Puppan

Trådstartare
Om hästen haft en stengalla som fått "blöda ur" vid skoning och hästen inte ser ut att vara halt dagen efter, bör man ändå ta det lugnt ett tag därefter eller kan hästen bli helt OK så snart som en dag efter det blödit?
Hur har det varit för er? Har ni väntat med att rida trots att hästen verkar OK, eller?

Blir knappast helt oöm efter en dag. Sen finns alltid risken att en stengalla leder till en hovböld så man får hålla extra koll ett tag. Den risken blir större om stengallan fått blöda ur så att det finns ett hål in till mjukvävnaden, i det fallet bör man tamponera hålet med tex Nelexgips.
PL

Tack för svaret!
Ponmnyn är en hårding, så det är möjligt att den inte visar ömheten trots att den finns där.
Hovslagaren la på en ny sko iallafall, men hoppade över sömmen på det området som blödit. Vi får väl hoppas att det inte leder till en hovböld, men DET lär nog märkas iallafall, hur hård hästen än är.

Oftast fyller man väl igen "hålet" där gallan satt med tjärpasta och lägger på en sula så att det inte skall komma in smuts och så i "såret"? Vet inte om er hovslagare gjorde det?

När min pålle hade en stengalla förra sommaren ömmade han fortfarande ett par dagar efter att hovslagaren hade öppnat den. Han fick ta det lugnt ca en vecka men sen var det inga problem längre.

Allmän fråga, är det här att öppna stengallor något era hovslagare brukar göra? Om jag misstänker stengalla o inte hovböld skulle jag inte komma på iden att öppna.
PL

Vid närmare eftertanke så var det nog distriksveterinären som öppnade min hästs stengalla... Däremot så fick hovslagaren komma och sätta på sko och sula ett par dagar senare (där emellan gick pållen med hovbandage).

Vet faktiskt inte om hovslagaren hade öppnat om han hade misstänkt stengalla :confused: Anledningen till att jag tog ut vet istället för hovslagaren var helt enkelt att jag inte fick tag i hovslagaren med en gång...

Varför skulle du inte öppna en stengalla? Kan inte direkt påstå att jag har förstått mig på skillnaden mellan hovböld och stengalla så en liten förklaring hade suttit fint. ;)

Stengalla är en blödning eller ett blåmärke i sulläderhuden (mjukvävnaden innanför sulan), uppkommer tex genom att en häst med tunn sula trampar på en skarp sten. En hovböld är en infektion med var innanför sulan eller hovväggen. En stengalla går ofta över på några dar men kan övergå i en hovböld genom att bakterier tar sig igenom en skadad sula.
Ett exempel, min egen häst blev plötsligt rejält halt, klart öm i sulan men det "kändes" inte som en hövböld, ohalt efter ett par dagar så jag hade tydligen rätt, efter ytterligare en vecka nästan blockhalt o då var det läge att öppna en hovböld. Jag har aldrig sett eller hört ngn rekomendation om att man skall öppna en stengalla även om jag vet att det tillfälligt lindrar. Däremot är det lätt gjort att man öppnar en stengalla för att man tror att det är en hovböld men eftersom man då öppnat vägen för bakterier måste den behandlas som en hovböld.
PL

Däremot är det lätt gjort att man öppnar en stengalla för att man tror att det är en hovböld men eftersom man då öppnat vägen för bakterier måste den behandlas som en hovböld.

Det kanske var därför min veterinär öppnade min hästs stengalla då. Och det var väl antagligen därför den behandlades som en hovböld efteråt... Tack för ditt svar! :)

Jaha, där kom den!
Nu är ponnyn halt på samma ben som stengallan var.
Ska för tydlighetens skull säga att min hovslagare inte var ute efter att öppna någon stengalla, jag ledde in ponnyn för att den skulle skos, såg inte någon hälta då. Sedan skoddes den, var lite "oförklarligt" dum när han skoddes på vänster fot och när hovisen slog i en söm på höger fot kom det blod. Tyckte inte att det såg ut som om sömmen slagits i fel (och min hovslagare blev själv förvånad - har haft denne i många år utan att den gjort klantigheter) så vi antog att det var en stengalla som varit där. Vägarna är (var..) ju hårda och grusiga då så det är lätt hänt att ponnyn råkar trampa på nån ful sten.

Men, nu är han halt igen.
Kan den ofrivilligt öppnade stengallan ha blivit en hovböld nu, nästan två veckor senare?
Vad gör man med den? Ponnyn är på bete, har inte tillgång till stall nu. Ska man bara avvakta och låta bölden självspricka eller bör man göra något annat?

Tidsmässigt stämmer det ganska bra. Jag tycker inte du skall vänta tills en ev böld självspricker utan den bör öppnas, ev räcker det att peta lite i det gammla hålet.
PL

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare