Stel vid bete

För att jag inse anser att det är en veterinär på en acceptabel nivå som löser ett problem genom att utan diagnos ordinera smärtstillande.

Jag har inget emot smärtstillande - men man måste veta vad man behandlar och varför och det måste finnas en annan plan än att maskera symptomen med det.

Dvs ge smärtstillande för att se om det ger skillnad som ett led i en utredning - absolut.

Att ge smärtstillande som ett led i en behandling för att försöka bota ett diagnosticerat problem - absolut.

Att i enstaka fall sätta en odiagnosticerad häst på smärtstillande en kortare period för att matte/husse ska få säga farväl - visst.

Att sätta en odiagnosticerad häst som av ägaren upplevs få sina problem på gräs, utan att vifta andra åtgärder - inte en veterinär jag anser tillför något eller gagnar hästen.

Har man provat ta den av gräs och sett om det gör skillnad? Har man tagit blodprovet och kollat vad det visar? Har man analyserat blodvärden kopplade till muskler? Har man kontrollerat ACTH igen? Har man....

Du fattar :)

Det är inte så att hon direkt sa att han skulle ha djävulsklo när jag pratade med henne nu. Utan vid senaste besöket sa hon att vi kunde prova att ge det då han är lite stel och antagligen har artros. Jag väntade med att ge det och provade istället hyaluronsyra vilket var bra men nu har han slutat att äta det då han inte tycker om det.
Så det var jag som beslutade att börja ge djävulsklo nu då han visar samma symtom som förra sommaren.

Men nu går han inte på gräs längre så får vi se om det blir bättre.

Jag har haft en häst som visade väldigt små symptom vid fång.
Han fick fång flera gånger och så här i efterhand har jag funderat på om han hade ppid.
Han mådde bra och var igång, men så på en hoppträning så tappade han lite (observera lite) bjudning mot hinder.
Det var fång.
Mitt minne sviker så jag kommer inte ihåg om det var den gången eller en annan gång då två olika veterinärer ansåg att det inte var fång. Men jag behandlade honom ändå som om att han fått ett anfall och ja, vid nästa hovslagning så visade hoven förändringar.

Fång kan vara lurigt och visa väldigt små symptom.
Har du röntgat hovarna på hästen?

Nä, har inte röntgat hovarna men blir han inte bättre nu när han kommer bort från gräs så blir det väl nästa grej.

Ja. Hästar med ppid utvecklar för eller senare fång och det är ofta inte klassisk fång, istället visar det sig som stelhet och de börjar röra sig med mycket mer vikt på bakdelen. Det kommer så smygande att det är lätt att missa. Hovarna ser normala ut på utsidan.

Det kanske hjälper att ta in honom från betet samt öka medicindosen, det behöver inte vara kört.

Jag ökade hans medicindos förra våren, när vi var inne med honom i februari tog vi nya prover och då låg han på 20-nånting. Vilket ju är bra!
Nu har jag tagit bort honom från gräset så får vi se hur det yttrar sig :)

Min PPID häst hade inga problem med att gå på bete tvärt om han mådde bättre av det än vad han gjorde under vintern.
Men jag har under åren träffat på en hel del hästar som inte vilar ordentligt om har dom ute dygnet runt. Dessa hästar brukar med glädje lägga sig och vila om dom får komma in i box i stallet. Därför har jag alltid koll på vilka hästar som får gå på lösdrift här och vilka som behöver komma in på nätterna.

Jag har också hästar som helst inte kissar ute utan försöker hålla sig tills dom kommer in.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
901
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama