Stela bogar mm

finapina

Trådstartare
Min fantasi tryter för övningar med häst som är stel i bogen. Cavaletti, studs, skänkelvikning men vad mer då? Borde man rida mer i det "sämre" varvet eller hur ska man tänka? Hästen trycker sig även inåt i ena varvet, alltså svårt att hållas på ridspåret på banan. Flyter liksom inåt. Försöker leda ut på spåret med lite ledande tygeltag på ytter samt putta ut rumpan med innerskänkel. Lyckas ibland. Och hur lyckas man bäst " få hästen på ytter" för att fixa formen ? Tips, förklaringar o ideer, någon vänlig själ?

Sv: Stela bogar mm

Vad menar du med stel i bogen? Och vilket varv är enligt dig det sämre varvet?

Om hästen genar in är det bogen som tränger in, bakdelen ska du inte flytta ut, den följer med ut när du får ut bogen = innerskänkeln fram!

Vad menar du med stel i bogen? Och vilket varv är enligt dig det sämre varvet?

Om hästen genar in är det bogen som tränger in, bakdelen ska du inte flytta ut, den följer med ut när du får ut bogen = innerskänkeln fram!

Tränaren satte sig upp o testade hästen o sa " stel i vänster sida, framförallt bogen". Vänster är det sämre varvet men det har blivit bättre ( = inte lika mkt oliksidig längre ) , men nu har hon börjat trycka inåt i hö varv. Varför? Du menar forma hästen mer runt innerskänkel som förs framåt? Tyvärr har jag inte träffat tränaren sen dess. Försökte fråga om lämpliga övningar men fick inget uttömmande svar än "lösgörande". Det är en lycka att Buke med alla vänliga msk:or finns!:)

Rid i skritt på en liten volt, ställ hästen lite utåt och för fram innerskänkel och tänk att hästen ska ta ett steg framåt med inre fram och ett steg utåt med yttre fram (känslan ska vara så iaf). Rid så att du rider ett steg i taget, hästen får inte stövla på utan ska lyssna på varje steg. Flytta på så vis bogen aningens utåt i volten och efter ett par varv ställer du över försiktigt inåt och försöker ha kvar samma känsla. Du borde då ha mycket bättre stöd på den yttre tygeln om du fått med dig bogarna.
Samma övning kan göras i trav när hästen förstår, men då ska även varje travsteg vara för sig så att den verkligen travar med en takt och du kan påverka stegen.

Hästens starka sida brukar nämligen Upplevas som den "stela" sidan, tills man lärt sig rida där, då blir det den bästa sidan. Svårt att hjälpa dig med det andra utan att se film.

Ställa utåt på volten i både skritt och trav. Växla sedan med att ställa inåt och utåt. Mycket effektivt lösgörande.
Skippa att ställa hästen inåt på volten ett tag. Rid på raka spår (tänk en fyrkant istället för cirkel), och jobba utåtställt. Var noga med att hästen flyttar för skänkel och "lossnar" ordentligt i munnen.

OM hästen upplevs som stel i bogen skulle det för min del vara prio ett att kolla upp den med hjälp av en terapeut (exempelvis någon som kan akupunktur och kan behandla med IR-ljus eller liknande). Har hästen en låsning, vilket ofta betyder en liten bit muskelvävnad i kramp, kan terapeuten efter behandling oftast stretcha ut den.
Att fortsätta rida och träna hästen när inte alla muskler fungerar optimalt kan få konsekvenser som att den överbelastar andra muskelgrupper för att på det sättet avbelasta det ömma området. Hästar är bra på att kompensera på detta sätt och "lurar" oss ofta om att allt är ok utan att det egentligen är det.
När du väl fått loss bogens spänningar kommer du uppleva en mycket mjukare och följsammare häst.
Hoppas det fungerar :-)

Leda utåt funkar inget vidare, då det är innertygel som leder (genom att leda utåt blir ytter nya inner) och du vill ju ha tydligare ytter. Sen ska rumpan inte ut, utan tvärtom, ska innerhöft mer in och fram för att spåra på volten. Problemet när den välter inåt är att den inte är tillräckligt eftergiven i inner, är nästan mer eftergiven i ytter och det känns som ett lutande skepp. Ha kvar ett mjukt stöd på ytter så du har inramning, krama mjukt på inner och be innerbak trampa in, kan lägga innerskänkel något längre fram och du kan peta lite med spöet på bakbenet. det du gör är att be hästen att korta sin innersida. Om du släpper på ytter, låter den glappa eller leda, så tappar du inramningen och inner kan inte be den att korta sig, vad ska den vara kortare än? innerskänkeln blir då istället drivande (eller sidförande).

Eftergiften får du när hästen kliver in mera med inner och formar sig i sidan, i det läget får du automatiskt upp den på ytter, vilket du ska känna genom att ge lite på ytter så ska häsetn följa med framåt och kunna länga och sänka formen.

Vad gäller bogarna så skulle jag kolla upp den för låsningar om du inte känner att träningen kommer vidare

Det låter som om hästen inte riktigt vill bära lika mycket vikt på alla fyra benen (särskilt bakbenen?). Det tycker jag man korrigerar i grunda öppnor/slutor - på stor volt och med varierande voltstorlek (t.e. öka storleken i öppnan, minska i slutan). Om ni inte rider skolor är övergångar bra för lösgjordhet. En 'stel' häst ska man ju inte heller tvinga att ställa för mycket hit och dit. Kanske är det bättre att lägga den på en stor volt (20 m) och rida med försiktig hand och fokusera på att hästen ska lyssna. Tänk på din egen sits också så att det inte är dina (omedvetna) vikthjälper som gör så att hästen trycker ut bogen etc.

Låsta bogar mår bra av att frambenen stretchas efter ridningen.

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 718
Ridning Vårt shettis sto, 7 år, är mest körd. Har haft henne i snart 1,5 år. Jag har kört henne, promenerat och tömkört längs med vägar och i...
Svar
8
· Visningar
1 432
Senast: Lindon
·
S
Träning har lite problem med att få min häst lösgjord i nacken. hon har en gång tidigare i livet fastnat under en transport o stäckt varje kota...
Svar
5
· Visningar
927
Senast: mackan
·
Ridning Aqua frågade detta i min andra tråd "Rädda en förlorad själ...". Det känns som att det behöver eget utrymme... Det är en process som...
2
Svar
22
· Visningar
1 996
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?