ju helt klart, har själv varit där...:o

Jag fick dock hjälp av en CR-instruktör, och hon kortade mina stigläder 4-5 hål och vred om hela mig. Det märkliga var att det varken såg ut eller kändes som att jag hade såpass mycket kortare stigläder när hon var klar. Det kändes bara bättre!:D

wow. låter toppen, men den möjligheten har inte jag

Börja med att läsa Sally Swifts "Ett med hästen".:idea:
Superbra bok! Borde finnas på biblioteket.

jag får rida med det i bland.. vi binder fast med balsnören.. men det funkar inte för mina skönklar..
jag vill ha andra tips.. antagligen är det de att jga inte har en vidare super sits enu.-.. fast enligt aklla sitter jag supåer bra utom mina fladrande. skänklar fast jag har stadiga stövlar funkar det inte.. vad ska jag göra??

Känner igen mig! :angel:

Under en ridlektion när jag var yngre fick vi prova på detta. Knöt med balsnöre. Men vad jag minns var det enbart för att få känna på hur en stilla skänkel ska vara. Ridläraren tyckte väl att vi flaxade för mycket :) Detta var under ett dressyrpass i ridhuset.

hehe kom på att man kan använda gamla läder katthalsband, precis som sporremmen..hehe

Har någon några bra tips för balans och sits träning? För mig som ryttare alltså.

Mvh Slayer

Jag tänker lite på vad händer om hästen går runt? då fan är man död! finns ingen chans att man kan kunna komma undan där inte.

Är det de där kommersiella (dvs inte balsnören etc) så sitter de med kardborreband som släpper in case of emergency. Så ingen risk så.

Efter att ha läst den här tråden så försökte jag dagen efter att verkligen vara mer still med skänklarna, och det blev en väldig skillnad med den häst jag då red.
Sedan läser man ju ibland att man ska följa med med skänklarna, pendla för att kunna hjälpa hästen i st f att störa den.
Det är inte lätt att vara oberoende med rumpa, skänklar och händer, men om det går att lära sig spela trummor så ska väl detta gå. Så småningom...

funkar faktiskt jättebra med sporrrem i stigbygel och gjord, framförallt i hoppning

Tror att fastknutna stigläder/byglar inte är en långsiktig lösning, men det kan vara väldigt bra för att medvetandegöra ryttaren om ett problem.

Hade själv problem i bytesserierna i vart tredje och vartannat att jag krängde för mycket med skänklarna. Min tränare knöt fast mina stigbyglar under ett pass så jag var tvungen att göra bytena från sitsen istället. Kände mig helt handikappad till en början men var ju som sagt tvungen att ändra på byteshjälperna. Det tog faktiskt bara ett pass att komma på hur jag skulle göra serierna med hjälp av sitsen och då kunde remmarna plockas bort utan problem.

Har också under ett hoppass för min dåvarande hopptränare fått stigbyglarna fastknutna så att jag inte skulle dra bak skänklarna för långt i språnget vilket jag tenderade att göra när hindren började komma upp på msv-höjd. Kan säga att jag blev VÄLDIGT vaksam på mina skänklar, inte så kul att rycka fötterna ur stigbyglarna över en 140-oxar.... det gör man inte en andra gång!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 664
Senast: machafuko
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar