Stick sår i leden?

Splittan

Trådstartare
Någon som har råkat ut för detta?
Min lilla 1 åring lyckades på något vis få ett sticksår rakt igenom hela bakknäet (bla punkterad ledkapsel) och i princip ut på andra sidan benet.
Kunde inte gå på sitt ben (djurambulans in) men efter någon dag på kliniken blev hon halt fri.
Efter lite mer än tio dagar (spolat leden, antibiotika i blodet i10 dagar) fick hon åka hem.
Fick inga restrektioner eller eftervård på henne. Så jag släppte ut henne i hagen när hon komm hem (i går). Hon var ute i knappt en timme och sprang en del. Var pigg och kry när hon komm in.
I dag så var hon lite svullen runt knäleden, samt ville inte sträcka ut benet när hon rörde sig (halt). Kollade tempen så hon inte hade någon feber (=lika med infektion i leden)
Jag gissar på att hon rörde sig lite väl bra i hagen och överansträngde sitt ben, så hon fick inte komma ut i hagen i dag.
Ska självklart ringa kliniken om det inte blir bättre inom kort (leden är ju ett känsligt område).

Men min fråga till er som har haft hästar med stick sår in i leden, har ni fått speciell eftervård att följa? Har hästen blivit halt i början när den har rört på sig lite för mkt?
Hur har leden blivit senare för hästen?
Min veterinär sa att oftast blir leden stel på äldre hästar vid dena typ av skada. Min pålle är ju ung och därför bör det läka ut helt på egen hand och inte bli några framtida problem.

Sv: Stick sår i leden?

hej, kanske inte till så mkt hjälp men en väns häst råkade ut för samma sak, hon blev kroniskt halt.. är iofs nästan 20 år.. Kanske inte vad du ville hörs precis.. Lycka till iallafall

Veterinären är i detta fallet väldigt positiv och tror inte på några framtida men som tur väl.
Men det med leder är ju väldigt, väldigt känsligt, och man måste ha en gnutta tur med.

hm, ringde veterinären i dag, och tydligen så fanns det eftervård för min pålle. Ska få det hemskickat. Nåja, den eftervård som stod på lappen är den jag atumatiskt har gjort, kollat tempen, tvättat av såret osv.

Men underligt att de i receptionen har missat det (på pekade att hm, här fanns ingen eftervård..)
Sedan så missar även djursjukvåradren den när hon kollar i datorn om bla stygnen och sådan ska tas.

Men någ borde här finns fler som har råkat ut för liknande skador här innne, mer än den som amandy stött på.

min syster hade en passhäst (jobbade på travbanan) som fick ett sticksår i en led (gick in i ledkapseln). den hästen dog trots behandling väldigt fort (minns jag inte helt tokigt så tog det bara 2 dygn). kommer inte riktigt ihåg alla omständigheter, det är ganska många år sedan.

min egen pålle hade ett djupt sticksår i ett framknä som va lednära, det krävdes 2 pencillinbehandlingar samt daglig sårvård och även lokal behandling av pencillinsalva in i såret under ca. 3 veckor. han blev bra efter det, det är 7 år sedan nu och det har inte varit några problem alls efteråt(han va 2 när det hände)

Vad är det för något som hästarna har skadat sig på? funderar på om jag ska rensa hagen från avgnagda grenar...

Men någ borde här finns fler som har råkat ut för liknande skador här innne, mer än den som amandy stött på.

Jo, men det slutade inte lyckligt:cry:

Jag har en som fick hela leden snittat mitt fram på kotan.
Hon är nu kroniskt halt. Har inte ont, utan mer en stelhet. Då hon redan innan "bara" var fölsto är jag inte så ledsen för det, utan mest glad att hon överlevde.
Det du ska passa dig för i fortsättningen är att hon som du skrev " springer en hel del".
Kontrollerad skritt är väl det som kan rekommenderas bra länge.

sticksår efter "pinnar" händer väl i mellanåt, fast sällan något allvarligt :crazy: våra går i en ca. 8 ha stor kuperad hage som innehåller lika mkt. skog som äng :angel: att "rensa" den från alla pinnar och grenar skulle ta år :p dom får lära sig att lyfta på fötterna :angel:

min pålle va hingst när han skadade sig, troligen har val. fått ner honom på knä på mindre passande ställe :crazy: vad som orsakat sticksåret på min systers passhäst har jag ingen aning om, där fanns inte en gren/pinne i deras grusade fina hagar :angel:

Min fd ponny stack hål på kotleden bak, han hade boxvila och strikt bandagering i två veckor efter sina tio dagar på klinik...
Därefter skritta länge länge, han gjorde illa sig i december, tror vi var i gång tidigast i april... Dessutom var vi på återbsök innan riktig igångsättning för att kolla så det inte blivit pålagringar el dyl. Då var ponnyn 10 år, när vi sålde honom 2 år senare hade han fortf böjprovsreaktioner, men ingen rörelsehälta eller störning i övrigt, och nu som 15-åring är han fortfarande riktigt fräsh och går som en klocka i LB-LA med sina nya ägare...

