Sv: stigläder innanför eller utanför kåpan?
Kl
Nu har jag läst hela tråden och blev lite förvånad.
Jag sökte uppp den för att jag upptäckte att i min nya dressyrsadel kan man ha dem innanför
Något jag har saknat väldigt i de två senaste dressyrsadlarna. Det gick på den innan de två senaste och det tycker jag är mycket bättre!
Dels sparar man ju sadeln så den är mera värd när man säljer den
(sa försäljaren när den sadeln som jag haft innanför lämnades in)
Jag tror inte den löser ut sämre, om man inte har något som hindrar, man får öppna upp hela vägen (det sitter ju en liten lös skinnbit som man får sprätta bort på en del sadlar, om man ska kunna ha innanför.) OM stiglädret dras bakåt för att man åker av så ger ju kåpan med sej och är man på väg av lär man inte klämma fast med benet heller
Jag testade att dra bakåt på min gamla när jag hade innanför och den släppte lika lätt
Jag tycker inte det är låst utan skönare, det känns "renare" vid skänkeln, när man är van att ha dem innanför upplever man stiglädren som "knöliga" och ivägen..Men jag minns att med den förra kändes det lite låst först men tror det var mest psykologiskt, faktiskt, sen kändes det inte alls så.
Så jag blev lycklig när jag såg att det gick att ha så igen
upptäckte sen att jag var rätt ensam om det, lustigt nog, när jag hade förra sadeln som gick att ha innanför hade de flesta det
i of s i ett ganska dressyrinriktat stall då....