steril sax

Y

yodi

är det någon som vet om det fins sterila saxar att köpa någon stans eller om man kan ta sin egen sax, hur gör man? och hur ska man hålla den steril :confused:

Sterila saxar borde väl finnas på apoteket? Eller vårdcentralen? Varför inte fråga din veterinär? Det blir ju dyrt att köpa en ny sax till varje tillfälle! Men att ha nått sterilt är att koka det, då försvinner baskeluskerna... Vad ska du använda saxen till?

har du en egen helt i metall kan du koka den ett tag bara.. det blir å bra så!

damen här hema ska föla vilken dag som helst, så det är om navelsträngen mot all förmodan inte går av som den ska.

jag har ingen metal sax och tyvär ingen vet i närheten som kan tänkas låna ut en :( jag får kolla runt på apoteket ;)
fast man vet aldrig med vårat apotek, jag frågade efter helosan sol häromdagen och då stod dom där som levande fråge tecken :D

Men har du inte någon metall sax? :confused: Nåja, kolla på apoteket, fråga vårdcentralen, för en sån har ni väl? Eller din veterinär då? Ni har väl en veterinär station någonstans?

Du ska INTE klippa av navelsträngen.
Fölet får blod från stoet även en stund
efter fölningen. Det tar en stund innan
de själva river av den men det är mycket
viktigt att man inte gör det för tidigt.
Ska man riva av en navelsträng så ska man
"mjölka" in innehållet mot ungen och riva
av den.
Lycka till med fölet.

Liknande trådar

Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: inaa
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Amk
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?