Men det låter jättemärkligt att du inte fick restriktioner, vi fick stränga order om exakt hur det skulle skötas.. Iofs kanske lite känsligare i en kota, men ändå.

Dessutom så var attityden lite i omgivningen att vi i princip själva bestämde om han skulle vara kvar eller inte, tydligen jättelätt att rida sönder en sån skada helt om man börjar för tidigt, som tur var lyssnade jag inte åt det hållet..

Senast ändrad:

Nä, precis. Det där med att springa är inte bra. Men det är väldigt svårt att kontrollera när hon är en 1 årig liten vilde.

Enligt efterråden som jag har fått nu så får hon gå i en 20*20 hage och ev med en lugn kompis.
Problemet är att hon aldrig har gått själva i en hage, och jag tvivlar starkt på att hon skulle vara lugn då. Och det andra problemet är att vi har inga lunga haghästar, de är alla lite småbusiga.
Men hon har gått med två hästar innan, så vi tar ut en häst, sedan får vi muta dem med mkt, mkt hö. Förhoppningsvis hjälper det.

Efter sitt bus första dagen så har hon nu fått boxvila av mig (med skritt för hand, för att vila upp benet) men tänkte släppa ut hon i dag, får se hur det går.

Det visade ju sig att det fanns instruktioner då jag ringde till dem, så de skickade hem dem till mig. Och ja, där stod en hel del. Inget om box vila tack o lov (efter som hon nu redan hade varit ute, samt att hon är ju bara 1 år).

Ska tydligen på återbesök om 3 veckor med henne, och det känns tryggt. Så man kan se om man är på rätt ävg med hennes skada, eller om det krävs mer åtgärder.

Och när jag läser era inlägg här så ser jag lite av det som veterinären sa att när det har fått en skada i sin led, kan bli stela i det benet, medans de som är yngre har större chans att bli helt okej igen.

Så vi får väll se.
Håller mig lugn så länge hon inte har feber, fast det rinner ut en del var ut ur såret, tror dock att det tömmer sig bättre om hon får röra på sig lite.
Samt att den hälta hon fick här hemma efter första dagen fortsätter att avta som den markant har gjort nu efter hand.

I bladn får man aldrig reda på vad som ens häst blir skadad på.
Hittade ju min pålle i boxen och då hade hon varit inne ett par timmar.
Letade igenom obxen från golv till tak, samt halmen. Hittade ingenting!!
Slängde dock all halm för säkerhets skull, i fall jag kanske har missat något i halmen som kan ha orsakat hennes sticksår.
Kollade även hagen, men kunde inte där heller hitta något som kunde ha orsakat den skada hon fick.

visst är det så, ibland kan man fundera på hur dom lyckas. håller iallafall tummarna för att allt går som det ska för er och inga komplikationer tillstöter.

Ja, menade mer att det var konstigt att de missade det.

Ja det är säkert så att ju yngre de är desto "bättre" är det. våran var ju som sagt 10 och hade tävlat rätt mkt i sitt liv, han fick dessutom en liten pålagring och är fortf. tjock i benet.

sassiball: ironiskt nog gick hästen i princip inlindad och tokskyddad eftersom han är en riktig olycksfågel som alltid lyckades komma in med sår och skavanker. troligtvis hade han fått i en pinne precis under skyddet bak och den hade olyckligtvis gått in i leden.

Uppdatering:
Var på återbesök i går två veterinärer tittade på henne och de tyckte det så bra ut.
Hon har dock en bula vid sticksåret pga irritation i mjukvävnaden (har haft lite svallkött), veterinär kollade nog så att de inte var var eller något sådant i bulan, utan att de bara var mjukvävnad som hade svullnat.
En liten bula lär hon troligen alltid ha kvar, men de räknar med att hon blir fullt återställd.

Hon har ett ärr från i sommras på sitt framben vid bogen, efter en stor/svår skada. De ärret börjar att svettas när hästen börjar bli svettig. Frågade veterinären och fick veta att det är pga nervskador i huden.

Nu får jag hoppas att skitungen håller sig frisk i framtiden. 1 år och redan lyckas fått två stora skador *suck*

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 552
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 730
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 600
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 646
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023