Stilla hand-Hur gör ni?

K

karneol

Har ni några bra tips på hur man kan göra/tänka för att hålla händerna helt stilla när ni rider?

Sv: Stilla hand-Hur gör ni?

En utav mina elever får hålla ett spö i bäda händerna medans hon rider. Alltså hon håller fasst det med tummarna. Hon har ovanan att föra fram ytterhanden och bak med innerhanden och det fungerar det ypperligt mot, man märker verkligen var man har sina händer.

Annars sitter ju problemet oftast inte i händerna utan i bäcken/bål alt. spända axlar. Hur sitter du för övrigt?

Jag tror faktiskt att jag har gjort det där med spöt någon gång, ska kanske pröva det igen. Sitter ganska bra men har en ovana att "fixa" med tyglarna även om det går bra och på så vis störa hästen.

Så som jag fick lära mig. Så linar man hästen så sitter man på och håller en plast mugg med vatten. Då vill man inte spilla.. hehe.. det lärde mig iallafall. Håller med båda händerna så klart.

Försök att ha armbågarna avslappnat intill kroppen och om du behöver ta ledande eller understödjande tygeltag så flytta bara underarmen. :-)

Tja, rider för en av min tränare och får händerna tejpade med silvertejp :D

Vill du ha händerna stilla i förhållande till bettet (ständigt följsam hand) eller vill du ha händerna stilla i förhållande till en fast punkt (ram till hästen)?

Buren hand i förhållande till din storlek. En liten ryttare med "korta armar" kommer behöva hålla händerna något högre för att slippa spänna överarmens baksida för att "nå ner".
En långarmad ryttare (orangutang som jag :D ) kommer helt naturligt ha sin hand närmare manken för att få en avspänd ställning i arm/hand. Att inte behöva spänna sig tycker jag är A och O för att få en stilla följsam hand.

Har du provat att rida med tygelbrygga? Dvs. båda händerna håller i båda tyglarna. Då går det inte att vara annat än stilla och båda tyglarna inverkar samtidigt.
Jag har själv börjat träna lite med detta och det funkar riktigt bra för mig.

hon tejpade fast handen i tygeln och i en säkerhetsrem som hon satte på framvalvet. Jag blev ju förbannad på grund utav säkerhetsrisken men tackar henne idag. :o :D

^__^
måste ha sett kul ut, men om det fungerar så låter det ju bra, konstigt att inte fler provat:p

Det har att göra med avspändhet i armar och axlar bla som andra skrivit.
Men också att du har så bra balasn att du inte stödjer dej i handen och försöker hålla balansen i tyglarna dvs händerna. Därför är ridning utan tyglar dvs longerad helst, ett bra sätt att träna på.

Tänkt dej att du går med ett glas vatten i handen o du går fort , om du spänner hela armen så spiller du men om du slappnar av i hela armen + axlar (Utan o likna en hösäck:D ) så spiller du inte .

Jag är sååå duktig på o förklara :cool: * host

Jag tänker som så att handen lever ett eget liv. Den sitter alltså inte fast på kroppen.
Bara för att kroppen rör sig och svingar med i rörelsen så hänger inte handen med eftersom den som sagt är "egen".

Givetvis hänger allt ihop och det ena påverkar det andra, men det har hjälpt mig att tänka på detta vis. Minskar oxå risken att hålla balansen i tygeln.

Vad som än händer och vad hästen än gör så ska handen bara göra det du "ber" den om. Inte flacka omkring hur som helst på måfå.
Prova att tänka så under några ridpass så ska du se att det hjälper!:banana:

Man ka ju göra som min ridlärare och binda ihop händerna med balsnören....kändes dock inte så säkert, spec inte då jag satt på en unghäst jag aldrig ridit förut....:crazy:

Ett annat bra, och lite säkrare, tips är att ta tag i stigläderstampen. Då märker man direkt om handen inte är stilla.

Vad många bra tips:bow:
Jag har hört om en del som fått händerna hopsnörda, ska kanske prova det om det funkar bra, men då måste jag nog ha någon på marken som är berädd att ringa ambulansen:crazy:. Jag har hört att man ska TÄNKA att man har ett har ett glas i handen men har aldrig provat det i verkligheten (utom på "hurry skurry" :p ).

Fler supertips?

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka