Stelkrampsvaccination i samband med sårskada

M

marer

Stelkrampsvaccination ska ju göras var tredje år, och omvaccinering vid skada.

Men inom vilken tid bör hästen blivit vaccinerad innan skadan skedde för att man ev inte ska behöva göra en omvaccinering? Alltså om hästen blivit vaccinerad 4 månader innan skadan skedde, behövs en omvaccinering i alla fall?

Sv: Stelkrampsvaccination i samband med sårskada

behövs och behövs. vi har alltid gett en extra spruta vid sticksår och större sårskador ändå. inte för att vi tyckt utan för att det varit veterinärens rek.

sedan hur "intervallen" varit på "underhållssprutorna" har ju varierat en hel del under åren. jag har vid 2 tillfällen sett hästar dö av stelkramp och det är inget vidare. ger hellre en för mkt. än för lite.

Min pålla skadade sig i slutet på maj, och hade fått stelkrampsspruta i mars. Vet tyckte inte då att hon behövde få ytterligare en spruta.

VI lägger alltid en ny stelkramp på hästar som skadat sig. det är bättre att ta det säkra före det osäkra...

KL
Lite Ot, men finns det lika mkt stelkrampsbakterier nu???
Även om folk numera vacc. sina så borde väl ngn häst få det varje år:confused:
Är själv inte vacc. sen 8 årsåldern:o:angel: *spruträdd*

ja, det händer ju att man hör om hästar som tagits bort/dött pga. det. själv såg jag ett föl dö i stelkramp i mitten av -70 och nästa gång det va -93.

då va det en elev som ringde och frågade om jag ville komma och titta på deras 5 åring- den stod så konstigt :crazy: väl där så va det bara att ringa ut veterinären. tyvär va det redan försent -hästen fick somna in. den hästen saknade reg. papper och dom nya ägarna (som ägt hästen bara någon mån.) tog för givet att pålle va vacc, minns jag inte tokigt så hade säljaren sagt det men "slarvat bort" vacc. intyget.

just i stallmiljö så "kryllar" det enligt sjukvården av stelkrampsbakterier, ta dig i kragen och åk och vacc. dig nu ;) det är en billig försäkring trots allt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 430
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka