Stelkrampsspruta

E

Eeiram

Hej!

Veterinären gav min häst en stelkrampsspruta för cirka två veckor sedan, dessförinnan vet jag inte när hästen fick det senast, troligen cirka 4 år sedan (men jag vet ej exakt). Hur är det med stelkrampsvaccinationen, är det som med hästinfluensavaccinationen att det måste göras en grundvaccinering (dvs tre sprutor med tätare mellanrum, därefter ett varje år) eller räcker det med en spruta? Hur ofta skall sprutan alltså ges?
:confused:
Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Stelkrampsspruta

Du måste grundvaccinera. Grundvacc enligt tillverkarna brukar vara:

Två sprutor med 4-6 veckors mellanrum. Sen en spruta efter 6 månader och ytterligare en efter 6 månader och sedan revaccination var tredje år.

Dock brukar veterinärerna anse att det räcker med 2 eller 3 sprutor i grunden.

Försäkringsbolagen KRÄVER stelkrampsvaccination för att försäkringen ska gälla stelkramp, de lägger sig dock inte i hur man vaccinerar sålänge det är 'enligt veterinärs rekommendation'.

Jag grundar med tre sprutor, dvs 2 med 4-6 veckor emellan, och sen en sex månader efter, sen var tredje år. (dvs enligt veterinär rekommendation)

Sv: Stelkrampsspruta

Alexandra_W skrev:
Två sprutor med 4-6 veckors mellanrum. Sen en spruta efter 6 månader och ytterligare en efter 6 månader och sedan revaccination var tredje år.
Ok, då var det som jag misstänkte.

Tack för svaret! :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 267
Senast: canine
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 681
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 330
Senast: Beeboppe
·
Islandshäst Hej, dum fråga kanske och troligen kommer jag inte iväg på tävling heller, men... Mina hästar har inte varit vaccinerade för...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka