Krävs nog en förklaring vad jag är ute efter..
Jag har inga problem att få ner honom (räcker med rösten) när han reser sig. Och skulle jag precis när han tänker resa sig ta i vanlig grimma skulle han genast avbryta försöket. MEN..hans 20 minuters promenad per dag är det enda 'roliga' han ser på hela dygnet. Så jag vill gärna att han ska kunna gå på långt grimskaft och titta sig omkring etc. Nackdelen med detta är att när han är påväg upp så tar det för lång tid för mig att hala in grimskaftet så mycket så jag kan sträcka det. Kan jag bara sträcka det så avbryter han genast. Men nu hinner jag inte få in det tillräckligt fort, utan han hinner ställa sig. För att få ner honom räcker det med rösten. Så problemet är inte så.
Men om jag hade ett stigbett, där det räckte med att vicka lite på grimskaftet för att avbryta tankarna på att ställa sig så skulle jag komma åt honom och avbryta redan när han TÄNKER resa sig. Vi har ju tyvärr inget röstkommandor som betyder 'gör inte det du tänker göra'.
Så jag skulle kunna lösa det genom att ha honom i kortare grimskaft så att han endera själv sträcker grimskaftet när han är påväg upp, eller att jag sträcker det. Det är allt som krävs för hans ka avbryta. Men då blir det på bekostnad av att han kan gå och titta sig omkring och åt alla håll, och det vill jag helst inte.
Och med långt grimskaft (spelar ingen roll om det är repgrimma eller vanlig, det funkar lika bra) så det enda jag 'på håll' kan göra för att avbryta tankarna på att resa sig är att be honom backa (genom att vicka på/skaka på grimskaftet). Och det fungerar, men det är inte så himla bra för hasen, och dessutom blir promenaderna väldigt 'ryckiga'.
Så tanken är att om jag med ett stigbett kan påverka genom att bara vicka lite på grimskaftet så det märks i stigbettet redan när han tänker upp (dvs utan att behöva sträcka grimskaft eller 'ta' i honom) så kan jag utan att behöva ge avkall på det här att kunna se sig omkring, och utan att tappa 'flytet' i promenaden kunna få bort stegringarna.
Det är liksom bara något han kommit på hur kul det är - stegrandet. han stod ls på stallgången igår i 15 minuter och tittade ut genom den öppna stalldörren utan att ens tänka tanken på att rymma ens när jag stod 2 meter bakom honom och fotograferade. Så det är inte mycket mer än att utan åthävor bryta idderna om att resa sig som krävs. Och som sagt, jag vill kunna göra det UTAN att behöva ha honom i så kort grimskaft att jag hinner sträcka det. Ta tag hårt i honom finns inget behov av, inte helelr repgrimma (jag har dock en så det är smal sak att lägga på men det finsn inget behov) utan att på avstånd med bara en rörelse på handleden bryta tanken på att gå uppåt (och då utan att backa honom)