stilla skänklar

L

Love_energy

Har hört och läst att vissa tar nåt sorts "band" och binder ihopa sadelgjorden och stigbyglen och på detta sätt (givetvis) har fått en stabilare skänkel. Att dessa tränade med detta några gånger i veckan och sen inte behövde ha det senare för det fungerat så bra:crazy:

Mina fråga är:

Hur binder man fast stigbyglen i sadelgjorden och med vad?

Fungerar detta, har du egna erfarenheter av det, eller har du bättre tips ev öva öva öva:angel:

Sv: stilla skänklar

Ja, det finns dom som sätter en tex "snokrem" (den lilla remmen på ett aacheträns) i stigbygeln och genom sadelgjorden för att vara mer stilla med skänkeln när de hoppar.
Tror dock inte det är rätt metod... jag tycker det skulle vara obehagligt att "sitta fast"

ja håller med att det skulle vara obehagligt, men när man rider dressyr i paddocken då?

Du får en stadig skänkel när du sitter i balans.

Jag har haft en ngt ostadig skänkel, men när jag äntligen hittade balansen så är skänkeln stilla. Så när du sitter still så är skänkeln stabil.

Jag tror inte på att binda fast stigbyglarna i sadelgjorden, du måste ju kunna flytta skänkeln fritt också när du behöver det.

Man kan ju ta någe slags kardborreband oxå, om man är rädd för att sitta fast. Jag menar för säkerhetsskull, så lossnar stigbygeln lätt om något skulle hända.

Mina kompisar fick rida på detta sätt under några lektioner, jag tror dom tog balsnören o band fast med, men annars fungerar det nog med snokremmar. Dom tyckte att det kändes annorlunda först, men dom vande sig efter ett tag :angel:

En ostadig skänkel är oftast symptom på att någon annan kroppsdel inte är på plats, så använd inte den lösningen för mycket utan försök jobba med hela sitsen.

Men att sätta fast fötterna någon gång för att känna efter kan kanske funka, men jag skulle nog inte göra det regelbundet.

Har hört och läst att vissa tar nåt sorts "band" och binder ihopa sadelgjorden och stigbyglen och på detta sätt (givetvis) har fått en stabilare skänkel. Att dessa tränade med detta några gånger i veckan och sen inte behövde ha det senare för det fungerat så bra:crazy:

Mina fråga är:

Fungerar detta, har du egna erfarenheter av det, eller har du bättre tips ev öva öva öva:angel:

Som hk-ryttare ser jag detta mer som regel än undantag, eftersom många av oss som tävlar kan vara förlamade i ett eller båda benen, vilket medför att det blir svårt att hålla en stadig skänkel.
Det som används mest (av mig med) är sporremmar i sadelgjord och stigläder (aldrig i stigbygeln då detta blir en "för stadig" fastbindning och du inte kan använda skänkeln som du ska).
Vi får ju tävla med detta, men jag har dispens för att få tävla på "vanliga" tävlingar med det, då jag inte tror att det är tillåtet.

Heja Pinky! Håller definitivt med dig.

Att binda fast stigbygeln är ju som att försöka bota symptomet utan att se till vad grundorsaken är.

Jobbar hästen korrekt och sitter man korrekt är ju också skänkeln still. Och som sagt man måste kunna förflytta skänkeln.

Det finns en anledning till att tyskarna är världsbäst: sitsträning, sitsträning och åter sitsträning på lina utan stigbyglar.
När du sitter i balans fladdrar varken händer eller skänklar.

Ta hjälp av en kompis och longera varandra 1 gång i veckan. Din häst kommer att tacka dig:bump:

När du hittar din balans så kommer skänklarna automatiskt att ligga relativt stilla.
Ju fler timmar du sitter i sadeln - desto bättre balans får du! :idea:

Det är bara att öva, öva och öva lite till!
Slappna av i hela kroppen, andas djupt och släpp alla spänningar.
När du gör det, så kommer benen att bli långa och avslappnade, vilket gör att dom naturligt följer hästens rörelser - om du förstår vad jag menar.

Att spänna fast stigläderna i sadelgjorden är oftast bara en tillfällig lösning och löser inte det riktiga problemet, så istället för att använda den "genvägen", så ta tag i problemet och du får garanterat ett bättre resultat.

/ Loriey

• Gilla
Reactions: Sar

själv har jag använt sporr-remmar och satt fast stiglädret i sadelgjorden, inte själva stigbygeln, man kan röra skänkeln fritt ändå.. man ska inte behöva röra skänkeln mer än en dm från skänkelläget så..

jag tycker att den här metoden fungerar utmärkt men har det sedanste halvåret bara ridit på lektionshästar så min skänkel har börjat flacka lite, dock har jag ny tränare så det kanske ordnar sig.. doxk tror jag att det kommer att ta tiiiiid för mig för jag flaxar inte bara med benen utan äver med armarna (speciellt armbågarna vid hoppning) man kanske kan sätta ett gummiband mellan armbågarna så att man håller ihop dem lite? :p

En ostadig skänkel är oftast symptom på att någon annan kroppsdel inte är på plats, så använd inte den lösningen för mycket utan försök jobba med hela sitsen.

Men att sätta fast fötterna någon gång för att känna efter kan kanske funka, men jag skulle nog inte göra det regelbundet.

Håller med!
anledningen till en flackande underskänkel är att man kniper i överskänkel/låret/knäet. slappnar du av där och kommer ner, så ligger underskänkeln stilla.

tror det är tyskarna som använder sig av binda fast svenskar som har dålig sits bland annat... har en tränar bekant som är skolad i tyskland, hon fick den behandlingen. har idag en oklanderlig sits, så visst går det att korrigera via den metoden också, men jag tror det finns alternativ väg i och med att man blir mer kroppsmedveten och får hjälp av en tränare som kan göra en medveten om vad man gör och instruera därefter.

att "sätta fast fötterna" kan nog verka som en snabb bra lösning. men tar det verkligen bort problemet? tänk på det innan...

jag har flaxat som en idot med fötterna men ju bättre vi får till hela sitsen och ridningen försvinner det sakta men säkert. tror det är bättre med en långsiktig lösning än något du iaf inte får tävla med.

jag tror att allt hänger på att man har en bra sadel. då menar jag i första hand bra för ens egen kropp. självklart är det viktigast att det är rätt för hästen men sen att den sadeln som passar hästen även passar ryttaren tror jag är viktgit. eller det vet jag det är ju ganska självklart.

Men sedan kan ju inte vem som helst sitta bra i en sadel bara för att sadeln är bra, det krävs ju träning och avslappning men jag tror att grunden ligger i en bra sadel.

och sen så kan ju sadlarna känas olika på olika hästar. när jag jobbade på dressyrstall i usa så hade vi en sadel var som man liksom tog med sig till de olika hästarna man red. på vissa hästar hade jag världens finaste sits och satt rakt och fint och alldels stilla coh flaxade inget. på andra flaxade allt! då menar jag allt! nacken, huvudet, armarma magen underlivet och BENEN. usch och vi hade speglar på alla fyra väggarna och usch jag ville bara täcka för dom och inte kolla på mig själv.

så jag tror, har man en sadel som ligger bra på hästen och passar med ryttarens kropp så kan man komma jätte långt!

ditt resonomang låter mycket vettigt. håller helt med det där om rätt sadel.
kruxet är att jag har en wintec hoppsadel som för tillfället (för hon bygger muskler) har en wintecpad som lyfter mer framtill (har skrivit ett annan inlägg om detta) för hon är tunn där. men nu har hon musklat upp sig så pass att jag tänk att lägga in "inlägg" i sadel fram till så den ligger lodrätt (bakvalvet är något högre än framvalvet)
För tillfället ligger den bra fram men vippar bak men detta reds nog ut med inläggen (hoppas jag)

tänkte mest sålänge (eller någ gång) sätta fast fötterna för att rätta sitsen så man inte lägger på sig mer ofog... ex lutar överlivet framåt pga sadeln)

Det där bandet säljs kommersiellt i bla England.

Jag tror visst det kan hjälpa till att få en bättre sits, om man samtidigt kämpar själv och har en korrekt (för din anatomi) byggd sadel. Det finns nämligen något som kallas 'muskelminne'. Det är det som spelar in när man t ex om man vant sig sitta i bakvikt/stolsits pga av en sadel som inte gått sitta korrekt i, och sen hamnar i en sadel som placerar en korrekt, tycker det är vansinnigt obekvämt att sitta rätt, och känns jättefel. Musklerna är inte vana att sitta så, och vill sitta som 'de är vana med'.

Att använde de där banden som en hjälp att trumma in i kroppen hur det ska vara kan alltså fungera. Men det krävs som sagt att man då har en sadel man sitter bra/bättre i, att man själv hela tiden i början tänker på hur man sitter och att man sitter korrekt.

jag får rida med det i bland.. vi binder fast med balsnören.. men det funkar inte för mina skönklar..
jag vill ha andra tips.. antagligen är det de att jga inte har en vidare super sits enu.-.. fast enligt aklla sitter jag supåer bra utom mina fladrande. skänklar fast jag har stadiga stövlar funkar det inte.. vad ska jag göra??

Fokusera på att du är helt avspänd i benen. Inget tryck på överskänkel eller knä, insidan av vaden ska ligga mot hästen. Resten av benet snarare lite bort från sadeln. Och öva tusen timmar ungefär.

Mina fråga är:

Du rider väl ett fullblod, eller hur?

Jag skulle vilja säga att då är det extra viktigt att du går en annan väg för att hitta en avspänd sits där benen är still. De hästarna kan (och det kan många andra också vara!) vara extremt känsliga för att ryttaren är lite spänd nånstans och inte är stilla, med spänningar och motstånd som följd.

Du behöver träna på att slappna av och inte knipa någonstans. Det allra bästa är om någon kan longera dej utan tyglar, men med stigbyglar, så att du kan koncentrera dej på att sitta i balans (hitta balansen) och att känna och följa med i hästens rörelser.

Det är jättelätt att spänna, och svårt att bli av med ovanan. Prata med din tränare, som jag hoppas du har en. Läs om sitsen i bra böcker som tex Kyras och Sally Swift, eller i trådar här på dressyr.

Problemet är att blir du spänd så blir hästen spänd och då blir det ännu svårare för dej att sitta avspänt:crazy:

Börja känna hur hästen rör sig i skritt och sen i trav för att kunna följa med utan att spänna dej. Det kan nog kännas svårt först, men snören i sadelgjorden tror jag inte hjälper dej alls med grundproblemet, så enkla vägar finns inte. Det sitter i avslappning inte att fixera fötterna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 664
Senast: machafuko
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
403
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Badrumsrenovering
  • Textilåtervinning
  • Autistisk bror