Stilla hand, men hur?

Molle__

Trådstartare
Min hand är väldigt rörlig och det är nästan "sågartendenser", men små rörelser. Mina ridlärare tjatar på mig och jag försöker verkligen att få den still, men det går inte:crazy: . Några tips på hur jag ska få den mer still?
 
Sv: Stilla hand, men hur?

:idea: Du kan tex ta en pinne ca 25-30 cm lång,(ett spö) håll den mellan händerna när du rider, jobbigt men det funkar;)
 
Sv: Stilla hand, men hur?

Till att börja med kan man ta hjälp av en "livlina" som är fäst mellan spännena på framvalvet, där du kan få lite hjälp att hålla stilla handen. Ju mer balans du hittar ju mer kan du så småningom släppa taget...
Lycka till!
 
Sv: Stilla hand, men hur?

Fick tipset av en av mina ridlärare att vila handen mot manken, red så förut tills min andra ridlärare sa att jag skulle höja handen, då började min hand att "leva sitt eget liv". :p Ska testa det, men jag tror det blir en början på en "ond" cirkel som kommer gå runt och runt.

tack för tipsen, ska testa dom och ska anstränga mig jättehårt på att få en lugn hand...
 
Sv: Stilla hand, men hur?

Slappna av i axlarna och låt överarmarna hänga rakt ner ur axelleden. Vinkla i armbågen men var noga med att inte tillåta någon spänning i armen.

Att försöka hålla handen stilla blir oftast fel (been there, done that) eftersom det skapar spänning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 008
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 245
Senast: Sar
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp