Sv: Sticker iväg när man kör med andra.
Precis som Snigelfarmor skriver så börjar inte era "duster" med honom framför vagnen och dig bakom!
Nu vet jag att din busis är en testare med stort T och att du är en matte som fylls med dåligt samvete alltför lätt!
(Det är nog någonting vi alla har varit med om med första egna hästen eller hur?)
Istället för att fylla det här inlägget med en massa tips på ledarskaps/kompanjonskapsövningar som du redan kan så är mitt råd att du först och främst måste ta av dig "dålig-samvete-rustningen".
Underbar är en häst, en bestämd sådan, och ingen bräcklig människa som får depressioner av att du korrigerar honom!
Tvärtom, ju tydligare du är dessto bättre är det för honom!
Så på med nosgrimman (jo i dessa fall tycker jag det är befogat med nosgrimma istället för att hästen gapar och på så sätt kommer undan bettets inverkan) och ta med dig långpisken ut på nästa tur!
Låt den andra, eller dom andra, hästarna både gå bakom och framför honom!
DU bestämmer i vilket tempo ni ska gå och vart ni ska gå!!
Travar ni och han sticker iväg efter dom andra så överraska honom genom att dels korrigera med pisken och dels ta ett stadigt tag i tömmen och vik av åt ett annat håll!
Han kommer givetvis protestera men ge dig inte!
Varenda gång du får honom att avvika från "rusa-efter-dom-andra-vägen" så har ni kommit ett steg på väg!
Då man kan känna sig osäker med en häst som istadigt studsar, backar, småreser sig osv i protest så tycker jag att ni bör vara två i vagnen.
Den andra behöver inte göra någonting mer än att vara ett stöd för dig när osäkerheten kanske slår till!
Jag är helt övertygad om att när du bara vågar vara mer tydlig (utan att få dåligt samvete eller misstänka att han protesterar för att han är sjuk osv
) så kommer det här inte längre vara några som helst problem!
Din busis lyssnar gärna om man bara visar lite jävlar-anamma!
Det är den du måste ta fram nu!