stigläder innanför eller utanför kåpan?

Sv: stigläder innanför eller utanför kåpan?

Utan för på allroundsadeln och innan för på dressyrsadeln som har fasta krämpor(star trekk).
En stor fördel med att ha dom innanför är att jag inte får skavsår då jag rider i shorts:cool:

Utanför, fattar inte öht att man kan vilja ha dem innanför -det känns ju inte alls bra på ngt sätt :confused:
nej jag har också tyckt det kännt helt mysko att ha innanför tidigare. Har nästan kännt mig helt fastlås och ger mig smått panik-känsla...men den sadeln jag har nu ger inga såna känslor alls fastän dom är innaför, det känns mkt fritt. Men jag vill inte ha dom innanför om det är "faligt" om det sker en olycka. Då sliter jag hellre på sadeln och sätter dom utanför.

Jag har mina innanför, har läst en tråd med diskussion om hurvida det är farligt att ha lädrena innanför kåpan och frågade därför sadelutpeovaren om detta. Jag fick svaret att det inte är någon skillnad säkerhetsmässigt, men att man oavsett hur man har lädren inte ska fälla upp "piggen" på krämpan.

det är de facto en fysisk omöjlighet för lädret att lösa ut när det ligger a) ett ben över och b) en kåpa över dessutom - om man fastnar i stigbygeln så blir lädret fortfarande fastlåst av kåpan på ett helt annat sätt än om det ligger ovanpå sadeln.

Men har inte Innovan kortare kåpor än andra? Jag tyckte det såg ut som så när jag lånade hem den.

då kanske inte känslan av att vara låst blir lika stor.

Nu när jag provar sadlar till höger och vänster så rider jag alltid med stiglädren innanför, shit vad låst man blir, men upplevde inte samma på Innova faktiskt :o

Utanför med tanke på säkerheten. Har dock haft innanför förut och tyckte inte att det gjorde någon skillnad rent bekvämlighetsmässigt. Hur mycket viftar ni andra omkring med era skänklar egentligen?

jag har mina utanför. skulle dock vilja känna på hur det känns att ha dem innanför - just för att kunna jämföra.

Har utanpå just för att det är en risk att ha dem innanför.

Har dem utanför! Har aldrig ens kommit på att man Kan ha dom innanför om jag ska vara ärlig! :o Kanske får testa någon gång!

Innanför på dressyrsadeln just nu, utanför på allround sadeln.
Varierar faktiskt på dressyren, men känner inte någon större skillnad.

Skulle inte våga ha dem innanför. Jag har liksom haft min beskärda del av olycka... :D

*viskar* sen tycker jag det är fult att ha innanför också.

*delvis kl*

Det är många som nämner att det skulle vara så mycket farligare att ha dem innanför. Kan ni inte utveckla det lite?
Så som min sadel är konstruerad ser jag det inte som att "metalllåset" inte skulle lösa ut om man skulle riskera att bli eftersläpandes...

Har "bara" hänt mig en gång att jag blivit eftersläpandes och då var det med en sadel där stiglädren satt utanpå.
Har å andra sidan aldrig åkt av i en sadel med stiglädrena innanför...

knapplån
Om man väljer att ha dem utanför eller under är väldigt individuellt och beror mycket på hur sadeln är utformad också. Om man känner sig låst på något sätt skulle inte jag heller ha dem innanför. Ingen vill väl känna sig låst i sin sits? (Jag hatar att känna mig låst så jag gillar inte i helskodda ridbyxor av den anledningen tex, men stiglädren under kåpar är bara bekvämt för mig.)
Den enda tips jag kan ge är att prova sig fram och känna efter vad som passar just dig. Det ska vara bekvämt i sadeln.

*kl* jag har dem innanför på dressyrsadeln. Har aldrig tänkt på säkerhetsrisken, men jag rider dressyr inte ramlar av :p Nä men skämt och sido - jag garderar mej med Mountain horse safety system stigbyglar på dressyrsadeln där en svart plastslang släpper på utsidan av stigbygeln om jag skulle drutta i backen...

Innanför, väldigt bekvämt och jag har krämpan nedfälld. Har aldrig upplevt att jag "sitter fast". Upplever mindre skav med att ha dem innanför och mina skänklar har lättare att fladdra iväg med lädren utanför. Tycker jag får en bra stadig skänkel med lädren innanför.

Jag har mina utanpå. Känner mig friare och mer rörlig så. Hade dem innanför i min förra sadel men blev väldigt låst av det.

Jag har stiglädren utanför, har aldrig kommit på tanken att ha dem innanför.. Provade dock en kompis sadel som hade lädren innanför och tyckte jag kände mig väldigt låst.

Har stiglädrena utanpå både hopp- och dressyrsadlarna, tycker de är klart snyggast o bekvämast!

Liknande trådar

Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
350
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under förra veckan hölls SWBs bruksprov för fjärde året i rad på Ridskolan Strömsholm utanför Västerås. Hela 48 hingstar stod tillsist...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V