Sterila av vitklöver?, Brunst?

Dolly

Trådstartare
Har hört att hästar kan bli sterila av vitklöver, stämmer det?

På den vallen där mina ponnyer går växer det vitklöver och jag har väldigt svårt att se om de brunstar. De beter sig likadant hela tiden, aldrig några temperamentsförändringar!

Ibland flemmar mitt 3 års sto efter att ha luktat på sin kompis(sto) kiss. Betyder det att hennes kompis brunstar?

Sv: Sterila av vitklöver?, Brunst?

Har ingen aning om ifall det stämmer eller inte, men jag har för mig om att får kan bli sterila av rödklöver i alla fall..(?)
Men det växer vitklöver på vallen där våra går också och på mitt sto märks det tydligt när hon brunstar. Dock äter de inte så mycket av vitklövern, men ändå.

Mitt fullblodssto har gått på vitklöver i fyra år nu och hon har då inte blivit steril. Var på seminstationen igår och hon konstaterades dräktig, hon var det enda stoet som inseminerats med hingstar från en viss station som blivit dräktigt. Så hon är i alla fall väldigt fertil.

Att treåringen flemar skulle jag nog mera ta som ett tips att det är hon som brunstar men det kan ju vara så olika från häst till häst

Jag tror inte att du behöver oroa dig för sterilitet hos ditt sto.
Så kallade fytoöstrogener kan orsaka fertilitetsproblem hos flera djurarter, främst får men också hos ko och häst. Vitklöver innehåller låga halter av dessa, medan rödklöver innehåller lite mer och är den växt som oftast orsakar problem. Det krävs relativt höga doser (50-60% rödklöver i vallen) för att det ska ge någon märkbar effekt och det är ovanligt att man har så mycket klöver till häst.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 754
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 395
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025