Stelt och rakt bakben - gissa diagnos...

Lotus

Trådstartare
Ska ta ut veterinär i nästa vecka om inga mirakel händer över helgen. Hjälp mig gissa diagnosen så länge!

19-årig gubbe, tuppspatt i ena bak och spatt i båda, gått kanonbra under våren och fram till i juni då han vrickar höger fram i hagen och måste vila. Vilar två veckor, blir bra, släpps på bete 4 veckor och jag börjar rida två-tre gånger sista veckan. Känns bra, men är oriden, ser ok ut, men har tappat lite i muskler och hull pga vila och magert bete.

Åker hem från bete för snart tre veckor sedan, börjar promenera med hästen, verkar stel men ok, trött. Rider en gång på bana och jobbar lite i trav, känns toppen. Rider nästa gång igen efter två dagar och hästen känns inte bra. Det är nu snart två veckor sedan. Har promenerat och min medryttare har skrittat hästen, om det skulle vara ren stelhet som efter förra betet.

Men, vänster bak ser helt "rakt" ut när han rör sig, han böjer inte lederna ser det ut som, utan det verkar som om det går trögt på nåt vis ända upifrån höften eller knät. Är stel i hasen pga spatt även vanligtvis, och det går ju inte att jämföra rörelsen med andra bakbenet pga tuppspatt i detta :smirk:.

Min gissning är ju att spatten blivit aktiv i vänster bak igen, och vet ska få böja och kolla. Men det ser så märkligt ut när hela benet liksom är stelt, borde det vara så? Har läst om att vitaminbrist kan orsaka patellaupphakning efter vila bla, men detta är ivarje steg det ser så stelt ut, det borde det väl inta vara då? Men jag tycker mig ha sett tendens till någon upphakning nu efter betet, typ som att det kärvar i knät eller högre upp - kan det vara en kombination?

Klart ni inte vet vad det är, men hjälp mig att gissa, veterinärer vet ju inte heller allt...

näe fyy va hämskt att han inte blir bra någon gång.. :cry:
Har du kollat detta med fästingar.. han kanske har fått någon inflamation i benet.. hoppas att det inte är spatten som tagit fart nu! *usch*
Hoppas att vet kan hitta en lösning snabbt och korrekt. Ska han in på röntgen oxå? Kanske är lika bra det så att ni kan gå till botten med problemet. Kan det inte vara något i ryggen? höften? knät? ja som sagt var bara gissningar! Hoppas nu att han blir bra!

:)

Tack du är för go du!

Naturligtvis är jag den som ser detta bäst, man är lite FÖR petig ibland kan jag tycka... Min medryttare tycker att han är Ok, därför har hon fått ha honom denna vecka och skrittat och travat lite smått, för om det bara är stelhet så måste det ju röras bort. Jag har inte sett honom på några dagar i rörelse, bara i hagen och då såg han stel ut.

Vi får se vad veterinären tycker, en manlig veterinär här i trakten har ju en tendens att kunna vara lite okänslig som bekant, men det är han som känner hästen bäst så det blir väl han som tittar, men han är på semester nu. Får se vad han tycker.

Jag har försökt att inte ta ut saken i förskott, brukar allrid göra det annars....

Är du säker på vrickningen? I mina öron låter det som att spatten kan ha blivit aktiv igen. Antingen innan frambenshältan som i så fall var en avlastningshälta. Eller så för att det inte gjorde honom gott att vila i 2 veckor - spatthästar behöver ju röra på sig (fast det förstår jag blev inte gick om han var halt fram).

Obs detta är rena spekulationer...

mandalaki

Tror det var en vrickning iallafall, de lever om rätt ordentligt i hagen emellanåt och han var varm, svullen med puls och halt i hö fram plötsligt en kväll. Allt var borta inom en vecka, värmen kom tillbaka andra dagen på betet då de sprungit i hagen men sedan har allt varit bra och jag har inte sett någon orenhet.

Ja, man får väl spekulera när man inte vet, så spekulera på!

Jag tror inte på vrickningen, utan att pållen belastar frambenen och överanstränger dessa. Därav svullnad och värme i perioder, mestadels vid mycket aktivitet.

Orsaken torde sitta i bekbenen, stelheten kan tyda på att spatten kommit igång igen. Hästar med vilande spatt, kan ha en stelare och styvare gång, men eftersom du själv uppmärksammar detta borde det alltså ha blivit värre än tidigare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv

Hästrelaterat