Stelt bakknä :S

Celoty

Trådstartare
Hejsan ! Min varmblodsvalack har nyligen börjat bocka när jag rider och vi konstaterade tsm med tränare i fredags att han är stel i ett bakknä och har ont ovanför i låret. Ska hålla igång hästen lite lätt så han inte blir ännu stelare men samtidigt ta det lungt så att han får vila. Nån som har tips på vad jag ska göra ? Hur jag ska rida, vad jag ska göra när jag inte rider ? Vill ha alla tips jag kan få ! Tack på förhand / Anna

Sv: Stelt bakknä :S

Ska du inte först se om det går att behandla?

det kanske inte är rätt diagnos.

Var är ovanför låret? Korset? Kan den blivit kall av regn? Om den har ont tycker inte jag du ska rida den alls. Låt den gå ute i hage med ev.täcke och gå ev promenader med den för hand. Ha den ute så mycket som möjligt så den kan röra sig i sin egen takt. Nu gäller det naturligtvis att den har vettiga hagkompisar så den inte blir jagad.

Har den inte blivit bättre efter 3 dagar tycker jag du ska kalla ut ngn som får titta på den. Då en veterinär eller ngn med erfarenhet av träningsskador.

Innan du börjar rida den igen tycker jag också du ska låta ngn kunnig titta på den för att du ska slippa komma i återvändsgränden att hästen bockar för den vill säga till dig att den har ont...

Lycka till!

förstår inte vart ont ovanför låret sitter, men om du vet att den har ont och den blivit stel tkr jag det låter som att den inte går helt jämt, går och överbelastar ena sidan och blir då spänd och stel. Skulle låta vet kolla på hästen.

Du bör absolut inte rida en häst med misstänkt knäledsinflammation. Låt hästen vila och ta kontakt med närmsta veterinärklinik. Att rida hästen kan mycket väl förvärra inflammationen och skadan i leden.

Kunnig person har redan tittat och rekomenderade att jag skulle rida honom lungt ju !

Kunnig person och veterinär är inte samma sak. Jag skulle kolla upp det ordentligt hos vet. för att få diagnos. Det blir billigare i längden!

är den personen vet ? varför inte åka in och kolla ? rider du på blir det bara värre...

Nja, men du har ju också en kompis som är din häst och om den säger ifrån med bockningar för det gör ont så tycker jag du inte är speciellt snäll som ändå promt ska rida. Dessutom så kul är det inte att rida en häst som har ont, ta promenader med den för hand och låt den mjuka upp sig på det sättet.

Så länge som hästen smärtar ovanför låret- var det nu är - så finns det ingen anledning för dig att sitta på den. För hästen kommer att förknippa dig och din ridning med obehag och att du dessutom är orättvis. Det gör den redan då den bockar för att göra dig uppmärksam på att det gör ont- varför bråka med en häst som har ont?

Rid ngn annan häst som tycker det är kul och se till att din blir bra så ni kan ha kul tillsammans.

Kunnig person har redan tittat och rekomenderade att jag skulle rida honom lungt ju !

Jahadu. Själv är jag veterinär och tror inte för ett ögonblick att jag skulle kunna träna landslaget eller ens en nybörjare i någon gren. Så varför tror du att din tränare kan ställa diagnos?

Rid inte hästen förrän du har en diagnos. Som Ridtravare redan påpekat så försäker din häst med bockningar tala om att något är fel. Lyssna på det om du inte vill lyssna på något annat.

Nu är det så att hästen faktiskt har blivit bättre på den veckan som gått när jag bara skrittat runt ca 20min 2gånger och nu har en jag känner som är utbildad vet kollat och sagt att det har blivit mkt bättre så jag måste nog säga att ni har haft fel. Men tack för alla svar ! :D

VAd bra att den är bättre och att du tycker det är så roligt att rida 20 min istället för att gå 20 min. Om det ger dig så mycket så är det jättebra! :)

Man ska ha kul med sin häst och hästen ska trivas med sin ryttare. Det är jättebra att du lät en utbildad vet. kolla på den innan du sätter igång den. Bra att du kom på det alldeles själv. För vi har ju alla föreslagit ngt helt annat...

Du hade väll inte alls någon vetrinär ute?? :O eller har jag missat det (jag i ett nötskal)?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka