Stinaelin

Trådstartare
Jag är förfärligt stel i ryggen och nacken. Får ofta nackspärr. Varje gång jag är på massage suckar massören och säger; "Ja, du är ju fruktansvärt stel i hela ryggen".

Jaha. Vad gör en åt det då?

Orsaken är troligtvis inre stress (mild GAD), ett jobb som innebär mycket stå och gå och givetvis stress (IVA-SSK), och dåliga gener...

Vad jag gör är:
  • Gått i terapi (känner mig färdigbehandlad) och äter antidepressiva. Men mår bra psykiskt just nu. Har ett bra liv, och är glad, men min inre stress finns där alltid. Drömmer stressdrömmar ofta. Vaknar spänd.
  • Styrketränar rygg och mage ca 2 ggr/vecka.
  • Kör dynamisk yoga för rygg och nacke, 2 ggr/vecka (i samband med träning).
  • Stretchar efter varje träning.
  • Bytt säng och kudde.
  • Har bettskena.
  • Testat Paraflex (muskelavslappnande medicin för natten). Ingen effekt.
Vad gör jag? Amputation av rygg? :crazy:

Tips emottages tacksamt! :bow:
 
Jag är förfärligt stel i ryggen och nacken. Får ofta nackspärr. Varje gång jag är på massage suckar massören och säger; "Ja, du är ju fruktansvärt stel i hela ryggen".

Jaha. Vad gör en åt det då?

Orsaken är troligtvis inre stress (mild GAD), ett jobb som innebär mycket stå och gå och givetvis stress (IVA-SSK), och dåliga gener...

Vad jag gör är:
  • Gått i terapi (känner mig färdigbehandlad) och äter antidepressiva. Men mår bra psykiskt just nu. Har ett bra liv, och är glad, men min inre stress finns där alltid. Drömmer stressdrömmar ofta. Vaknar spänd.
  • Styrketränar rygg och mage ca 2 ggr/vecka.
  • Kör dynamisk yoga för rygg och nacke, 2 ggr/vecka (i samband med träning).
  • Stretchar efter varje träning.
  • Bytt säng och kudde.
  • Har bettskena.
  • Testat Paraflex (muskelavslappnande medicin för natten). Ingen effekt.
Vad gör jag? Amputation av rygg? :crazy:

Tips emottages tacksamt! :bow:

Gå på yogapass inriktat mer på avslappning. Kanske inte funkar nu under corona iofs - jag är hopplös på att titta på videoinstruktioner, men det funkar säkert för andra :)
Ligga på spikmatta regelbundet (kanske 30 min/ dag?) och göra andningsövningar, alternativt halvligga i soffan med kudde bakom ryggen (på spikmatta) och titta på ngn serie/youtube om du blir för stressad av att "bara ligga och slappna av".
Gå oftare på massage en period.
Testa en helt annan typ av kudde än den du bytte till - för en massa år sen köpte jag en specialkudde som skulle vara jättebra eftersom jag hade sån värk i kroppen och det blev värre, plus att jag fick galna migränanfall.
 
Kanske prova yinyoga? Då man håller positionerna länge tycker jag det funkar bra med pass från youtube. Finns pass inriktade på t ex rygg/nacke/axlar.
 
Min sambo som genomgått ryggoperation (ja Jag vet att det finns hundratals olika operationer MEN generellt) för 2 år sedan, säger att varm dusch varje morgon innan jobb och gör sina stretchövningar där, plus att vi lade pengar på en riktigt bra bäddmadrass passande hans behov har hjälpt honom såååå mycket.

Han känner sig såklart bättre efter att ha gått till sin massör once a month men det viktigaste är hans egna rehab där i mellan
 
Du gör redan många bra saker! Jag skulle dock också föreslå sjukgymnast eller liknande som kan ge dig övningar som ökar rörlighet/minskar stelheten.

Sen gällande stressen så gäller det att hitta sin "stress relief" enligt mig. För vissa är det meditation eller yoga som mer är av det medativa slaget - kan dock ta ett tag innan man märker av effekt (meditation är svårt). Andra har lättare och för dom hjälper vanlig träning eller promenader mot stress. För min kompis tex hjälper löpning mot stress - hennes hjärna så säga tystnar när hon springer, dvs löpning är medativt för henne.

Kan du komma på något som får dig så där riktigt avslappnad och "tom i huvudet", alltså så att hjärnan slappnar av?

För långvarig effekt, så att säga, så behöver man ju ofta göra det som funkar som "stress relief" regelbundet.
 
Jag är förfärligt stel i ryggen och nacken. Får ofta nackspärr. Varje gång jag är på massage suckar massören och säger; "Ja, du är ju fruktansvärt stel i hela ryggen".

