S

silverblom

Vad kan det vara om en häst är stel i ett bakben på böjt spår? På rakt spår märks ingenting. Ingen svullnad, ingen värme heller. Han är inte direkt halt utan mer stel i hela bakbenet.
Har varit så ett tag, lite bättre och sämre i perioder.

Någon som vet? Vad gör man åt det?

Sv: Stel?

hade det varit min häst hade jag tagit in den till kliniken för utredning. böjt igenom och ev. röntgat o u.l.

bättre att förekomma än att förekommas ;)

Hade det varit en islandshäst hade jag misstänkt spatt, men det behöver ju inte vara ngt i benet alls, kan vara ryggen, bäckenet osv.
Låt vet undersöka hästen, bäst är ju att röntga & göra ordentlig undersökning så man vet att hästen inte har ont.
Det kan vara så enkelt som en vanlig rörelsemönster störning oxå, kan vara en gammal skada där hästen haft ont & nu inte har det längre men inte vågar använda benet fullt ut ändå tex.

Vad är det hästen inte kan göra? Spåra när "stela benet" är ytterbak? Vinkla och bära under sig? På vilket sätt beter sig hästen när stela benet är inner resp ytter? Hur rör sig hästen i övrigt på voltspåret? I olika gångarter? Blir det bättre under ridpasset?

Svarar alla,har tänkt åka in och rönka men eftersom hästen inte är transportvan får han träna lite först..

har tänkt på spatt men kan en unghäst som inte gått speciellt mycket få spatt?

Hästen är stel i höger bak på böjt spår. Han har bara problem i högervarvet, vänstervarvet går hur fint som helst.

Stel i innerbak på ett böjt spår i höger varv är en beskrivning som inte säger mig så mycket. Vad är det hästen inte kan göra? På vilket sätt märker du att den gör motstånd i ridningen? Vill den inte vinkla benet under sig dvs lämnar benet bakom sig? I så fall är det konstigt att du inte har problem med att hästen inte spårar i vänster varv. Går den på dubbla spår? I så fall är du säker på att den inte försöker spara vänster bak genom att sladda ut med detta? Spårar hästen i längningar på ett rakt spår? Tar den ett jämt stöd på båda tyglarna i båda varven och på rakt spår? Vad är det som har fått dig att tänka på just spatt och inte på någon annan ledåkomma?

Stel i innerbak på ett böjt spår i höger varv är en beskrivning som inte säger mig så mycket. Vad är det hästen inte kan göra? På vilket sätt märker du att den gör motstånd i ridningen? Vill den inte vinkla benet under sig dvs lämnar benet bakom sig? I så fall är det konstigt att du inte har problem med att hästen inte spårar i vänster varv. Går den på dubbla spår? I så fall är du säker på att den inte försöker spara vänster bak genom att sladda ut med detta? Spårar hästen i längningar på ett rakt spår? Tar den ett jämt stöd på båda tyglarna i båda varven och på rakt spår? Vad är det som har fått dig att tänka på just spatt och inte på någon annan ledåkomma?

Hästen är stel i höger bak på böjt spår. Han har bara problem i högervarvet, vänstervarvet går hur fint som helst.

Du får beskriva problemet lite mer om jag ska kunna hjälpa till. Förstår fortfarande inte vad du menar att hästen inte kan göra. Är hästen ovillig att vinkla under sig och bära vikt på hb i höger varv? Hur är den i så fall i öppna och sluta? Har den problem att fatta höger galopp på ett voltspår eller faller isär i galoppen? Eller menar du att hästen inte tar ut steget lika mycket med hb (i så fall så tycker jag att hästen borde ha problem att spåra i vänster varv). Eller menar du att hästen sladdar in eller ut med baken i höger varv? Hur är hästen i trav på ett rakt spår? Tar den ett jämnt stöd på båda tyglarna och spårar jämnt med båda bak oavsett om du kortar eller länger den? Hur är hästen i höger resp vänster galopp på ett rakt spår? Går på dubbla spår och i så fall hur? Och hur är hästen i vänster varv?

Eller när du säger "stel", menar du att hästen inte lyfter benet lika högt?

Och hur är hästen på lina eller töm? Finns problemet bara under ryttare och i så fall finns det under alla ryttare?

Om du har t ex en film så kan det hjälpa mig förstå problemet. Undrar också vad det är i hästens rörelsestörning som gör att du misstänker just spatt och inte något annat ledproblem.

Ber om ursäkt för trippla inlägg, det hände något som fick mig att tro att mitt svar inte hade kommit in.

Oj vad många frågor.. försöker svara
Han protesterar och vill inte gå i det varvet på böjt spår och absolut inte galoppera på böjt spår i det varvet. Det är så även när han longeras, är nästan värre då än när han rids. Han spårar inte med hb utan tar kortare steg och ser stel ut i hela benet.. svårt och förklara. Har funderat på spatt eftersom det brukar bli lite bättre när han kommer igång.

Rör han sig normalt i hb i vänster varv? Böjer och lyfter benet i sin normala båge? Hur rör sig vb i höger och vänster varv? Se även mina frågor ovan om hur hästen rör sig på raka spår.

Det behöver ju inte vara ngt fel, min unghäst var sådan i ena varvet innan den blev lika stark i båda varven;)

Han spårar inte med hb utan tar kortare steg och ser stel ut i hela benet.. svårt och förklara
.
Hmmm, ja det låter ju lite mysko

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har haft "stelhet" precis så som du beskriver tror jag. Det syntes lixom inte när man tittade bara på hovarna bak utan det var mer som ett stelt knyx i benet lite längre upp! Kan det vara så du menar? Min häst hade en inflammation i bakknät som i sin tur troligtvis kom av felbelastning pgr av sne i rygg/bäcken och spänd i rygg. Så nu har hon behandlats med cortison och tuppkam och behandlas även för ryggbesvären!

Då brukar ryggmusklerna försvinna, och många tro det bero på sadeln:smirk:

särskillt som det på vår ena som haft mega problem med ett bakknä dessutom blev "svullen" bakom sadeln :crazy: efter att kiropraktorn (på vet. inrådan) beh. försvann "svullnaderna"

fick massa komentarer att det säkert inte berodde på bakknäna utan sadeln (nu har hon tack och lov hållt sig frisk sedan förra våren/sommaren)

Min häst är med det. Dressyrtränaren sa det till mig på en träning men att rida på som vanligt ett tag, om det inte blev bättre skulle det kollas upp. Det sitter helt klart högre upp.
Näasta vecka kommer veterinär / kiropraktor och kollar. Jag masserar varjedag korset , samt varanan dag med linement ! Kan ju bara vara en låsning i korset eller något liknande.
Kolla upp det, ta det säkra före det osäkra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd