För att jag inse anser att det är en veterinär på en acceptabel nivå som löser ett problem genom att utan diagnos ordinera smärtstillande.
Jag har inget emot smärtstillande - men man måste veta vad man behandlar och varför och det måste finnas en annan plan än att maskera symptomen med det.
Dvs ge smärtstillande för att se om det ger skillnad som ett led i en utredning - absolut.
Att ge smärtstillande som ett led i en behandling för att försöka bota ett diagnosticerat problem - absolut.
Att i enstaka fall sätta en odiagnosticerad häst på smärtstillande en kortare period för att matte/husse ska få säga farväl - visst.
Att sätta en odiagnosticerad häst som av ägaren upplevs få sina problem på gräs, utan att vifta andra åtgärder - inte en veterinär jag anser tillför något eller gagnar hästen.
Har man provat ta den av gräs och sett om det gör skillnad? Har man tagit blodprovet och kollat vad det visar? Har man analyserat blodvärden kopplade till muskler? Har man kontrollerat ACTH igen? Har man....
Du fattar
Det är inte så att hon direkt sa att han skulle ha djävulsklo när jag pratade med henne nu. Utan vid senaste besöket sa hon att vi kunde prova att ge det då han är lite stel och antagligen har artros. Jag väntade med att ge det och provade istället hyaluronsyra vilket var bra men nu har han slutat att äta det då han inte tycker om det.
Så det var jag som beslutade att börja ge djävulsklo nu då han visar samma symtom som förra sommaren.
Men nu går han inte på gräs längre så får vi se om det blir bättre.