Jaha. Vad gör en åt det då?

Orsaken är troligtvis inre stress (mild GAD), ett jobb som innebär mycket stå och gå och givetvis stress (IVA-SSK), och dåliga gener...

Vad jag gör är:
  • Gått i terapi (känner mig färdigbehandlad) och äter antidepressiva. Men mår bra psykiskt just nu. Har ett bra liv, och är glad, men min inre stress finns där alltid. Drömmer stressdrömmar ofta. Vaknar spänd.
  • Styrketränar rygg och mage ca 2 ggr/vecka.
  • Kör dynamisk yoga för rygg och nacke, 2 ggr/vecka (i samband med träning).
  • Stretchar efter varje träning.
  • Bytt säng och kudde.
  • Har bettskena.
  • Testat Paraflex (muskelavslappnande medicin för natten). Ingen effekt.
Vad gör jag? Amputation av rygg? :crazy:

Tips emottages tacksamt! :bow:

En vän till mig har varit extremt stel i rygg och nacke i många år. Hon har gått i sjukgymnastik i olika omgångar, fått akupunktur regelbundet, styrketränar...

Det enda som på riktigt gjort skillnad var att hon började hos en naprapat. Hon berättade att hon grät av glädje när hon gick därifrån första gången för det var det enda som hjälpt på riktigt. Så det kanske kan vara värt att pröva!
 
Jag tänker hur du belastar resten av kroppen. Som ssk vet jag hur viktigt det är med bra skor och att inte ha en sned belastning från höfter mm som sprider sig upp i kroppen.
Även att vara noga med ergonomin i arbetet. Jag har en tendens att kuta med axlarna och måste tänka på att lyfta upp bröstkorgen och släppa ned axlarna ( gamla ridskador och mkt stel i axlar och nacke) Våra stolar för patientbehandlingar är bekväma för dem men ett elände för mig att sätta nålarna. Jag måste tänka på min hållning mm för några felaktiga ställningar på raken har jag ont därefter.
 
Utöver ovan givna goda råd, så måste du jobba med orsakerna till inre stress och göra något åt det, glöm inte det. Jag bet sönder större delen av mina tänder av stress, renoverade för 65' och bet sen sönder tänderna igen. Idag har jag lagt ut ytterligare 30 tusen på nyfix, och har plockat bort en hel del stressutlösare ur mitt liv och det har gjort stor skillnad.
 
Jag är förfärligt stel i ryggen och nacken. Får ofta nackspärr. Varje gång jag är på massage suckar massören och säger; "Ja, du är ju fruktansvärt stel i hela ryggen".

Jaha. Vad gör en åt det då?

Orsaken är troligtvis inre stress (mild GAD), ett jobb som innebär mycket stå och gå och givetvis stress (IVA-SSK), och dåliga gener...

Vad jag gör är:
  • Gått i terapi (känner mig färdigbehandlad) och äter antidepressiva. Men mår bra psykiskt just nu. Har ett bra liv, och är glad, men min inre stress finns där alltid. Drömmer stressdrömmar ofta. Vaknar spänd.
  • Styrketränar rygg och mage ca 2 ggr/vecka.
  • Kör dynamisk yoga för rygg och nacke, 2 ggr/vecka (i samband med träning).
  • Stretchar efter varje träning.
  • Bytt säng och kudde.
  • Har bettskena.
  • Testat Paraflex (muskelavslappnande medicin för natten). Ingen effekt.
Vad gör jag? Amputation av rygg? :crazy:

Tips emottages tacksamt! :bow:
Kiropraktor är mitt råd. Har man låsningar och försöker få bort dem med massage lyckas man typ aldrig. Du kan få muskulaturen att mjukna och smärta ngt mindre. Men spänningar och värk kommer återkomma IOM att man inte behandlat grundproblemet, låsningen.

Och ska man manipuleras(lossa låsningar) så är kiropraktor och inte naprapat den man ska till.
En naprapat har 1 år kortare utbildning och ska dessutom lära sig en mängd olika behandlingsformer. De har väldigt grund kunskap om kiropraktik och manipulation.
När låsningen manipulerats bort brukar muskulaturen slappa av.
Nackspärr sitter oftast inte bara i nacken. Utan kommer ofta från låsning i bröstryggen som fått finnas kvar för länge. Till slut går det uppåt. En kiro ska kunna fixa det på direkten typ.

Sen efter kiro lossat låsningarna så måste man så klart arbeta själv på att undvika nya:
Bra skor
Bra säng och kudde
Tänka på hur man andas
Tänka på hur man rör sig
Kanske sätta larm på mobilen någon gång h att man bara ska djupandas och slappna av muskulärt under några sek tex
 
Gör du "rätt" övningar när du tränar mage/rygg? Det kanske är så att du skulle vara hjälpt av att gå till en sjukgymnast som kan ge dig ett träningsprogram.

Tänkte också på det. Jag har gymmat i några år nu och samtidigt kämpat med ryggen som blir stel och jag får ont. Sjukgymnast hjälpte mig massa! Jag har haft liksom haft fel position med kroppen när jag gjort saker i både vardagen och när jag tränat. När jag fann min rätta neutrala position så blev allt mycket bättre efter en tid.
 
Tips emottages tacksamt! :bow:
Läsa på mer om vegusnerv som går från hjärnan ner till könsorganet. Den här nerven har kontakt med alla dina inre organ och skickar upp signaler till din hjärna. Just för att jobba med din inre stress. The gut is your second brain :bow: youtuba på det! Givetvis se över din kost och ge fan i socker (för det är ju det första alla gör när kroppen inte riktigt funkar 100%:grin:)

och har plockat bort en hel del stressutlösare ur mitt liv och det har gjort stor skillnad.
Exakt! Vad eller vilket är triggersarna. Identifiera det och jobba på att minimera det. Kanske innebär radikala förändringar som är stora och verkar skrämmande.
 
En vän till mig har varit extremt stel i rygg och nacke i många år. Hon har gått i sjukgymnastik i olika omgångar, fått akupunktur regelbundet, styrketränar...

Det enda som på riktigt gjort skillnad var att hon började hos en naprapat. Hon berättade att hon grät av glädje när hon gick därifrån första gången för det var det enda som hjälpt på riktigt. Så det kanske kan vara värt att pröva!
Tack, ja det gör jag också. Glömde att skriva det. Går ca 1-2 ggr om året när det är riktigt illa.
 
Läsa på mer om vegusnerv som går från hjärnan ner till könsorganet. Den här nerven har kontakt med alla dina inre organ och skickar upp signaler till din hjärna. Just för att jobba med din inre stress. The gut is your second brain :bow: youtuba på det! Givetvis se över din kost och ge fan i socker (för det är ju det första alla gör när kroppen inte riktigt funkar 100%:grin:)


Exakt! Vad eller vilket är triggersarna. Identifiera det och jobba på att minimera det. Kanske innebär radikala förändringar som är stora och verkar skrämmande.
Jag har precis börjat följa Viktväktarnas app, så det är ju en bra start.

Misstänker starkt att det är den inre stressen som är roten till det onda. Det svåra är ju att hitta triggersarna (heter det så?), men att tagga ner är ju inte min grej.
Har ju IBS också, troligtvis sammankopplat.

Tror jag behöver processa detta ordentligt.
 
Kiropraktor är mitt råd. Har man låsningar och försöker få bort dem med massage lyckas man typ aldrig. Du kan få muskulaturen att mjukna och smärta ngt mindre. Men spänningar och värk kommer återkomma IOM att man inte behandlat grundproblemet, låsningen.

Och ska man manipuleras(lossa låsningar) så är kiropraktor och inte naprapat den man ska till.
En naprapat har 1 år kortare utbildning och ska dessutom lära sig en mängd olika behandlingsformer. De har väldigt grund kunskap om kiropraktik och manipulation.
När låsningen manipulerats bort brukar muskulaturen slappa av.
För mig var det tvärt om. Mitt grundproblem var att muskler kring ryggraden krampade och drog in ryggkotor i låsningar, så efter en manipulation var jag tillbaks i låst läge mellan 24-48 timmar.
 
Ja, det akuta försvinner oftast, typ låsningar i nacke eller höfter (som är mina värsta ställen).

Han säger som alla andra; Oj vad stel du är! Sen knäcker han…
Hade samma problem och tycker du ska kolla på postural träning. Jag vet inte exakt vad mitt problem var men det har hjälpt mig mycket.
Kiro rättade ett snett bäcken men det gjorde liksom ingen skillnad. Sjukgymnast gav mig övningar för diskbråck i brist på annat typ och massör var ljuvligt i en dag ungefär.
Jag har fortfarande massa spänningar till och från men jag kan släppa på dom själv hemma och det är skönt.
Tanken med kiropraktorn är ju att återställa normal funktion men om kroppen hela tiden går tillbaka till felaktiga mönster hjälper ju inte det. Man måste få kroppen att jobba på rätt sätt och inte behöva kompensera.

Jag hade ont i ryggen för att jag var så stel i baksidan, lår och rumpa. Men jag var stel där för att jag var så stel i framsidan låren. Och där var jag stel för att höfterna inte jobbade rätt. Och så har det nog varit i många år men jag har ändå fungerat och då är det liksom jämna plågor....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 345
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 811
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp