D

Dolores_88

Skit alltså - min shettis är skadad. :( Det måste vara för att det är fredag den 13:e... Jag som är så dålig på detta med skador och sårvård. Det är helg så kontakta vet. gör jag inte förrän på måndag.

När jag höll på att kratsa hovarna på honom hittade jag en spik strax ovanför höger framknä (på baksidan). Den hade trätt in 2 cm in i benet på honom. Jag har ingen aning om hur i helsicke har han fått in spiken i benet, det är ett mysterium. Han visar hälta till och från, är svullen och har ont runt såret. När jag drog ut spiken kom det lite blod, slutade dock ganska snabbt. Jag tvättade och gjorde rent med ljummet vatten bara (dumma jag hade inget koksalt eller liknande medel hemma :mad: ), lade på ett jodopaxförband som ska sitta i ca 3 h till nu. Han är stelkrampsvacc. i december. Nu står lillen i en ’sjukhage’ med sitt inlindade knä.

Frågan är - vad gör jag nu?? Hur följer jag upp detta? Vilka symptom ska jag leta efter för att veta om såret är illa eller ser bra ut?

Sv: Sticksår

Du kan väl ringa till veterinären och fråga iaf? En spik låter inte roligt, det kan bli ruskiga infektioner av sådant. Är inte helt säker men ska man inte typ stelkrampsspruta hästen igen när det fått en skada även fast den har ett grundskydd?

Har du sprutat nåt in i såret? Det måste ju göras rent inuti också. Nä, jag skulle lätt ha iaf ringt veterinären och hört vad h*n tycker.

Lycka till!

Jag hade också ringt veterinären. Själv ringer jag dit när jag är osäker, inte ofta de kommit hit men istället har jag fått råd via telefonen och allt ordnat upp sig.

Sticksår är INTE att leka med. Dels har man en stelkrampsrisk (spec med en spik som gått in), och dessutom kan de SE ganska harmlösa ut men vara betydligt allvarligare. Alltid veterinär vid sticksår - och direkt.

JAG hade om det varit min häst faktiskt ringt jouren. Förhoppningsvis går det bra att vänta till imorgon men har man OTUR så..

/Alexandra - som höll på att mista sin valack pga spiktramp (fast inte spik, pinne), trots snabb vård och dessutom djursjukhusvård..

sticksår är väl det sämsta såret väl, för det kan ju bli infekterat inuti utan att det syns så mycket.
Beroende på hur spiken satt dvs uppåt eller neråt så kanske det t.o.m måste dräneras så det inte bildar en fick med massa skit i.
Om såret är uppåt så man kan spruta koksaltlösning med en spruta för att kunna komma åt ordentligt. (alltså inte spruta med kanyl utan en spruta utan kanyl)
Ring veterinär iallafall, bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite.....

Koksaltlösning kan du koka själv:

*Koksaltlösning:
Koka upp en liter vatten och en tsk. salt, låt svalna och häll på ren flaska.
Denna koksaltlösning håller sig fräsch i två till tre dagar.
Koksaltlösning är lämplig att tvätta sår och spola i sår med, torka irriterade ögon med.
Har du en spruta (utan nål) är det ett bra tips att försöka spola in i såret.

Ser att du kommer norrifrån så att jag antar att du har l å n g t till en veterinär?
Men ringa och rådgöra är ju en idé, veterinärerna här uppe brukar vara bra på att förmedla telefonråd eftersom de inte har en chans att köra runt till alla.

Om man har det hemma så är väteperoxidlösning, 3%-ig ganska bra med, för ner SYRE i såret (om man får ner den) och det gillar inte bakterierna.

men, inte mixtra hemma utan att ha ringt vet när dte gäller sticksår *bestämd*

Har du sprutat nåt in i såret? Det måste ju göras rent inuti också. Nä, jag skulle lätt ha iaf ringt veterinären och hört vad h*n tycker.

Ja, jag borde ha ringt vet. på en gång. Lätt att vara efterklok. Ringer i morgon bitti, om de inte har nattjour? Ska kolla upp det. Har ej sprutat IN något i såret då det är så liten öppning trodde jag inte det var möjligt öht. Jag har läst massor och man råder till att ge en extra spruta vid sådana här sicksår.

Uj vad du skräms! :crazy:
Blev riktigt orolig nu. Ska som jag redan skrivit ovan, få tag i en vet. snabbast möjligt.

Tack för receptet!
Ja, bor i Gällivare och veterinärerna har inte de bästa öppettiderna. Ofta är det kliniken i Kiruna (10 mil norrut) som har jour på helgen. Inte blir det bättre av att man bor ytterligare några mil söderut. Jag måste nu hitta något nummer jag kan ringa, om inte annat tidigt i morgon bitti.

Just nu står han utan bandage, i en nyspånad och därav väldigt ren box. Jag har rengjort med tvålvatten. Vet inte vad mer jag kan göra. OH hjälp, varför har man inte en veterinär boende i garderoben?!?!

Dolores_88 skrev:
Skit alltså - min shettis är skadad. :( Det måste vara för att det är fredag den 13:e... Jag som är så dålig på detta med skador och sårvård. Det är helg så kontakta vet. gör jag inte förrän på måndag.

QUOTE]
Hoppas verkligen du kontaktar veterinär omgående !!
Sticksår är inget man väntar över helgen med bara för att man vill spara pengar.(???)
Sticksår blir lätt infekterade ,dessutom smärtsamt!!
Har man själv råkat ut för sticksår vet man dessutom hur fruktansvärt smärtsamt det är!!(jag vet jag ,trampade in en spik i foten en gång..)

Ring hellre en gång för mkt än en gång för lite till veterinär för råd!

Inga djur skall lida i onödan!! :mad:

De flesta veterinärer bits faktiskt inte!!Det är inget farligt att ringa för råd!! :angel:

Ring!!

Vi ringde tidigt imorse, så nu ska nog allt bli bra!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 5 veckor sedan fick min häst, ett 6-årigt quartersto, en spark över vänster bakben som orsakade ett fult och djupt jack...
Svar
19
· Visningar
5 424
N
Hästvård En utav mina hästar fick häromdagen in ett spetsigt föremål i bogen (det hände i hagen, vi vet inte vad det var, men antagligen en...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: chrysler
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka