Stickningar/domningar i ena handens fingrar

Mineur

Trådstartare
Moderator
Det hände för första gången i torsdags kväll då jag stod i stallet och smörjde en sadel. Kände att långfringret var mycket kallare än de andra fingrarna samt att det var lite avdomnat, och när jag tog av mig vanten var hela övre delen av fingret vitt. Det höll i sig i ca en timme men släppte när jag "pumpat" med handen och skakat ner blod i handen ett tag. Tänkte att det var väl någon engångsföreteelse där det blev lite tokigt med blodtillförseln och funderade inte mer på det.

Igår kväll hände dock något liknande, och även nu alldeles för några minuter sedan. Nu är det mer att det sticker i fingertoppen och den domnar lite grann - igår var det tummen och idag är det pekfinger samt långfinger. Det känns lite som när man tryckt länge på något som är lite vasst och sedan släpper, och så känns det som att fingret är kallt även om jag spolar det under varmt vatten.

Det är bara högerhanden det har hänt på hittills, och den enda gemensamma faktorn för alla tre tillfällen är att det varit kväll och att jag varit lite kall när det hänt. Vad kan det bero på? Bör jag vara orolig, eller är det bara en muskel/nerv/whatever som lagt sig lite tokigt för tillfället?
 
Sv: Stickningar/domningar i ena handens fingrar

Samma sak händer med mina samtliga fingrar och tår när det blir kallt, jag tappar känseln och fingrarna stickar lite och blir likvita. orsaken till detta är att jag varit dum och korkad:banghead: och förfrusit dem. vissa tår och fingrar är extra känsliga och blir vitare fortare än andra och tar lååång tid att tina upp medan andra är lite tåligare och snabbare.

Troligen har även du förfrusit ditt finger någon gång vilket i samband med kyla skapar denna reaktionen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp, nu behöver jag läkarbuke. ;) Jag flög av en häst för en månad sen och slog i högerhanden rätt ordentligt. Handen fungerade dock...
2
Svar
28
· Visningar
6 497
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Tänkte höra här om någon vet vad det kanske kan vara för fel. jag har den senaste veckan först fått mest ont i långfingret på...
Svar
1
· Visningar
1 030
Senast: Csillag
·
Kropp & Själ Det hela började för ett par veckor sen. Jag satt en kväll och spelade gitarr, med benen i kors ca 1,5 timme. Det övre benet (högra)...
Svar
16
· Visningar
4 264
Senast: Antooox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp