Stilbedömd terrängritt 18/3 Flyinge HSK

Sv: Stilbedömd terrängritt 18/3 Flyinge HSK

Hur har det gått för er idag?

sjukt kul!

Och jag säger bara, stilbedömd terrängritt är verkligen så långt i från "prydlig ritt på snäll häst" man kan komma! Allt, allt, ALLT handlade om ryttarens inverkan på hästen.

Man blir grymt ödmjuk inför inför bedömningssporter när man sätter sig in i dem mera :bow:

Var där några unghästar som gick "terränghästprov" också eller var det bara ryttarna som bedömdes?

Ca 6-8 stycken i 90 och 2 i 100.

Eftersom klasserna dock inte var delade (unghästarna stod framförallt sist på sin höjd) så bedömdes både ryttaren och hästen :)

Var låg nivån på poängen på unghästarna? Var det "svårt" att komma upp i kval? (7,0)

Nyfiken på hur bedömningen kommer att bli! :)

Faktiskt ingen aning! Domarna ville nämligen skriva själva så jag fyllde bara i uppgifterna om ekipagen innan och försökte ge domarna rätt protokoll :D Dessutom dömdes ju både häst och ryttare på unghästarna pga missen (?) att dela upp i speciell klass. Så då blev det ännu rörigare för mig att fatta vad de pratade om :D

Men resultaten borde väl komma upp någonstans gissar jag? Tillhör ju inte klubben så jag har ingen mer koll alls mer än att jag ville hjälpa till i söndags och fick det :D

Jag tror det var svårt eftersom man skulle rida både snyggt och snabbt. Ingen jättebra kombo i min mening när man rider unghäst. Nu gjorde ju iof inte jag det, men iaf. Jag tycker det är bättre att ge hästen en trevlig resa och inte rida på tid, speciellt inte så här tidigt på säsongen. Jag tror fler fått högre betyg om inte det varit så slaviskt med tiden, utan som på en rikitg tävling där man ska rida inom ett visst intervall. Men som sagt, det hade ju inte gjort någon skillnad för mig eftersom jag varken red unghäst eller så värst långsamt som många andra. :)

Hur menar du med slaviskt med tiden?

Att man fick överlag låga poäng om man inte hade tillräckligt tempo eller att det blev mycket avdrag? Vet du säkert att unghästarna bedömdes likadant som ryttarna där?

Det måste ju vara mycket svårare att hålla upp tempot på en sådan snirklig bana än på en vanlig terräng, där såg inte ut att vara mycket galoppsträckor inte... Jag har ingen koll alls på galopptempona på storhäst, är det samma "idealtempo" i Stilterrängen som på motsvarande klass på en vanlig fälttävlan?

Ja jag tror tempot är samma. Att de var slaviska med tiden menar jag att red man en sekund för långsamt så fick man avdrag för det, så red man generellt en runda som landar på 7,2, vilket nog inte är helt lätt, men sen rider 3s för långsamt så hamnar man ju under 7,0 som är godkänt som kval. Tempot var nog inget de bedömde stilmässigt alls, utan det verkade vara väldigt inriktat på just det som skulle bedömas, ryttarens ridning för de äldre hästarna och hästarnas potential för unghästarna, om jag förstått det hela rätt. Så jag skulle tro att det generellt var att folk red för långsamt som drog ner poängen pga avdrag för överskridande av optimaltiden, för det var många stiliga rundor!
Vet med all säkerhet att 3:an i 100-klassen red på 6,9 och tror bara det var ettan som var över 7,0 i min klass, men på den sistnämnda punkten kan jag ha fel. De var dessutom duktiga ryttare som (jag tror) alla ridit iaf 2* tidigare.

Vad gällande att hålla uppe tempot så har jag ju inga erfarenheter av lätt klass sedan tidigare att jämföra med, men pratade med Anna Hassö lite efter ritten och hon tyckte att det var för snirkligt för de unga hästarna, tex svängen efter häcken som först blir en vänstersväng och sedan en högersväng där sedan hindret kommer hastigt. Och det var som du säger inte jättemånga galoppsträckor, det var väl i princip mellan hinder 2 och 3 och mellan hinder 8 och 9 som man kunde galoppera på lite mer.

Men kul var det!
Tycker stilbedömning är en bra grej att ha som kval inför breeders, men inte att man ska rida de unga hästarna så fort. Blir mycket för en 6åring att hinna med 6 starter och då tycker jag det räcker att man bara behöver rida på tid i 4 av dem, men det är min åsikt, och jag är ju ett blåbär inom sporten så jag ska väl egentligen bara vara tyst :D

Nej klart du inte ska vara tyst!! Denna sporten mår bra av lite utomstående folk som har synpunkter.

Angående Breeders så behöver man inte bry sig om tiden i dom vanliga 100 klasserna så länge du håller dig under minuten för långsamt.

Det är bara i stilterräng eller häststil eller vad fan det heter som det blir poängavdrag. Dock är/ska tempot vara lägre än i vanlig 90 och 100 klass i 90 klassen är tempot 460m/minut och i 100 klass 480m/minut att jämföra med 490 respektive 520m/minut som det är i riktig fälttävlan.

Var låg nivån på poängen på unghästarna? Var det "svårt" att komma upp i kval? (7,0)

Nyfiken på hur bedömningen kommer att bli! :)

Ja jag med, det får ju inte bli omöjligt på den biten , jag menar så många stilterräng anordnas det ju inte och inte sjutton har man lust att åka 70 mil för att rida en stilterräng bara för att hästen sicksackar sig fram på de man råkar finna inom lämpligt avstånd, jag menar det är ju inte helt omöjligt när det gäller unga hästar :eek:
Isåfall tror jag dom skjuter sig själva i foten och BT kommer bli ännu tunnare när det gäller startfälten.

Håller med, tänkte inte alls på tiden när jag red, trodde knappt det var något man behövde tänka på sålänge man inte red extremt långsamt.
Min häst (unghäst) gjorde en jättefin runda och fick massor av beröm och höga poäng en bra bit över 7.0. Men då jag fick tidsfel slutade poängen på 6,2, långt ifrån kval om jag hade behövt det. Tittade på filmen och jag rider normala vägar och håller en bra galopp, skulle jag ridit inom tiden hade jag fått rida riktigt fort = inte lika bra språng för hästen.

Men den banan är ju svängig och svår att hålla tiden på, blir kanske annorlunda på en annan bana. Men det är ju iaf något att tänka på i fortsättningen kan jag tycka. Eller så får man väl lära sig rida fort och fint helt enkelt ;)

Jag förstod inte heller riktigt bedömningen av unghästarna. Jag fick ett protokoll för mig och ett för hästen. Hästen hade fler plus i kanten än jag :angel: Men ändå var det samma poäng, läggs häst och ryttare ihop i terränghäst men bara ryttaren bedöms i stil? Någon som vet? :)

Okeej, kul att du delar med dig!

Red du 90 eller 100? Nu är det ju 90 som är aktuellt för min del, var det lika svårt med tiden i bägge klasser? Kvalprincipen gäller ju även 100 eftersom 6-åringarna ska gå där...

Verkar ju lite nesligt om man ridit i vad som av domarna ändå bedömts vara ett bra tempo (och fått bra poäng) men sedan ska missa på tidsavdrag :(

Och jag är rädd för att alla stilterräng kommer bli ganska svängiga eftersom domarna (väl?) skall kunna se alla hinder = man har inte så stor yta att röra sig på.

Verkar lite konstigt dock med att poängen skulle räknas samman - trodde det reds som två separata klasser!

Jag upplevde samma sak som du, jag hade absolut inte velat rida fortare än jag gjorde om jag hade haft en unghäst, och jag red ju oxå för långsamt. Nu spelar det ju som sagt inte mig någon roll eftersom jag har en gammal häst, men jag hade reagerat på det om jag suttit på en unghäst.

Ja jag tror tempot är samma. Att de var slaviska med tiden menar jag att red man en sekund för långsamt så fick man avdrag för det, så red man generellt en runda som landar på 7,2, vilket nog inte är helt lätt, men sen rider 3s för långsamt så hamnar man ju under 7,0 som är godkänt som kval. Tempot var nog inget de bedömde stilmässigt alls, utan det verkade vara väldigt inriktat på just det som skulle bedömas, ryttarens ridning för de äldre hästarna och hästarnas potential för unghästarna, om jag förstått det hela rätt. Så jag skulle tro att det generellt var att folk red för långsamt som drog ner poängen pga avdrag för överskridande av optimaltiden, för det var många stiliga rundor!
Vet med all säkerhet att 3:an i 100-klassen red på 6,9 och tror bara det var ettan som var över 7,0 i min klass, men på den sistnämnda punkten kan jag ha fel. De var dessutom duktiga ryttare som (jag tror) alla ridit iaf 2* tidigare.

Vad gällande att hålla uppe tempot så har jag ju inga erfarenheter av lätt klass sedan tidigare att jämföra med, men pratade med Anna Hassö lite efter ritten och hon tyckte att det var för snirkligt för de unga hästarna, tex svängen efter häcken som först blir en vänstersväng och sedan en högersväng där sedan hindret kommer hastigt. Och det var som du säger inte jättemånga galoppsträckor, det var väl i princip mellan hinder 2 och 3 och mellan hinder 8 och 9 som man kunde galoppera på lite mer.

Men kul var det!
Tycker stilbedömning är en bra grej att ha som kval inför breeders, men inte att man ska rida de unga hästarna så fort. Blir mycket för en 6åring att hinna med 6 starter och då tycker jag det räcker att man bara behöver rida på tid i 4 av dem, men det är min åsikt, och jag är ju ett blåbär inom sporten så jag ska väl egentligen bara vara tyst :D

Så är det väl dock i vanlig fälttävlan oxå? Över optimaltiden får man straff medan intervallet optimaltiden - 15 s inte innebär straff. Jag kollade dock bara snabbt i TR 2012 på mom 469 och är inte mer insatt än så.

Tempot tror jag bedömdes som så att det skulle vara anpassat till hindertypen. Tiden visste domarna inte om utan sekretariatet drog av ev tidsfel när protokollet lämnats vidare.

Dock är/ska tempot vara lägre än i vanlig 90 och 100 klass i 90 klassen är tempot 460m/minut och i 100 klass 480m/minut att jämföra med 490 respektive 520m/minut som det är i riktig fälttävlan.

Tack för info!

Håller med, tänkte inte alls på tiden när jag red, trodde knappt det var något man behövde tänka på sålänge man inte red extremt långsamt.
Min häst (unghäst) gjorde en jättefin runda och fick massor av beröm och höga poäng en bra bit över 7.0. Men då jag fick tidsfel slutade poängen på 6,2, långt ifrån kval om jag hade behövt det. Tittade på filmen och jag rider normala vägar och håller en bra galopp, skulle jag ridit inom tiden hade jag fått rida riktigt fort = inte lika bra språng för hästen.

Men den banan är ju svängig och svår att hålla tiden på, blir kanske annorlunda på en annan bana. Men det är ju iaf något att tänka på i fortsättningen kan jag tycka. Eller så får man väl lära sig rida fort och fint helt enkelt ;)

Jag förstod inte heller riktigt bedömningen av unghästarna. Jag fick ett protokoll för mig och ett för hästen. Hästen hade fler plus i kanten än jag :angel: Men ändå var det samma poäng, läggs häst och ryttare ihop i terränghäst men bara ryttaren bedöms i stil? Någon som vet? :)

Fort och BRA isf :p Hur fint man red hörde jag inte domarna kommetera ett ord om på hela dagen :)

Tycker det låter som en viktigt punkt att ta upp med vem man nu ska prata med, tiden för unghästarna!

Bedömningen av unghästarna skrev jag en rad om innan. Jag förstod det som att de bara missat att dela upp unghästar och vuxna i 90 och 100. Unghästarna ska ju ha en egen klass. Därför gav de både en bedömning på ryttaren och hästen så ingen skulle bli missnöjd tror jag :)

Att du och hästen fick samma poäng var bara en tillfällighet :) ni bedömdes alltså helt för sig. Och hade klassen (100) delats upp i vuxna hästar och ryttare hade du bara fått ett protokoll för din häst så som det är tänkt och beskrivet.

Okeej, kul att du delar med dig!

Red du 90 eller 100? Nu är det ju 90 som är aktuellt för min del, var det lika svårt med tiden i bägge klasser? Kvalprincipen gäller ju även 100 eftersom 6-åringarna ska gå där...

Verkar ju lite nesligt om man ridit i vad som av domarna ändå bedömts vara ett bra tempo (och fått bra poäng) men sedan ska missa på tidsavdrag :(

Och jag är rädd för att alla stilterräng kommer bli ganska svängiga eftersom domarna (väl?) skall kunna se alla hinder = man har inte så stor yta att röra sig på.

Verkar lite konstigt dock med att poängen skulle räknas samman - trodde det reds som två separata klasser!

Se ovan ang poängen, det ska vara separata klasser precis som du tror :D

Tycker ni domarna ska veta vilken tid ekipaget ridit på och ta med det i bedömningen? Är det tänkt så?

Ang unghästarna och tiden verkar det ju vara ett tydligt problem?

Jag har åsikt.. ngn förvånad? :angel:

Jag tycker man ska ta tiden men den ska bara användas som utslagsgivande.

Jag tycker inte man ska få avdrag för tiden utan självklart ska domarna döma ner långsamma ritter (el fel vägval) alt för snabba ritter. Nu är det så illa att du får dubbla avdrag om du ridit för långsamt men inte om du ridit för snabbt.
Visst är det farligt att rida för långsamt men det är såmycket som spelar in på just stilbedömning eftersom banorna är komprimerade. finns inga galoppsträckor, sväng hit och dit.

Sen jobbar vi just nu för att avdragen för tid inte ska räknas med på unghästarna så deras kval ska vara godkänt.
Håller du med om detta så maila tex Lottis på ASVH eller Bibbi.

Resultatet i 100-klassen talar lite för sej. De 2 först plac hästarna har gått högre klasser, ryttaren som vann red i ett högre tempo spec på slutet och den hästen fixade det väl.

När vi kom så var det enda vi hrde från ponnyryttarna när man frågade hur det gick/gått: Måste rida fortare/svårt att hålla tiden, gasade inte tillräckligt. Jag blev förtvivlad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hanna hade ingen häst som kvalade men fan vad retligt det hade varit att få notan 8.2 ,ed 1.3 avdrag för 13 sek över tiden... dvs icke gdk kval med 0.1 :eek:
och då på en runda där domaren inte uppfattade den som långsam! Snirkliga vägar gjorde det.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 327
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka