Stigläder i olika längd?

bettysmatte

Trådstartare
Hur många rider med sina stigläder i olika längd? Kanske bara jag?

Efter att ha "kämpat" länge med sadlar (ja, flera stycken) som ville glida snett på ett par olika hästar, har jag insett att det varken är hästarna eller sadlarna det är fel på. Jag måste helt enkelt ha olika långa ben! Jag har kortat mitt stigläder på höger sida ett hål. Nu när jag rider får jag inte kramp i vaderna längre, vilket annars var ett problem. Sadeln glider inte längre, och hästen känns faktiskt nöjdare också.

Någon mer som har samma problem?

Sv: Stigläder i olika längd?

Vissa dagar har jag så också:smirk:
Vet inte varför, nästa dag kan jag ha jämna, ibland kan det vara 2 håls skillnad:O

jag HAR olika långa ben.
Så jag får ont i ena knät eftersom det benet måste jag ha mer böjt än de andra om jag har korta stigläder.
Så ibland har jag också fått rida med ena (det vänstra) stiglädret ett hål längre. Jag har också märkt att har jag lika långa stigläder så kan sadel glida lite, eller jag hamnar snarare snett i sadeln för jag trycker ner benet och hälen så mycket, så då funkar det bäst om man länger ett hål:)
Men sen kan mina ben också vara sådär, att vissa dagar är det helt normalt!:D

Lätt att kolla. Lägg dig på sängen, på mage, och he fötterna helt utsträckta. Då kan du känns, eller någon kan kolla, att den ena foten förmodligen är placerad längre "ned".
Kotknackare kan fixa det.

Haft samma problem när jag red på ridskola. Dom envisads med att jag måste ha exakt lika långa stigläder fast än jag har ett lite längre ben:D När jag börja rida privat och fick mina egna hästar så har jag alltid haft det vänstra stiglädret längre. Det var min sjukgymnast som sa åt mig att göra så och det har funkat super bra.. :)

Kotknackare kan fixa det.
Det var nog att dra lite väl snabb slutsats.
Benlängdsskillnad kan en kotknackare aldrig fixa. Det hörs ju på namnet liksom!
Däremot finns det många som går runt och är tex sneda i bäckenet, som UPPFATTAS som benlängdsskillnad, och det kan en kiropraktor hjälpa till med.

(Dottern HADE olika långa ben, men det är korrigerat nu genom operation.)

Senast ändrad av en moderator:

Jag får också göra det. Jag tror inte att jag har olika långa ben och brukar inte behöva göra det annars. Men det är inte alltid man haft turen att rida i nya fräscha stigläder så jag kanske ofta har ridit runt med olika långa läder. Just nu tycker jag att jag måste länga ett eller två hål på ena sidan. Vet inte om det beror på sadeln eller om hästen är sned. Har väl varit sned i bäckenet förr men nu är jag rak.

Däremot finns det många som går runt och är tex sneda i bäckenet, som UPPFATTAS som benlängdsskillnad, och det kan en kiropraktor hjälpa till med.

Ja, du har alldeles rätt, jag var lite för snabb där, och tänkte bara på hur det varit för mig...
Jag hade låsningar längst ned i ryggen, och därför var mitt ena ben 2 cm kortare än det andra.
Har också en borderterrier btw

Jag upplever att stiglädret på vänster sida töjs ut och blir längre pga av alla uppsittningar, därför skiftar jag då och då.

Dessutom tror jag att sadeln blir sned när man bara sitter upp från vänster sida. I morgon får jag hem min sadel nyomstoppad. Då ska jag tvinga mig att sitta upp från höger sida varannan gång :eek:

Jag är låst i vänster höft och kommer inte ner lika bra på den sidan. När jag rider i min barbackasadel så kanar den åt höger. Vet inte hur jag ska göra för att lösa det?

Tror iois att det är bra att rida utan stigbyglar och tvinga det benet att komma ner bättre. Men jag upplever oxå känslan av att lädren är olika fast de inte är det när jag kollar rakt framifrån

Jag upplever att stiglädret på vänster sida töjs ut och blir längre pga av alla uppsittningar, därför skiftar jag då och då.

Dessutom tror jag att sadeln blir sned när man bara sitter upp från vänster sida. I morgon får jag hem min sadel nyomstoppad. Då ska jag tvinga mig att sitta upp från höger sida varannan gång :eek:

Jag är låst i vänster höft och kommer inte ner lika bra på den sidan. När jag rider i min barbackasadel så kanar den åt höger. Vet inte hur jag ska göra för att lösa det?

Tror iois att det är bra att rida utan stigbyglar och tvinga det benet att komma ner bättre. Men jag upplever oxå känslan av att lädren är olika fast de inte är det när jag kollar rakt framifrån

Mina läder är helt nya så jag har inte hunnit med så många uppsuttningar än. Sadeln är inte heller så gammal och jag försöker att alltid sitta upp med pall för att skona sadeln. Men borde inte sadeln förhoppningsvis bli rak om man får den omstoppad? Under förutsättning att bommen är hel...

Om du vet att du är låst i höften så är det säkert därför som du upplever att dina läder är olika. Det kan vara svårt att tvinga sig rätt bara med viljans kraft. Mitt tips är att gå till en kiropraktor, ev. till nån massör (som inte bara masserar för njutningens skull) om låsningen är muskulär. Sedan kan det vara en god idé att träna sina muskler för om man gått med en låsning länge har kroppen anpassat sig till snedheten och det kan ta ett tag att rätta till detta. Stretching kan också vara bra. Jag behöver ofta dra ut min höftböjare när jag har ridit.

kan vara så att om du är mer spänd i ena benet så att muskeln drar ihop sig och benet då blir kortare. tror att jag oxå har lite ojämna ben men brukar försöka ha stigbyglarna så det känns jämt för mej.
Vet inte vad som är bäst att ha de så att det känns jämt för en själv elelr att ha de så att stiglädrena är lika långa... borde ju vara bättre att ha det så att det blir jämt för en själv så att man inte hamnar snett eller sitter mer på ena sidan.

Dessutom tror jag att sadeln blir sned när man bara sitter upp från vänster sida.
Instämmer där. Vi upptäckte att dotter nummer två satt snett i sadeln och ofta hade svårt att få till lika långa läder. Ändrade var och varannan dag utan att få till det. (Hon HAR lika långa ben! :D) Det visade sig att sadeln var sned i stoppningen och gled lite åt sidan varpå ungen hamnade snett o.s.v.
Har precis fått hem sadeln nyomstoppad från vår sadelmakare och vips, så var alla problem ur världen!
Kanske inte är så för alla, men i alla fall värt att kolla upp.

Gissa hur många gånger vi fått höra av folk att "dottern bara behöver gå till en kiropraktor, så löser sig allt!"
-Mmmm, men hon har OLIKA LÅNGA BEN!
"Ja, men en kompis kompis hade också det och fick det fixat hos en kiropraktor, bla bla bla......"
Oftast sitter det, precis som du skrev, låsningar och annat högre upp, så att benlängden egentligen är liksidig, men det ter sig så som att det vore en skillnad. I de fallen har oftast en läkare inget att tillföra utan då är det kiropraktor eller liknande som gäller.

Om nu sadeln är korrekt o.s.v.tycker jag inte man ska stirra sig blind på läderlängden, utan gå mer på känslan. Ridningen blir ju inte bättre av att lädren är lika om det inte känns bra!

Jag rider med ett håls skillnad imellanåt men då vet jag att det är dags o besöka massören igen ;) Jag har en låsning i ryggen som kommer tillbaka med jämna mellanrum och då blir jag sned - benen blir olika långa. Jag var faktiskt o mätte mina ben hos sjukgymnasten (när jag började min sneda utredning) och då var de lika långa. Exakt 83.2 cm :p Eftersom sjukgymnasten inte kunde hjälpa mig gick jag vidare till en massör som min tränare rek. och då fick jag äntligen ordning på mig.

Frågade även min ET vad hon tyckte om att ändra lädren och hon tyckte att det var bättre att jag ändrade stiglädren efter vad jag kännde än att de promt skulle vara lika långa. Gissa va lycklig jag blev när jag helt plötsligt hade 2 sittben ;)

Så kolla upp dig först och rid vidare sen, det är inte bra för din kropp att vara sned.

Känner man på något vis om kroppen är sned? Jag har, t. ex., aldrig ont i ryggen...

De flesta som har "olika långa ben" har inte det egentligen utan snedheten beror just på att kotor ligger fel. Det kan en kiropraktor hjälpa till med. Snedheten orsakar sekundära problem i sin tur.

Att sadeln är rak när jag hämtar den idag hoppas jag verkligen!!!

Men grejen är ju att jag inte vill att den ska bli sned igen genom att sitta upp från samma sida hela tiden...

på en häst som jag rider så känns det som att jag sitter snett, för jag måste hela tiden sätta mig tillbaka, liksom.
Måste kolla upp så att sadeln inte är sne då!:eek:

Men som sagt mina ben är lite ojämna, och min ridlärare sa att det kan vara bäckenet också, men där har jag inga problem vad jag vet:)

Nej, du behöver inte ha några egentliga syndrom, kroppen är väldigt bra på att skydda sig. Det kanske är en liten stelhet eller att man inte är så kordinerad i vissa rörelser. Jag hade problem i nacke/skulderblad och då satt själva roten av problemet i bäckenet.

Precis så var det då vår sadel behövde fixas!
Fast det behöver ju inte alls betyda att själva sadeln är sned eller defekt på något vis. På vår var det bara stoppningen som "satt sig" mer på ena sidan, så den behövde bara justeras i stoppningen.

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka