Stenmärken???

Z

Zippi

Hej. Jag har en varmblods pojk på 18 år, som verkar vara väldigt känslig för sten.
Vid för mycket sten markerar han, speciellt i traven.
Efter varje ridtur har han också stora stenmärken (vita märken i hoven).
Hovslagaren kolla om han reagera på sån där speciell tång, visitertång tror jag det heter, men inte då, inte en enda reaktion att det skulle göra ont eller vara obehagligt.
Kan hovarna vara sköra. Han har även haft en del hovbölder.
Snälla hjälp mig. :crazy: :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stenmärken???

Mynta2 skrev:
Sulor är ett alternativ.
Ja det är det ju. Men hovslagaren ville inte sätta på sulor sist han skodde, pga att han tyckte inte det behövdes eftersom pållen inte reagerade när hovvis testade med tången.
Men nästa gång blir det sulor definitivt.

Stenar (eller stort grus, typ singel) kan ju vara betydligt vassare än en vistertång och verkligen skära in i hoven.
Kan inte tänka mig nåt värre för hästen att gå på, så är den ömfotad är det väl troligt att det är på just sånt underlag du märker det.

Min häst kan också nicka till när jag rider på singelvägar... Tyvärr gillar ju alla skogshuggare att ha marken täckt med detta skit därför börjar hela ryssberget se ut så... Snart kan man inte rida ngnstans...

Jossan skrev:
Stenar (eller stort grus, typ singel) kan ju vara betydligt vassare än en vistertång och verkligen skära in i hoven.
Kan inte tänka mig nåt värre för hästen att gå på, så är den ömfotad är det väl troligt att det är på just sånt underlag du märker det.
Ja, det är sånt underlag han reagerar på.

Fick idag syn på att han reagerar lite på gräsunderlag och på små sten. :cry:
Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Provar med sulor först sen blir det nog röntgen. :confused:
Vad kan det vara för nåt??
Vad kan röntgen etc kosta ?(har ingen försäkring)

Hej, råkar ha en gammal veterinärfaktura här. Där står det "Röntgen, upp till 4 bilder" 1393 kr. Dyrt alltså

Ja det låter inte billigt, men vad gör man inte för sin bebis.
Men är det inte någon som har varit med om något liknande med sin pålle.
Är det inte nån som vet vad det kan vara eller trors sig veta. :confused:
Vad tyder symtomen på?
Markering nån gång ibland oftast i trav och på stenigt underlag.
Han har även en hov som är längre än den andra. Höger är längre än vänster på fram. Vet sa att en del hästar har det genetiskt.
Och det är höger han markerar på ser det ut som i allafall.

Igår fick pållen sulor. Ska se hur det är med honom idag, om han går nåt bättre. Hoppas det löser sig nu. :smirk:
Han hade en hovböld i vä fram, hovböld efter hovböld. Han har haft en eller flera bölder på tre av hovarna nu. :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 792
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 907
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar