stigläder innanför eller utanför kåpan?

Sv: stigläder innanför eller utanför kåpan?

Utanför. 1) känner mig lite hindrad i rörelserna om de är innanför.
2) min dressyrtränare (som även säljer sadlar) sa att den sadeln jag rider med inte är gjod för att ha dem innanför, ven om det går, så om ngt händer så täcker inte förskringen det för sadeln användes på ett sätt som den inte är gjord för.

KL

utanför på alla sadlarna av flera anledningar (utan inbördes rangordning):

*Snyggast utanpå
*Inte lika fastlåst
*Säkerhetstänk

sen att man alltid ska rida med krämpan nerfälld som någon skrev :confused: de gånger jag har råkat göra det (typ glömt fälla upp den efter puts) så har stiglädret trillat av UNDER ridning:crazy: (är inte ensam om det heller) krämpan torde juh finnas där av en anledning.. däremot så ska man se till att de är lätta att fälla upp och ner så att de snabbt kan lösa ut om ngt skulle hända, så har iaf jag fått lära mig det. (givetvis har jag juh säkerhetsstigbyglar oxå..)

Jag har utanför och har aldrig prövat innanför men det känns som en rätt stor säkerhetsrisk så jag tror inte att jag vill ha det så hela tiden men att pröva någon gång hade varit roligt.

*knapplån* nu har jag flyttat stiglädrerna till utanför på min nya sadel och red igår. Tyckte det kändes lite olikt. Va nog bekvämare och ha dom innanför (trodde aldrig jag skulle säga så,,,brukar ogilla o ha dom inanför annars) men det gick bra ute också,,,säkerhet går alltid i första hand :-)

Har ridit både utanpå och innanför med lädrena. I dressyrsadeln har jag dem innanför, helt enkelt för att jag trivs bäst med det.
I hoppsadeln har jag dem utanpå.

Utanför..
Aldrig ridit med det innanför (hur får man fast det då?)
Har nu bara en kåpa på sadeln, så det får bli utanför :D

Alltid utanpå. Hade en kort period innanför på en sadel, men det kändes bara obekvämt och låst.

jag har innanför, mkt bekvämare så och jag tycker inte alls att det är någon skillnad :p

Kl
Nu har jag läst hela tråden och blev lite förvånad.

Jag sökte uppp den för att jag upptäckte att i min nya dressyrsadel kan man ha dem innanför:bow::love: Något jag har saknat väldigt i de två senaste dressyrsadlarna. Det gick på den innan de två senaste och det tycker jag är mycket bättre!
Dels sparar man ju sadeln så den är mera värd när man säljer den:angel: (sa försäljaren när den sadeln som jag haft innanför lämnades in)

Jag tror inte den löser ut sämre, om man inte har något som hindrar, man får öppna upp hela vägen (det sitter ju en liten lös skinnbit som man får sprätta bort på en del sadlar, om man ska kunna ha innanför.) OM stiglädret dras bakåt för att man åker av så ger ju kåpan med sej och är man på väg av lär man inte klämma fast med benet heller:cool:
Jag testade att dra bakåt på min gamla när jag hade innanför och den släppte lika lätt:confused:

Jag tycker inte det är låst utan skönare, det känns "renare" vid skänkeln, när man är van att ha dem innanför upplever man stiglädren som "knöliga" och ivägen..Men jag minns att med den förra kändes det lite låst först men tror det var mest psykologiskt, faktiskt, sen kändes det inte alls så.

Så jag blev lycklig när jag såg att det gick att ha så igen:banana: upptäckte sen att jag var rätt ensam om det, lustigt nog, när jag hade förra sadeln som gick att ha innanför hade de flesta det:confused: i of s i ett ganska dressyrinriktat stall då....

Senast ändrad av en moderator:

Innanför. Jag tycker att det är snyggast och bekvämast om man är själv att rida i den sadeln, annars blir det väldigt krångligt...:p

Knapplån.

Min tränare som även är diplomerad sadelinprovare berättade att kåpans främsta uppgift är att skydda sadelns sömmar från stiglädret. Man bör alltså inte ha stiglädret innanför kåpan då detta sliter på sadeln.

innanför på både dressyr och hopp.
nyps annars har även stigläder med t-spännen.

Liknande trådar

Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
350
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under förra veckan hölls SWBs bruksprov för fjärde året i rad på Ridskolan Strömsholm utanför Västerås. Hela 48 hingstar stod tillsist...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka