Stigläder i olika längd?

Sv: Stigläder i olika längd?

Ja, självklart. Iaf enligt all min erfarenhet och ofta "hjälper" häst och ryttare varandra att bli ännu snedare. Då så beror det på hur mkt man tränar liksidighet, då försöker man ju rätta till problemet.

jag har höger stigläder ett hål längre jämt, men det är för att jag har olika långa ben.. precis som alla andra ;) men jag har broskbildningar i höger ankel efter en dubbelstukning som läkarna sa åt mig att ha 100% stilla.. med minskad rörlighet som följd :mad:

musklerna i benenn är dock lika, kontrollerar att jag sitter mitt i sadeln och att mellandelen är jämn (höft/rumpa/lår/knä) på båda sidor om sadeln.. underskänklarna har lite mindre krav på sig :p

för att känna av om men är liksidig i musklerna kan man göra lika som på hästen.. sidvärtsrörelser! :idea: haha låter skitdumt men geom att trampa över och käna längden på steget tränar man benen liksidigt.. samma med att räkna takten, 1, 2, 3, 1, 2, 3 osv märker man av om man alltid t.ex tynger med på västerbent eller "faller fram" och spänner sig är man sätter i högerbenet men tar lättare steg med vänsterbenet eller håller emot mer, då pressar man sig att göra lika på andra benet.. precis som när man pressar häststackarn att gör öppna lika bra åt höger som åt vänster :p

kan vara så att om du är mer spänd i ena benet så att muskeln drar ihop sig och benet då blir kortare. tror att jag oxå har lite ojämna ben men brukar försöka ha stigbyglarna så det känns jämt för mej.
Vet inte vad som är bäst att ha de så att det känns jämt för en själv elelr att ha de så att stiglädrena är lika långa... borde ju vara bättre att ha det så att det blir jämt för en själv så att man inte hamnar snett eller sitter mer på ena sidan.

Precis. Jag tror ínte att det är så vanligt att kotor sitter fel och bäcken är sneda utan istället är det att musklerna i bäckenet, benet och där omkring är olika spända och drar upp benen olika mycket.

Jag har höger ett kortare, för jag är sned, men de blir rakare å bättre :)

Blir ryttaren sned om hästen är det?

Det där måste jag testa om jag förstog det:D
ja, gör det, träna skritt, trav och galopp med olika tvärning och steglängd.. tempoväxlingar och testa att bara vrida överkroppen åt olika håll, hoppa på ett ben och växla till det andra efter 5 hopp.. man känner ganska fort vilket ben som är stelare, minst musklat, böjbarast etc etc..

Blir ryttaren sned om hästen är det?
hästen blir oftast sned även fast ryttaren inte är sned i skelettet, att du är högerhänt och ex inte mockar lika många tag med vänster hand som höger gör din högersida starkare, och med det så blir hästens vänstersida oftast starkare..

prova bara att sitta upp från högersidan.. du har oftast inte alls samma styrka och smidighet att ta dig upp på den sidan och det bevisar tydligt att du är oliksidigt musklad :)

*kl*
Jag har ett halvhål kortare på höger. Har jag nyligen varit hos naprapaten kan jag ha lika men sen drar det ihop sig igen så jag får korta.

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
862
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka