Stigbett till häst som reser sig?

Alexandra_W

Trådstartare
hur är det med stigbett, bra eller dålig lösning till häst som reser sig? Inte för att få ner, utan hindra de går UPP?

usch, skulle du våga använda ett verkligen?Jag är för alltid avskräckt...
har nämligen sett en ponnyhingst med söndertrasad tunga efter en stigbettspromenad som gick fel...
Men är det i kunnigare händer än den gången kanske det inte går riktigt så fel...

usch, skulle du våga använda ett verkligen?Jag är för alltid avskräckt...
har nämligen sett en ponnyhingst med söndertrasad tunga efter en stigbettspromenad som gick fel...
Men är det i kunnigare händer än den gången kanske det inte går riktigt så fel...

Jadå, SÅ är jag inte oroad =) Däremot gillar jag inte stigbett just för de är så förbaskat skarpa. Därför har jag under alla år inte införskaffat något utan den stigbetsshantering jag gjort har varit med andras hästar och då på de som varit av typen bulldozer, dvs kunnat dra iväg annars och de har varit små lamm med stigbett.

Det jag funderar på nu är konvalescentvalacken. En månad på box (en månad kvar) och han har varit änglasnäll, fram till igår då någon bytt ut honom mot Vildhingsten Allan Ballan. Han är såpass väluppfostrad att han vet att man INTE får sträcka grimskaftet, så det gör han inte. Däremot så låtsas han bli rädd för allt som finns, exploderar rakt upp i luften och när man då talar omf ör honom att 'hörredudu!' så ställer han sig istället. Kommer ner efter en halv sekund och det räcker att jag harklar mig. Men det märks på honom att han börjar tycka det är KUL att stå på bakbenen. Och jag tycker inte riktigt att det är lika kul som han tycker ;)

Men han är alltså inget problem att hålla eller att få ner elelr så, men jag skulle vilja få bort de där ideerna om att stå på bakbenen.

Min första tanke var att rota fram kedjegrimskaftet från vinden, men sen kom jag på att jag med kedjegrimskaft fått honom att resa sig förr, han har reagerat på det - i hans tycke- extrema trycket och ställt sig av det. Det var därför jag började fundera på om det skulle vara bättre med stigbett? Han är väldigt känslig, jag leder som sagt i grimma på slakt grimskaft, man behöver aldrig TA i honom, och vid ridning är han väldigt känslig i munnen. Så min tanke med stigbett var att det skulle räcka med en liten fingervickning på grimskaftet för att han inte skulle ge sig iväg uppåt. Samtidigt så har jag dålig koll på vad för 'uppmaning' stigbettet ger till hästen då, dvs hur blir trycket? Nedåt? uppåt? Bakåt?

rena gissningen efterosoim jag alrig haft ett själkv i munnen, men nedåt är väl en kvalificerad gissning...rätta mig gänra ni som vet...
Jag skall precis ut själv till min egna lilla rövare som varit konvis en månad nu.För en vecka sen fick han fnatt och har varit på helspänn sen dess...han har fått lite lugnande på vets inrådan innan jag skall ta ut honom nu...

Mjo, fortsätter det här har jag tänkt be vet skriva ut lugnande tills jag ska börja skritta uppsuttet (hoho..). Men det känns som en 'overkill' nu, jag är rätt säker på att de här fånerierna ger sig rätt snart, och jag vill inte behöva ge lugnande en hel månad. Men soms agt, det vore himla käckt om han INTE kom på ännu mer hur kul det är att stå på bakbenen innan det ger sig ;)

Lycka till med din =)

Jag har uppfattningen att stigbett är onödiga, men jag har å andra sidan ingen jätteerfarenhet av dem... :angel:

Anledningen till att jag tycker de är onödiga är att jag inte riktigt förstår vad skillnaden mot ett vanligt bett är... :confused: Jag förstår skillnaden mot att lägga en kedja i munnen på hästen, men har svårt att klura ut vad en häst skulle kunna(eller snarare vilja...)göra med ett vanligt, t.ex. oledat bett som den inte skulle göra med ett stigbett i munnen?
Är ett stigbett så himla mycket smalare att det blir skarpare för det, eller är det ringen under hakan som gör det? Eller är det egentligen ingen skillnad alls?

Upplys mig gärna! :D (Annars håller jag fast vid min åsikt att de ÄR onödiga! ;))

och det frågar du mig? :devil:

Men stigbett ÄR såpass mycket smalare att det är skillnad mot vanligt bett. Stigbett är otorligt smala och ingens kulle ens komma på tanken att rida på så smalt.

Men det som får mig att fundera på stigbett framför vanligt bett är böjen under hakan, men det är också den som får mig att undra vilket HÅLL stigbettet eg verkar? Som jag 'hört' så när de reser sig med stigbett och du tar i grimskaftet så gör vinklingen som blir mha böjen under hakan att trycket blir mer bakåt på tungan. Ett vanligt bett verkar neråt när hästen står på bakbenen, om du inte står så att du är snett bakom bogen?

Men jag har ju inga problem att få ner honom (och skulle jag gå och hålla på kortare grimskaft skulle jag inte ha svårt att hindra att han gick upp heller, fast jag vill ju han ska kunna gå och se sig omkring), utan det jag vill är att med en lätt vickning kunna avbryta tankarna på att gå upp. Men om stigbettet då 'på backen' verkar fel så blir det ju fel ändå.

Men när de väl ställt sig har det en helt olik effekt vanligt bett. Även innan iom böjen, men jag vet inte om den innan är den jag önskar eller motsatt som sagt =)
Ett vanligt bett

Jag rekommenderar en smal repgrimma istället. Rätt använd är den mycket effektivare, dessutom risken för skador minimal.

Krävs nog en förklaring vad jag är ute efter..

Jag har inga problem att få ner honom (räcker med rösten) när han reser sig. Och skulle jag precis när han tänker resa sig ta i vanlig grimma skulle han genast avbryta försöket. MEN..hans 20 minuters promenad per dag är det enda 'roliga' han ser på hela dygnet. Så jag vill gärna att han ska kunna gå på långt grimskaft och titta sig omkring etc. Nackdelen med detta är att när han är påväg upp så tar det för lång tid för mig att hala in grimskaftet så mycket så jag kan sträcka det. Kan jag bara sträcka det så avbryter han genast. Men nu hinner jag inte få in det tillräckligt fort, utan han hinner ställa sig. För att få ner honom räcker det med rösten. Så problemet är inte så.

Men om jag hade ett stigbett, där det räckte med att vicka lite på grimskaftet för att avbryta tankarna på att ställa sig så skulle jag komma åt honom och avbryta redan när han TÄNKER resa sig. Vi har ju tyvärr inget röstkommandor som betyder 'gör inte det du tänker göra'.

Så jag skulle kunna lösa det genom att ha honom i kortare grimskaft så att han endera själv sträcker grimskaftet när han är påväg upp, eller att jag sträcker det. Det är allt som krävs för hans ka avbryta. Men då blir det på bekostnad av att han kan gå och titta sig omkring och åt alla håll, och det vill jag helst inte.

Och med långt grimskaft (spelar ingen roll om det är repgrimma eller vanlig, det funkar lika bra) så det enda jag 'på håll' kan göra för att avbryta tankarna på att resa sig är att be honom backa (genom att vicka på/skaka på grimskaftet). Och det fungerar, men det är inte så himla bra för hasen, och dessutom blir promenaderna väldigt 'ryckiga'.

Så tanken är att om jag med ett stigbett kan påverka genom att bara vicka lite på grimskaftet så det märks i stigbettet redan när han tänker upp (dvs utan att behöva sträcka grimskaft eller 'ta' i honom) så kan jag utan att behöva ge avkall på det här att kunna se sig omkring, och utan att tappa 'flytet' i promenaden kunna få bort stegringarna.

Det är liksom bara något han kommit på hur kul det är - stegrandet. han stod ls på stallgången igår i 15 minuter och tittade ut genom den öppna stalldörren utan att ens tänka tanken på att rymma ens när jag stod 2 meter bakom honom och fotograferade. Så det är inte mycket mer än att utan åthävor bryta idderna om att resa sig som krävs. Och som sagt, jag vill kunna göra det UTAN att behöva ha honom i så kort grimskaft att jag hinner sträcka det. Ta tag hårt i honom finns inget behov av, inte helelr repgrimma (jag har dock en så det är smal sak att lägga på men det finsn inget behov) utan att på avstånd med bara en rörelse på handleden bryta tanken på att gå uppåt (och då utan att backa honom)

Min erfarenhet av stigbett är mycket god. Om man vet hur det skall hanteras och med försiktighet så fungerar det utmärkt på "tokiga" konvalecenter, framförallt om de har tendenser att resa sig. Har de upptäckt vad som finns i munnen efter ett försök, då man hindrat dem att resa sig, så behöver man bara "skramla" lite med linan och det brukar räcka för att de inte skall resa sig eller hitta på andra "dumheter". Jag använder alltid lina, ej grimskaft, då jag vill kunna ge efter ordentligt vid behov och risken är mindre att tappa dem, för det är inte så lyckat med en häst som springer lös med stigbett i munnen. Jag sätter grimma utanpå och man kan vid behov knäppa fast både i grimma och stigbett ,men då måste man släppa ner grimman så långt att grimmans ring är nära stigbettets ring annars blir det fel vinkel på stigbettet. Om hästen skulle lägga tungan över stigbettet kan det även gå lite på tok och då är det bara att sätta på en nosgrimma så att hästen inte kan gapa och få tungan över bettet. Hoppas dessa tips kan vara något.

Tack, du har förstått vad jag menar med 'skramla med linan' =) (jag har gett upp att försöka förklara på en annan sida då jag inte lyckades).

jag har ett längre grimskaft än normalt, just för att kunna komma 'bort' en bit om de börjar hatta men ändå inte tappa.

Tungan över bettet tror jag inte är nån fara, han har aldrig haft sådana tendenser på vanliga bett (inte helelr kandaret), dock så avskyr han nosgrimmor, så vi får hoppas han håller tungan rätt i mun ;)

Jag får rapportera hur det går, ska bara ha tag i ett stigbett först =)

Ska man leda i träns överhuvudtaget så är stigbett att föredra oavsett. Ett tränsbett är inte gjort för att verka på annat sätt än som man gör vid ridning. Är du orolig kanske en ordentlig kapson kan vara bättre?!

Fast kapsonen verkar väl också mer bakåt? Iaf om jag inte ska TA i den (dvs ha kortare lina så jag kan ta tag snabbt, se vidare förklaringar =)) Det är klart sätter man i en sidoring så böjer man ju halsen och då avbryter man ju det snabbt, fast då måste jag ändå ha såpass 'kortä grimskaft att jag slipper 'hala in' först..

Kapsonen är suverän. Du kan dra tag (eller bara hålla kvar) och hästen har inget val än att vända huvudet MOT dig. Han stegrar väl inte rakt mot dig i alla fall? Och som du säger, då böjer du honom och stegringen avbryts.

Fast då blir det ju det där med att jag måste ha kortare lina. SOm jag beskrivit innan så räcker det med vanlig grimma eg, bara jag tar i linan så går han ner. (Eller säger ifrån med rösten, men jag har ju inget kommandor för 'gör inte det du tänker!' utan han hinenr ju upp). och jag vill ju ha honom på långt grimskaft så han ska kunna se sig omkring, och då hinner jag inte hala in det innan han står. Så då blir det ju eg samma sak med grimma... Dvs jag måste ha kortare grimskaft, på bekostnad av hur han kan se sig omkring då (han går med huvudet som en radar och kollar på ALLT, tror aldrig byn varit så intressant som nu *s*) tanken med stigbett var ju att det på lång lina skulle räcka med att rassla lite med den så han 'påminns' om stigbettet. (rassla med lina i grimma betyder back så det blir avigt).

Nåja, vi får se hur morgondagens promenad blir (dagens blev på kort grimskaft eftersom jag hade bråttom, och då var det ju inga problem) och så får jag klura

Men stigbett ÄR såpass mycket smalare att det är skillnad mot vanligt bett. Stigbett är otroligt smala och ingen skulle ens komma på tanken att rida på så smalt.

jodå, det skulle dom visst det :angel:

255331.jpg

Jisses!

Fast är det där bettet gjort för att rida på alltså? Det finns ju ganska smala 'showbett' t ex (de som brukar ha hästskodekoration istället för ringar?)

Och tvåledat med...riktigt rejält 'trevligt' kan man ju få det där. Hu.. Iofs, med rätt ryttarhand är det väl inte farligare än något annat bett, fast då blir ju vitsen med det än mindre..

Bara en lite fundering, om han reagerar på kedja att den är för skarp, borde det inte bli samma med stigbett? Jag skulle nog föredra (med risk att bli hängd) kedja över nosen. Man behöver inte ta i men kan lätt påminna om stundens allvar, och man kan ha långt grimskaft.

Varför skulle du bli hängd? =)

Det är iofs kedja under hakan jag haft som han rest sig av om jag tagit för mycket i (och för mycket är rätt 'lite' generellt sett)

Så tanken med stigbettet var att det ju inte klämmer åt under hakan (som ju eg inte är någon 'nedåtsignal' och rätt logiskt att försöka undvika det trycket med att ställa sig).

Kedja över nosen har jag inte ens funderat över. Vet inte varför faktiskt, antagligen för jag inte tyckt det fungerat i andra sammanhang (med andra hästar) eftersom det är svårt att ha en slak utan att den trillar ner över mulen. Fast det går ju att fixa, är eg bara att ta ett buntband eller nåt i nosremmen på grimman så kedjan inte kan halka ner.

Jag brukar ju inte behöva använda kedja elelr något utan när jag gjort det har det varit en 'stundens invigelse' och inte planerat. Och de gångerna har noskedjan direkt åkt ner såfort man slakat grimskaftet, och det har ju inte gjort så mycket då för då när jags lakat har ju den situation jag ville ha kedjan till försvunnit.

Men du sa något där, kanske ska testa se till så kedjan är kvar över nosen även slak (med typ buntband eller nåt, eller dra den genom nosluddet)och se om det kan räcka med att påminna honom om den genom att 'rassla' med grimskaftet. Tack för tipset! (ibland är jag rätt senil ;))

Kedja runt nosen är enkel. Du trär den in genom ringen i grimman på sidan över nosremmen ett halvt varv och fäster i motsatta ringen. Kedjan gör alltså ett halv varv runt. Om någon fattar min beskrivning så här på morgonkvisten.....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Att resa med hästen utanför Sveriges gränser innebär andra regler än inom landet. Distriktsveterinärernas Amanda Eklund guidar hur det...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Klockan 06:33 inkom ett larm till SOS rubricerat räddning strax utanför Lidköping. Enligt räddningstjänsten var det en häst som låg ner...
Svar
0
· Visningar
178
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama