Stilla hand-Hur gör ni?

Sv: Stilla hand-Hur gör ni?

Håll armbågarna intill kroppen och slappna av i axlarna!

*Lånar tråd* Jag måste bara säga en sak som ägaren till min fd.foderhäst som jag hade för ett bra tag sedan sa till mig.Hn tipsade mig om att om man hade svårt för att hålla still handen när man red för att hästen höll på med huvudet el. liknande så kunde man ta stigläderna (den delen som blir "över" som man sedan stoppar i sadeln-förklaring???:confused: ) ta fram dem till händerna och hålla dem i varsin hand,..på så sättkunde inte hästen dra i händerna på dig...:crazy:

Sedan snackade hon om att man var tvungen att vara följsam i händerna men jag fattar inte riktigt hur hon fick ihop allt..dubbla budskap tycker jag.

Tyckte iaf att det var väldigt roligt när hon berättade det och jag trodde att hon skojade först.:rofl:

Sedan vill jag bara poängtera att hästen var inte allt "jobbig i munnen" eller "höll på med huvudet som hon sa".Fattar fortfarande inte vad hon fick det ifrån..:confused:

Jag har också det här problemet lite grann när jag rider min pappas häst - han har en tendens att hänga sig i ytterhanden, och jag som inte är så stor och stark får problem att hålla emot. Den tillfälliga lösningen för mig är en rem spänd mellan "ringarna" fram i sadeln (där du t.ex. spänner fast en brösta). Har inte koll på vad remmen kallas, har hört allt från unghästrem till piaffrem :confused: , men jag håller i den när jag känner att det är svårt att hålla emot och göra halvhalter.

Sen, när hästen och jag blir överens om vad det innebär att ta stöd på ytterhanden så går det väldigt mycket enklare att ge ram OCH att vara följsam :D

Kanske en idé?

//karin

Ni har många kreativa tips:d . Men tipsen om att knyta fast händerna eller hålla i stiglädren kan väl inte hålla i längden?:confused: Jag tycker att det som fungerar bäst är att slapna av och hålla armbågarna stadigt intill sidorna av kroppen. Små tips som man kan försöka att tänka på hela tiden..

precis som många andra säger jag försök slappna av i axel och armpartierna. jag tänker på att sänkna axlarna och inte trycka ner dem, men se till att de alltid hänger ner ordentligt. då "kopplar man loss" dem och de blir stilla.

Jag försöker slappna av i axlarna, dra bak dem lite så att jag inte faller framåt, och så har jag ett jämt stöd på och erbjuder hästen båda tyglarna.
Sen så koncenterar jag mig ganska mycket på mina händer, iom att jag har kollat mycket på de som verkligen rider sjukt bra dressyr i mitt stall, och jag är himlans imponerad av deras stilla händer.
Så det är ett tips, genom att kolla på andra så peppar man sig själv att lyckas ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: Sar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Marvin
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka