Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur har det gått för er idag?
Var låg nivån på poängen på unghästarna? Var det "svårt" att komma upp i kval? (7,0)
Nyfiken på hur bedömningen kommer att bli!
Ja jag tror tempot är samma. Att de var slaviska med tiden menar jag att red man en sekund för långsamt så fick man avdrag för det, så red man generellt en runda som landar på 7,2, vilket nog inte är helt lätt, men sen rider 3s för långsamt så hamnar man ju under 7,0 som är godkänt som kval. Tempot var nog inget de bedömde stilmässigt alls, utan det verkade vara väldigt inriktat på just det som skulle bedömas, ryttarens ridning för de äldre hästarna och hästarnas potential för unghästarna, om jag förstått det hela rätt. Så jag skulle tro att det generellt var att folk red för långsamt som drog ner poängen pga avdrag för överskridande av optimaltiden, för det var många stiliga rundor!
Vet med all säkerhet att 3:an i 100-klassen red på 6,9 och tror bara det var ettan som var över 7,0 i min klass, men på den sistnämnda punkten kan jag ha fel. De var dessutom duktiga ryttare som (jag tror) alla ridit iaf 2* tidigare.
Vad gällande att hålla uppe tempot så har jag ju inga erfarenheter av lätt klass sedan tidigare att jämföra med, men pratade med Anna Hassö lite efter ritten och hon tyckte att det var för snirkligt för de unga hästarna, tex svängen efter häcken som först blir en vänstersväng och sedan en högersväng där sedan hindret kommer hastigt. Och det var som du säger inte jättemånga galoppsträckor, det var väl i princip mellan hinder 2 och 3 och mellan hinder 8 och 9 som man kunde galoppera på lite mer.
Men kul var det!
Tycker stilbedömning är en bra grej att ha som kval inför breeders, men inte att man ska rida de unga hästarna så fort. Blir mycket för en 6åring att hinna med 6 starter och då tycker jag det räcker att man bara behöver rida på tid i 4 av dem, men det är min åsikt, och jag är ju ett blåbär inom sporten så jag ska väl egentligen bara vara tyst
Dock är/ska tempot vara lägre än i vanlig 90 och 100 klass i 90 klassen är tempot 460m/minut och i 100 klass 480m/minut att jämföra med 490 respektive 520m/minut som det är i riktig fälttävlan.
Håller med, tänkte inte alls på tiden när jag red, trodde knappt det var något man behövde tänka på sålänge man inte red extremt långsamt.
Min häst (unghäst) gjorde en jättefin runda och fick massor av beröm och höga poäng en bra bit över 7.0. Men då jag fick tidsfel slutade poängen på 6,2, långt ifrån kval om jag hade behövt det. Tittade på filmen och jag rider normala vägar och håller en bra galopp, skulle jag ridit inom tiden hade jag fått rida riktigt fort = inte lika bra språng för hästen.
Men den banan är ju svängig och svår att hålla tiden på, blir kanske annorlunda på en annan bana. Men det är ju iaf något att tänka på i fortsättningen kan jag tycka. Eller så får man väl lära sig rida fort och fint helt enkelt
Jag förstod inte heller riktigt bedömningen av unghästarna. Jag fick ett protokoll för mig och ett för hästen. Hästen hade fler plus i kanten än jag Men ändå var det samma poäng, läggs häst och ryttare ihop i terränghäst men bara ryttaren bedöms i stil? Någon som vet?
Okeej, kul att du delar med dig!
Red du 90 eller 100? Nu är det ju 90 som är aktuellt för min del, var det lika svårt med tiden i bägge klasser? Kvalprincipen gäller ju även 100 eftersom 6-åringarna ska gå där...
Verkar ju lite nesligt om man ridit i vad som av domarna ändå bedömts vara ett bra tempo (och fått bra poäng) men sedan ska missa på tidsavdrag
Och jag är rädd för att alla stilterräng kommer bli ganska svängiga eftersom domarna (väl?) skall kunna se alla hinder = man har inte så stor yta att röra sig på.
Verkar lite konstigt dock med att poängen skulle räknas samman - trodde det reds som två separata klasser!