Frakturen som var fin först var båtbenet i handleden. Trafikolycka, inlagd fem dagar av andra anledningar, handleden rejält svullen och smärtpåverkad. Kunde inte använda handen. Den röntgades en gång och då syntes inget så de sa att den var stukad. "Använd den så den inte blir för stel!" Sagt och gjort. Ryktade hästar, bakade bullar osv. Allt gjorde ont men jag knådade på. Inte särskilt svullen.
Återbesök på ortopeden för en annan fraktur efter tre veckor, påtalade att handen gjorde ont. En briljant underläkare sa åt mig att linda den lite... Efter sammanlagt åtta veckor reagerar hovslagaren (som är läkare också) och skickar mig till akutröngten. Frakturen var vid det laget rätt ful och krävde operation med bentransplantat från höften. Fyra månader i monstergips. Handen är förstörd sen dess och kanske måste stelopereras. Nedsatt rörlighet och styrka och allt gör ont...
Så.. Kolla hellre upp skiten i tid, det kan bli värre av att vänta.
Just frakturer i båtbenet syns inte alltid på vanlig röntgen förrän det gått ett par veckor. Det är ett krångligt ben att bryta, dels röntgensvårigheter och dels för att det läker dåligt.