Sterilisera ett alternativ?

H

HeRomer

Har en tik som nu är 2 år o 8 månader, har löpt väldigt ofta o riktigtmkt varje gång.. Har frågat en veterinär o de tyckte då att ja skulle sterilisera henne..
Ngn här som har nt tips. ska man sterilisera henne, ta valpar?? Är absolut inte intresserad av att ta valpar med henne,

15339047.jpg
15108353.jpg

15339046.jpg

Sv: Sterilisera ett alternativ?

Tycker absolut inte du ska ta valpar på din hund, om den inte har nåt att tillföra sin ras.
Och det ser ut som en blandis....

Om veterinären rekommenderar kastrering, så skulle jag köra på det. Kostar visserligen en del, men samtidigt har du ju eliminerat risken för livmoderinflammation och minskat risken för juvertumörer. För att inte tala om att hunden slipper sina löp, om hon mår dåligt av det.

Vad kan det kosta? Tror att min veterinär här i halland(Slöinge djursjukhus) Sa runt 3000 kr..

Sa veterinären sterilisera eller kastrera?
Då detta är tvåolika saker me två olika effekter.
Jag skulle rekomendera kastration, vilket är det vanligaste man gör idag.

Enda skillnaden om man steriliserar blir att hunden inte kan bli dräktig. Så hon menade antagligen kastrera.

Som glimfeather sa, Antagligen menade hon nog kastration, men skrev sterilisera.-Därav min fråga. För den okunnige är det samma sak typ..

Senast ändrad:

Att ta valpar hjälper inte upp proplemet, hon kommer att löpa precis lika ofta efter valpkullen och inte heller hindrar det en livmoders infl. vilket många felaktigt tror.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka