Sterislisera Katthona

Sv: Sterislisera Katthona

Det heter kastrera. Steriliserar man så nyper man bara av äggledarna. Honan kommer fortsätta löpa och para sig, men blir inte dräktig. Detta ingrepp görs ytterst sällan på katter idag.
Är hon frisk och kry förövrigt så borde det inte vara några problem. Prata med din veterinär.

Även äldre honor fortsätter att löpa, och om inte haspen är på kan de bli dräktiga. Har de inte fött tidigare eller är i dålig form är ju födsel livsfarlig för dem i den här högre åldern.

Ja, jag ni inte kastrerat honan än så kan det mycket väl vara både aktuellt och lämpligt med kastrering.

Men ni rådgör förstås med veterinär.

Jag skulle säga att du inte bara kan få din katt kastrerad, du bör få henne kastrerad. Risken för livmoderinflammation försvinner helt och risken för att hon ska få juvertumörer minskar drastiskt så är hon pigg och kry bör du definitivt få henne kastrerad.

Risken för juvertumörer ändras inte vid kastrering efter andra löpet.

Lite off topic...

Vet ni hur det kommer sig att man steriliserade honor förut och kastrerar nu? Jag som har en hona som steriliserades för 14 år sedan visste inte ens om att man kunde kastrera honor förrän ganska nyligen.

Kan det vara någon mening att kastrera en hona som redan är steriliserad :confused: (jag skulle inte göra det med min hona isf, undrar mest av nyfikenhet...)

Man kastrerade honor förr också, men det kallades sterilisera. Det är därför uttrycket lever kvar, även om det numera är ytterst sällsynt att man steriliserar på riktigt. En steriliserad hona löper och parar sig. Gör inte din det är hon kastrerad fast man säger steriliserad. Jag fick rätta en djursjukvårdare en gång :smirk:
Man borde kunna kastrera en steriliserad hona. Men som sagt, jag tror inte din är steriliserad utan kastrerad. Eller löper hon?

MissFideli skrev:
Man kastrerade honor förr också, men det kallades sterilisera. Det är därför uttrycket lever kvar, även om det numera är ytterst sällsynt att man steriliserar på riktigt. En steriliserad hona löper och parar sig. Gör inte din det är hon kastrerad fast man säger steriliserad. Jag fick rätta en djursjukvårdare en gång :smirk:
Man borde kunna kastrera en steriliserad hona. Men som sagt, jag tror inte din är steriliserad utan kastrerad. Eller löper hon?

Hmm... Visste inte att det var någon skillnad. Trodde det hette sterilisera på honor och kastrera på hanar :o. Så nu blev jag osäker själv på min lilla kise. Hon steriliserades (tror jag bestämt vet sa) för en 8-9 år sedan. Men hon löper inte. Men jag förstår inte.. Para sig kan de väl göra oavsett? Tror nog att min lilla tös har ett och annat för sig när hon springer ut i skogen :cool: Eller är jag helt ute och cyklar nu? :o
Blev rädd när cancer och andra problem kom på tal i tråden. Du verkar vis; Vad tar man egentligen bort när de steriliseras/kastreras? Vad tror du... kan min lilla tjej bara vara steriliserad!?

:o :o :crazy:

Löper hon inte så är hon med all sannolikhet kastrerad. Parar sig gör dom bara när dom löper, ytterst sällan i andra fall eftersom katter inte blir kåta som människor. Dom löper för reproduktionens skull, inte för att dom känner för lite rull i sänghalmen. Eller tallbarren eller var dom nu håller till.
När dom steriliseras tas inget bort, man knipsar av äggledarna så inget kommer fram. När man kastrerar tar man bort hela livmodern, dvs katten får ingen ägglossning längre. Detta gör att dom slutar löpa och tappar intresset för parningar. Man kan väl säga att dom blir en "det".
Steriliserar man hanar (vilket görs i USA bl.a) så kommer dom fortfarande att para, pinka och vara haniga men spermierna kan inte komma fram. Det gör man ibland för att honan ska bli parad och försättas i skendräktighet. På så vis dröjer det längre tid mellan löpen. En honkatt som löper och löper utan att bli parad får ökad risk för livmoderinflammation bl.a. Sätter man henne på p-piller medför det också en ökad risk för livmoderinflammationer, men även för juvertumörer. Även humöret kan ta skada av p-piller (har en sån själv) på sikt. Så då sägs det att skendräktighet är det som är minst farligt. Används inte så ofta i Sverige och jag har ingen koll på det, nån annan kanske har? Honkatters löp sliter enormt på endel, min ena löpte 12 dgr i sträck och tappade 1 kg på den tiden. Sen höll hon upp i 1 v, innan hon började om och hann inte gå upp i vikt på den tiden.

Som jag skrev tidigare, så har man nog i princip alltid kastrerat honorna. Det man är ute efter är ju att slippa löpen och inte riskera att hon blir dräktig. Att sterilisera är ju rätt onödigt, eftersom dom fortfarande kanske så ofta som varannan vecka kommer löpa. Jag vet inte varför man kallat det sterilisera förr...

Du hade definitivt märkt om hon hade löpt, och katter (i likhet med nästan alla djur förutom människor) har inte sex för nöjes skull, så därför lär hon heller inte ha parat sig. Hon är med all sannolikhet kastererad fastän du fått det förklarat i fel term.

Min ganla honkatt (som vi tyvärr fick ta bort i höstats p g a njursvikt, nästan 18 år gammal) kastereades våren -89, m a o för nästan 17 år sedan.

Aha....men då är hon kanske kastrerad i alla fall :o

Både hon och (den kastrerade) hanen blev helknäppa varje vår, men det kanske dom kan bli ändå? Under de 13 år som tant var utekatt sprang hon dock aldrig iväg eller blev "kidnappad" av någon hane eller så. Ibland hände de att det strök hankatter kring vårt hus på våren, men de brukade ge upp rätt snabbt då damen ifråga var föga imponerad :smirk:

Så, om hon inte sprang iväg med någon hane på 13 år fastän de strök runt huset, bör hon alltså vara kasterad?

Virrigt det här....

Tusen tack för den eminenta förklaringen!!

:bow: :bow: :bow:

Vårkänslor kan dom nog ha ändå. Det finns kastrater (hanar då vanligast) som parar och strilar och gör allt sånt. Kan bero på hormoner eller när dom blev kastrerad osv.

MissFideli skrev:
Det heter kastrera. Steriliserar man så nyper man bara av äggledarna. Honan kommer fortsätta löpa och para sig, men blir inte dräktig. Detta ingrepp görs ytterst sällan på katter idag.
Är hon frisk och kry förövrigt så borde det inte vara några problem. Prata med din veterinär.

Jaha.. va bra att jag fick en förklaring. Hade ingen aning om att det hette kastrera. Trodde som en annan som svarat i tråden att det hette olika beroende på kön.
Men nu ska vi nog iallfall kastrera henne innan vi släpper ihop våra katter.:)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 913
Senast: Frida.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar